GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.

Startat av Bese001, 22 januari 2011, 10:54:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Citat från: Rickbox skrivet 20 februari 2011, 23:05:04 PM
Om det nu är så viktigt att det ska vara ett lågt pris, varför köper inte GUB in Solaris, de är väl ännu billigare än MAN?

Skelleftebuss som också är ett kommunalt bolag har inte en enda MAN i sin fordonsflotta men däremot ett antal Solaris.

Även LLT i Luleå har också en del Solaris och de köper dessutom in Scania Omnilink.

Troligtvis för att lågt pris inte är 100% det viktigaste utan att tillverkaren kan producera det antal bussar vi vill ha inom den tidsperiod vi vill.

Så lågt pris och kunna få bussarna i tid är det som står högst i kurs när en upphandling görs.
Sen finns det ju massor av villkor som ingår i en upphandling också.

Niclas Rosenius

Citat från: Björn Ax skrivet 21 februari 2011, 01:08:10 AM
Troligtvis för att lågt pris inte är 100% det viktigaste utan att tillverkaren kan producera det antal bussar vi vill ha inom den tidsperiod vi vill.

Så lågt pris och kunna få bussarna i tid är det som står högst i kurs när en upphandling görs.
Sen finns det ju massor av villkor som ingår i en upphandling också.

     Sen är det en annan viktig sak som eftermarknad som räknas in i ett anbud som service och reservdelar.

     //Niclas

Björn Ax

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 februari 2011, 08:29:09 AM
     Sen är det en annan viktig sak som eftermarknad som räknas in i ett anbud som service och reservdelar.

     //Niclas

Ja att vi har neoplan i våra lokaler gör det väl inte mindre lockande att köpa MAN.  >:(

Rickbox

Solaris hette tidigare Neoplan Polska och tillverkade bland annat Neoplan N4016 på licens, de började efter 2001 att tillverka egna modeller. Vissa delar borde väl vara lika kan man tycka... I många Polska städer finns det både MAN/Neoplan och Solaris.

Tror att GUB är det enda kommunala bussbolaget i Sverige som inte köper in Solaris. Det skulle kanske gå att få stora leveranser ganska billigt om man började köpa in dessa, kanske inte vore så dumt den dagen 140-161 ska fasas ut? Blir många bussar att köpa in...

Jacob

Jag skulle bli glad om GUB köper in citaro :D men solaris skulle inte vara fel.
Hoppas att en 140-161 bevaras i originalskick, som jag tycker man borde ha gjort med en 260-265 :'(

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mikko

Citat från: Jacob Almgren skrivet 21 februari 2011, 19:10:30 PM
Jag skulle bli glad om GUB köper in citaro :D men solaris skulle inte vara fel.
Hoppas att en 140-161 bevaras i originalskick, som jag tycker man borde ha gjort med en 260-265 :'(

//Jacob

Helt värdelösa är ju inte 140-161. De är ju varma och goa nu på vintern. Tyvärr även på sommaren.  :-\

Björn Ax

Citat från: Rickbox skrivet 21 februari 2011, 14:46:11 PM
Solaris hette tidigare Neoplan Polska och tillverkade bland annat Neoplan N4016 på licens, de började efter 2001 att tillverka egna modeller. Vissa delar borde väl vara lika kan man tycka... I många Polska städer finns det både MAN/Neoplan och Solaris.

Tror att GUB är det enda kommunala bussbolaget i Sverige som inte köper in Solaris. Det skulle kanske gå att få stora leveranser ganska billigt om man började köpa in dessa, kanske inte vore så dumt den dagen 140-161 ska fasas ut? Blir många bussar att köpa in...

Tror att solaris var med i den senaste upphandlingen men återigen valdes MAN.

Jo det behövs många nya bussar snart men skulle inte tro att 140-161 fasas ut alla på en gång utan det görs nog under en längre period.

Citat från: Jacob Almgren skrivet 21 februari 2011, 19:10:30 PM
Jag skulle bli glad om GUB köper in citaro :D men solaris skulle inte vara fel.
Hoppas att en 140-161 bevaras i originalskick, som jag tycker man borde ha gjort med en 260-265 :'(

//Jacob

Nej för guds skull. :P
Skrota dom alla. :D
Eller ja kanske en borde sparas så framtiden kan se hur man inte ska bygga bussar.  ;D

Citat från: Mikko skrivet 21 februari 2011, 20:01:48 PM
Helt värdelösa är ju inte 140-161. De är ju varma och goa nu på vintern. Tyvärr även på sommaren.  :-\

Jo dom är absolut värdelösa. Jag kör nog hellre en kall scania än en varm neoplan.  ;D

Danne B.

Citat från: Jacob Almgren skrivet 19 februari 2011, 19:03:06 PM
De hade ett högt bölande läte från intercoolern vid inbromsning. I början hade varenda buss det, men nu har ingen det. Är det något fixat med bussarna eller är det förarna som har lärt sig att bromsa tyst?

//Jacob

Från intercoolern?

//Danne

Jacob

Citat från: Danne B. skrivet 22 februari 2011, 09:07:53 AM
Från intercoolern?

//Danne

Ja ljudet kom från lådan längst bak till höger i bussen. Och lådan rymmer en intercooler.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

lil-sis

Hur kan en ge "ett högt bölande läte" vid inbromsning?  ???

Det är inte retardern som ni har hört då?

Jacob

Ja om inte intercoolern låter så är det något annat i lådan som låter. Det är iaf inne från lådan det låter. Var sitter retarden?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!


Rickbox

På de "äldre" MAN-bussarna så hör man kylfläkten vid inbromsning och ibland på tomgång, på de senaste biogasbussarna så är det mer som ett bölande och det låter mycket riktigt i lådan på höger sida om bakersta sätesraden så det kan inte komma från växellådan.

Danne B.

Citat från: Jacob Almgren skrivet 22 februari 2011, 18:09:26 PM
Ja ljudet kom från lådan längst bak till höger i bussen. Och lådan rymmer en intercooler.

//Jacob

Må så vara, men jag har oerhört svårt att få ihop hur laddluftkylaren kan ge en "bölande" läta vid inbromsning!

//Danne

Jacob

.
Citat från: Rickbox skrivet 22 februari 2011, 22:31:59 PM
På de "äldre" MAN-bussarna så hör man kylfläkten vid inbromsning och ibland på tomgång, på de senaste biogasbussarna så är det mer som ett bölande och det låter mycket riktigt i lådan på höger sida om bakersta sätesraden så det kan inte komma från växellådan.

Tycker inte att man hör något från bussarna från 2008 och bakåt, men de från 2009 med större intercooler brummar på ganska bra ibland. Sen när det gäller de nya biogasbussarna så låter kylaren lite smått böligt hela tiden, som följer motorns ljud. Men när bussarna var nya lät det vid inbromsning så högt att man nästan fick hörselskador. Men jag har som sagt inte hört det höga bromsljudet sedan i somras.

Men ibland händer det att vissa bussar får en väldigt brölig intercooler, som 282 hade i somras, man hörde inget motorljud utan bara intercoolern.

Sen har jag varit med om att det är något som slår med jämna slag i intercoolern när bussen rullar och inte minst vid inbromsning, lät ungefär dum dum dum dum dum.....! Var 285 och 295 som hade så förut. Vad kan detta bero på?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!