GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.

Startat av Bese001, 22 januari 2011, 10:54:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Citat från: Rickbox skrivet 17 februari 2011, 21:15:31 PM
Då är snart de sista bussarna med den gröna stolsklädseln borta... ska jag vara ärlig så tycker jag den gamla inredningen är mysigare!

Och för ett tag sedan försvann de sista bussarna med vit rand, vilket jag anser var den snyggaste lackeringen.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Janne Rickman

Citat från: Patrik skrivet 16 februari 2011, 18:33:08 PM
179 gick i premiärtrafik hos oss idag.
Det var inte jag som körde, men den verkade ha klarat hela sitt 11-timmarspass så den kanske går bra...?

Jag kan glädja dig att två till är på gång av vad jag förstod.......

/Janne

Rickbox

Det måste vara ett väldigt litet bolag då de inte köper in nya bussar...

KG

Citat från: Rickbox skrivet 18 februari 2011, 15:22:34 PM
Det måste vara ett väldigt litet bolag då de inte köper in nya bussar...

Ibland är det mer ekonomiskt att köpa begagnade fordon.

Patrik

Nu har jag kört de senaste Neoplanerna, 179 och 182.
179an är favoriten av alla gasbussar helt klart.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Rickbox

Citat från: Patrik skrivet 19 februari 2011, 16:21:56 PM
Nu har jag kört de senaste Neoplanerna, 179 och 182.
179an är favoriten av alla gasbussar helt klart.

Kul att åtminstone några av dessa rishögar fick nytt liv utanför Uppsala i alla fall. Blir kul att se sen när 140-161 börjar fasas ut, det är ju 22 bussar! De lär nog fasas ut stegvis eftersom det annars kräver ett enormt inköp av nya bussar om alla skulle försvinna samtidigt, tror inte GUB har råd med det faktiskt...

Undrar vilka som försvinner först, de första ur serien 140-161 eller 501-502, borde vara de senare eftersom de är ett år äldre, inte går på biogas och dessutom är av GUB:s hatmärke Scania.

Björn Ax

Citat från: Rickbox skrivet 19 februari 2011, 17:31:41 PM
Kul att åtminstone några av dessa rishögar fick nytt liv utanför Uppsala i alla fall. Blir kul att se sen när 140-161 börjar fasas ut, det är ju 22 bussar! De lär nog fasas ut stegvis eftersom det annars kräver ett enormt inköp av nya bussar om alla skulle försvinna samtidigt, tror inte GUB har råd med det faktiskt...

Undrar vilka som försvinner först, de första ur serien 140-161 eller 501-502, borde vara de senare eftersom de är ett år äldre, inte går på biogas och dessutom är av GUB:s hatmärke Scania.

Varför är scania GUB's hatmärke. Menar du företagets hatmärke eller förarnas? Jag älskar köra scaniorna. Våra mest underbara bussar. Förutom att dom är lite kalla ibland. Men körkänslan är miltals bättre än 10 år nyare MAN bussar.

Tänk om scania kunde matcha MAN's bud i våra upphandlingar men det kommer aldrig hända tyvärr. Eller volvo. :(

Rickbox

Citat från: Björn Ax skrivet 19 februari 2011, 18:14:50 PM
Varför är scania GUB's hatmärke. Menar du företagets hatmärke eller förarnas? Jag älskar köra scaniorna. Våra mest underbara bussar. Förutom att dom är lite kalla ibland. Men körkänslan är miltals bättre än 10 år nyare MAN bussar.

Tänk om scania kunde matcha MAN's bud i våra upphandlingar men det kommer aldrig hända tyvärr. Eller volvo. :(

GUB har inte köpt in nya Scania för stadstrafiken sen våren 2002. Det köptes dock in några Scania Vest under 2009 eller 2010, fast de används endast som rullande förskolor och lär aldrig synas i stadstrafik.

Jag kanske överdrev lite med det där med hatmärke, men på företaget verkar de inte vara så förtjusta i varken Scania eller Volvo, har hört en del klagomål om dessa.

Kan själv säga att Scania Omnicity är en helt okej buss, rent maskinellt är de helt okej dock ganska hård fjädring och plastiga invändigt, kan  inte hålla med om att de är bättre än de nya MAN, de nya bussarna är faktiskt sköna att åka i tycker jag, nästan som lågentré i fjädringskomfort och ljudnivå. De nyaste gasbussarna har dock ett högljutt bölande när de bromsar in men annars är de relativt tysta.

Jacob

Citat från: Rickbox skrivet 19 februari 2011, 18:27:43 PM
De nyaste gasbussarna har dock ett högljutt bölande när de bromsar in men annars är de relativt tysta.

De hade ett högt bölande läte från intercoolern vid inbromsning. I början hade varenda buss det, men nu har ingen det. Är det något fixat med bussarna eller är det förarna som har lärt sig att bromsa tyst?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Ax

Citat från: Rickbox skrivet 19 februari 2011, 18:27:43 PM
GUB har inte köpt in nya Scania för stadstrafiken sen våren 2002. Det köptes dock in några Scania Vest under 2009 eller 2010, fast de används endast som rullande förskolor och lär aldrig synas i stadstrafik.

Kan själv säga att Scania Omnicity är en helt okej buss, rent maskinellt är de helt okej dock ganska hård fjädring och plastiga invändigt, kan  inte hålla med om att de är bättre än de nya MAN, de nya bussarna är faktiskt sköna att åka i tycker jag, nästan som lågentré i fjädringskomfort och ljudnivå. De nyaste gasbussarna har dock ett högljutt bölande när de bromsar in men annars är de relativt tysta.

Varför GUB inte köpt in scania eller volvo till stadstrafiken är väl mest för att dom är dyrare i inköp än MAN.

Jo åkkomforten säger jag inget om. Scania är ganska skramliga och hårda. Det jag älskar är hur dom är att köra. Där ligger dom ljusår före MAN.

Kan som jämförelse berätta att jag hade en MAN biogasbuss med cd-spelare i (125) och den skramlade vid varenda ojämnhet i marken och min cd-skiva hackade och tystnade hela tiden. En liten tid senare körde jag en scania med cd-spelare (605) och min cd-skiva var på hela tiden jag hade bussen. Inget hackande eller tysta stunder med den bussen.

Simon A

Citat från: Rickbox skrivet 19 februari 2011, 18:27:43 PM
GUB har inte köpt in nya Scania för stadstrafiken sen våren 2002. Det köptes dock in några Scania Vest under 2009 eller 2010, fast de används endast som rullande förskolor och lär aldrig synas i stadstrafik.

Jag kanske överdrev lite med det där med hatmärke, men på företaget verkar de inte vara så förtjusta i varken Scania eller Volvo, har hört en del klagomål om dessa.

Kan själv säga att Scania Omnicity är en helt okej buss, rent maskinellt är de helt okej dock ganska hård fjädring och plastiga invändigt, kan  inte hålla med om att de är bättre än de nya MAN, de nya bussarna är faktiskt sköna att åka i tycker jag, nästan som lågentré i fjädringskomfort och ljudnivå. De nyaste gasbussarna har dock ett högljutt bölande när de bromsar in men annars är de relativt tysta.
Precis som Björn Ax skriver så har det med upphandlingar att göra och knappast något annat. Om man ser tillbaka på GUB under 70-talet, 80-talet och tidigt 90- tal så bestod ju vagnparken nästan enbart av Scania och bröts enbart av lite Volvo och Neoplan så att någon på GUB skulle hata Scania har jag svårt att tro :)

//Simon

Janne Rickman

Citat från: Simon A skrivet 19 februari 2011, 23:57:58 PM
Precis som Björn Ax skriver så har det med upphandlingar att göra och knappast något annat. Om man ser tillbaka på GUB under 70-talet, 80-talet och tidigt 90- tal så bestod ju vagnparken nästan enbart av Scania och bröts enbart av lite Volvo och Neoplan så att någon på GUB skulle hata Scania har jag svårt att tro :)

//Simon

På 70-, 80- och till 90-talets mitt köpte GUB mest Volvo sen vart det några neoplaner med drivpack från Scania.
Under samma period köpte Uppsalabuss mest Scania-bussar med några enstaka Volvo-vagnar.

/Janne

yngrot

Och före upphandlings cirkusen kunde ju även kommunala bolag köpa vilka bussar de vill . Det går inte längre utan man måste köpa de som är lägst pris på
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Rickbox

Om det nu är så viktigt att det ska vara ett lågt pris, varför köper inte GUB in Solaris, de är väl ännu billigare än MAN?

Skelleftebuss som också är ett kommunalt bolag har inte en enda MAN i sin fordonsflotta men däremot ett antal Solaris.

Även LLT i Luleå har också en del Solaris och de köper dessutom in Scania Omnilink.

Simon A

Citat från: Janne Rickman skrivet 20 februari 2011, 09:08:35 AM
På 70-, 80- och till 90-talets mitt köpte GUB mest Volvo sen vart det några neoplaner med drivpack från Scania.
Under samma period köpte Uppsalabuss mest Scania-bussar med några enstaka Volvo-vagnar.

/Janne
Aha, ja den där åtskillnaden har jag alltid vart extremt dålig på så egentligen ska jag inte öppna munnen för vitt och brett. Tack för klargörningen!

//Simon