DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"

Startat av Ersa, 24 januari 2011, 18:41:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: mushkot skrivet 14 februari 2011, 08:56:47 AM
Det är mog framförallt "mindre" städer, där befolkningen är rädda för att staden skall "dödas" när inte längre folk passerar igenom och kan spontanstanna där det protesteras, och det kan man ju till viss del förstå.

De lokala handlarnas organisation brukar vara de som mest är mot en flytt av vägen. Men när det kommer upp till att hela ortens genomfartsgata lamslås av stillastående tung trafik två gånger varenda vardag brukar de bli i en minoritet.
Protester mot en förbifart har jag inte sett i:
Norrtälje (17 000 invånare i tätorten)
Sundsvall (50 000 invånare i tätorten + några till längsmed Njurundavägen)
Sträckan Uppsala-Björklinge-Mehedeby

Men i Umeå med sina 76 000  invånare i tätorten finns det en märklig proteströrelse mot både ny järnväg och en förbifart/ringled. Nu är den ju i minoritet, men att den finns och lever om så högt som den gör är lite udda.

Anders Noren

Observera att E4-förbifarten i Umeå inte kommer att minska trafiken på Västra esplanaden mer än marginellt. I en så stor stad som Umeå är genomfartstrafikens andel av den totala trafiken mycket liten och den mesta trafiken som kör på Västra esplanaden är idag trafik som har start eller målpunkt i centrala staden. Önskemålen om en ringled runt Umeå är, som vanligt, politiska snarare än trafiktekniskt motiverade.

Freke

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2011, 10:16:49 AM
De lokala handlarnas organisation brukar vara de som mest är mot en flytt av vägen. Men när det kommer upp till att hela ortens genomfartsgata lamslås av stillastående tung trafik två gånger varenda vardag brukar de bli i en minoritet.
Protester mot en förbifart har jag inte sett i:
Norrtälje (17 000 invånare i tätorten)
Sundsvall (50 000 invånare i tätorten + några till längsmed Njurundavägen)
Sträckan Uppsala-Björklinge-Mehedeby

Men i Umeå med sina 76 000  invånare i tätorten finns det en märklig proteströrelse mot både ny järnväg och en förbifart/ringled. Nu är den ju i minoritet, men att den finns och lever om så högt som den gör är lite udda.

13mil norrut, i Skellefteå, har planerna funnits i 40år på en förbifart, och nu är frågan högaktuell igen. I princip alla vill ha bort E4an genom centrum, striden gäller hur långt bort man vill ha den. Den 40år gamla vägkorridoren "Östra Leden" ligger fortfarande närmast till hands, den skulle avlasta Centrum både från fjärrtrafik och relativt stor andel lokaltrafik. Problemet är precis som i Umeå att man de senaste fyrtio åren byggt så mycket längs den tänkta sträckningen, att antalet boende nära "nya" E4an är lika stort som vid nuvarande... Det är just runt Östra Leden som protesterna finns, inte mot en förbifart, men mot en förbifart just där.

Susanne

Här tycker man nog olika om den nya vägen, beroende på om man är privat eller yrkeschaufför. Själv tycker jag som gillar att turista i Sverige och är ute på vägarna om somrarna i landet att det är tråktigt med förbifarter. Det finns en charm med att se städerna och inte bara motorvägen hela tiden, vägen blir riktigt trist.
Men i sommar så är det tänkt att sträckan Sto-Happis bara blir en transportsträcka för vår del då vill man givetvis komma upp så snabbt som möjligt då tar det ju längre tid att passera inne i städerna.
Men kör man långtradare / turistbuss så är väll städerna bara ett hinder.

Freke

Citat från: Susanne skrivet 16 februari 2011, 11:13:14 AM
Här tycker man nog olika om den nya vägen, beroende på om man är privat eller yrkeschaufför. Själv tycker jag som gillar att turista i Sverige och är ute på vägarna om somrarna i landet att det är tråktigt med förbifarter. Det finns en charm med att se städerna och inte bara motorvägen hela tiden, vägen blir riktigt trist.
Men i sommar så är det tänkt att sträckan Sto-Happis bara blir en transportsträcka för vår del då vill man givetvis komma upp så snabbt som möjligt då tar det ju längre tid att passera inne i städerna.
Men kör man långtradare / turistbuss så är väll städerna bara ett hinder.

Jag ser förbifarter som enbart positivt. Den gamla trevliga vägen genom centrum finns ju kvar, dessutom med mindre trafik! Vad man skulle kunna göra bättre är att skylta upp lämpliga parallellvägar till de stora lederna. Oftast skulle detta då bli den gamla vägsträckningen.

Andy

Problemet med förbifarter är ju att staden tenderar att flytta ut till förbifarten och sedan dör stadskärnan.

Ta Gustavsberg öster om Stockholm som exempel. Fabriken låg vid hamnen i änden på Farstaviken. Vägen mot Värmdö gick på näset mellan Farstaviken och Ösby träsk. Någon gång på nittonhundratalet byggde man en centrumanläggning, inte vid hamnen utan vid vägen och detta blev navet i Gustavsberg.

Nu gick vägen rakt igenom ortens centrum och alla på väg till sina sommarstugor stannade här för att handla. Alla bussar passerade här och gav lokalbefolkningen fina kommunikationer till Stockholm och Värmdö.

Trafiken var dock ett bekymmer (tänkte alla), så på 1980-talet byggdes en förbifart runt Gustavsberg. Nästan all trafik försvann och vips började man börja bygga vid motortrafikleden. Först Mölnvik, sedan flyttade Coop Forum ut till Charlottendal vid förbifarten. Folk med bil handlar hellre i de stora, billigare, mer välsorterade butikerna vid motorvägen och inte i det gamla dammiga centrum med en alldeles för stor parkeringsplats. Busstrafiken är fortfarande bra till och från Stockholm, men för att komma ut i skärgården måste man byta och vänta i snålblåsten. Nu flyttar fabriken ut till vägen, mer och mer hus kommer att byggas kring vägen som byggdes för att avlasta centrum. Återigen flyttar orten till vägen, fast med en miljö mer och mer avsedd för biltrafik. Kanske bra, kanske dåligt, men ytterst tråkigt!

Trafikproblem kanske inte alltid måste lösas med att man bygger en väg runt staden. Ibland behöver man trafiken i staden.

Riksväg13

Citat från: Andy skrivet 17 februari 2011, 13:34:33 PM
Problemet med förbifarter är ju att staden tenderar att flytta ut till förbifarten och sedan dör stadskärnan.

Ta Gustavsberg öster om Stockholm som exempel. Fabriken låg vid hamnen i änden på Farstaviken. Vägen mot Värmdö gick på näset mellan Farstaviken och Ösby träsk. Någon gång på nittonhundratalet byggde man en centrumanläggning, inte vid hamnen utan vid vägen och detta blev navet i Gustavsberg.

Nu gick vägen rakt igenom ortens centrum och alla på väg till sina sommarstugor stannade här för att handla. Alla bussar passerade här och gav lokalbefolkningen fina kommunikationer till Stockholm och Värmdö.

Trafiken var dock ett bekymmer (tänkte alla), så på 1980-talet byggdes en förbifart runt Gustavsberg. Nästan all trafik försvann och vips började man börja bygga vid motortrafikleden. Först Mölnvik, sedan flyttade Coop Forum ut till Charlottendal vid förbifarten. Folk med bil handlar hellre i de stora, billigare, mer välsorterade butikerna vid motorvägen och inte i det gamla dammiga centrum med en alldeles för stor parkeringsplats. Busstrafiken är fortfarande bra till och från Stockholm, men för att komma ut i skärgården måste man byta och vänta i snålblåsten. Nu flyttar fabriken ut till vägen, mer och mer hus kommer att byggas kring vägen som byggdes för att avlasta centrum. Återigen flyttar orten till vägen, fast med en miljö mer och mer avsedd för biltrafik. Kanske bra, kanske dåligt, men ytterst tråkigt!

Trafikproblem kanske inte alltid måste lösas med att man bygger en väg runt staden. Ibland behöver man trafiken i staden.

Jag fattar poängen med Gustavsberg där man stannade till när man åker österut mot skärgården. Men Gustavsberg är ett dåligt jämförelsematerial. Dels för att det är en yttre förort till Sthlm (utifrån måste man passera Sthlm för att komma in på Värmdöleden...) och då har man ju ändå Nacka längs samma väg, dels för att Värmdöleden är en av de viktigaste vägarna ut till den populära skärgården.

Jag skulle välja Uppsala som ett bättre exempel, eftersom staden fått en förbifart för inte så många år sedan. Eller Sundsvall, vars förbifart just fått klartecken.

För omkring 20 år sedan fick Norrköping en förbifart. Hur har staden påverkats på det sättet?

Några andra städer som Örebro och Jönköping har haft rejäla motorvägar genom staden sedan länge - blev det sämre eller bättre på längre sikt?

David M

Citat från: Riksväg13 skrivet 19 februari 2011, 00:58:13 AM
Jag fattar poängen med Gustavsberg där man stannade till när man åker österut mot skärgården. Men Gustavsberg är ett dåligt jämförelsematerial. Dels för att det är en yttre förort till Sthlm (utifrån måste man passera Sthlm för att komma in på Värmdöleden...) och då har man ju ändå Nacka längs samma väg, dels för att Värmdöleden är en av de viktigaste vägarna ut till den populära skärgården.

Jag skulle välja Uppsala som ett bättre exempel, eftersom staden fått en förbifart för inte så många år sedan. Eller Sundsvall, vars förbifart just fått klartecken.

För omkring 20 år sedan fick Norrköping en förbifart. Hur har staden påverkats på det sättet?

Några andra städer som Örebro och Jönköping har haft rejäla motorvägar genom staden sedan länge - blev det sämre eller bättre på längre sikt?


I just Norrköping finns det bara två avfarter för E4 som täcker in "hela" staden. F.ö. är även det ett exempel på en förbifart som byggts för att ersätta en annan förbifart, har för mig att den gamla E4:an vid Norrköping blev klar vid andra världskrigets utbrott. Dessförinnan var det Kungsgatan som var genomfartsströget.

Vad som är tydligt är att "stadsmotorvägar" gör det oerhört attraktivt att ta bilen om man ska någonstans som ligger vid avfarterna och hur svårt det är att ersätta sådan trafik med kollektivtrafik. Säg att man i Malmö ska mellan Kirseberg och Lindängen - Avgjort snabbast är bilen och Inre Ringvägen. Eller om man i Borås ska från Brämhult till Sjömarken. Bilen/taxi vinner, ingen busslinje i världen skulle kunna försörja en sådan sträcka eftersom de inte kan stanna på motorvägen (väldigt sällsynt med motorvägsbussplatser även om jag vet att det finns ett par stycken) och det dessutom oftast är glesbebyggt längs motorvägarna vilket ytterligare försämrar underlaget.

Andy

Uppsala är faktiskt ett ganska bra exempel på hur staden flyttar sig. Förr gick vägen rakt igenom stadens hjärta. Sedan flyttade huvudvägen till Tycho Hedéns väg och staden växte åt det hållet. Sen blev det för mycket jox kring den vägen, så man byggde motorvägen ännu längre bort. Gissningsvis kommer staden att växa ikring denna också. Nu har väl Uppsala en ganska stor egen dragningskraft också, som motverkar dragningen till stora vägen, vilket Gustavsberg i många avseenden saknar.