GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.

Startat av Bese001, 22 januari 2011, 10:54:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bese001

Hej! De sista s.k. "Näbbmössen" av typen Ontario har nu (2011-01-20) överlåtits till Dalby Maskin AB i Uppsala. Detta företag tycks syssla med återvinning av asfalt, betong etc. Man kan undra vad de skall ha dessa 6 biogasbussar till om de nu inte skall återvinnas! Dock tycks inte återvinning av fordon höra till företagets verksamhet.

Vad jag såg här om dagen står dock flera av dem kvar på Verkstadgsgatan tillsammans med GUB 178, 181, 184 och 721.
GUB 174,176 och 183 är avregistrerade efter skrot och 175 verkar också ha försvunnit. Dock ej avregistrerad ännu.
177,179,180 och 182 är annu i trafik.

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Bese001

Citat från: Jacob Almgren skrivet 22 januari 2011, 15:21:46 PM
Tackar för dessa uppgifter!

//Jacob
Varsågod!

Eftersom jag ändå gräver i Bilregistret titt som tätt så kan jag lika gärna dela med mig av det jag får fram.Bevakar ju en del av de bussar jag vet är på väg bort men även nya.

Niclas Rosenius

Citat från: Bese001 skrivet 22 januari 2011, 15:59:44 PM
Varsågod!

Eftersom jag ändå gräver i Bilregistret titt som tätt så kan jag lika gärna dela med mig av det jag får fram.Bevakar ju en del av de bussar jag vet är på väg bort men även nya.

     178 är avställd pga problem med luftkuddarna och den kommer troligtvis intge komma ut i trafik mer innan den avyttras.

     177, 179, 180 och 182 kommer att rulla så länge dom fungerar någorlunda smärtfritt men dom kommer att försvinna under året.

     //Niclas

Jacob

Vad är felet med 181 och 184? Senast jag åkte 184 gick den som en hackig CD-skiva...

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius

Citat från: Jacob Almgren skrivet 22 januari 2011, 17:28:27 PM
Vad är felet med 181 och 184? Senast jag åkte 184 gick den som en hackig CD-skiva...

//Jacob

    Du har ju svarat redan på din fråga ;)

    Båda har motor-relaterade problem. Inget att lägga ut en massa pengar på att fixa eftersom dom ända skall frösvinna.

    //Niclas

Fredrik Mattsson

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 januari 2011, 17:26:10 PM
     178 är avställd pga problem med luftkuddarna och den kommer troligtvis intge komma ut i trafik mer innan den avyttras.

     177, 179, 180 och 182 kommer att rulla så länge dom fungerar någorlunda smärtfritt men dom kommer att försvinna under året.

     //Niclas

blir det så även med dom nya :) åkte med någon 394-396, som vanligt "sjönk" ner på kuddarna i bak helt plötsig idag, men
det är ju inte så ovanligt :D sen att dom går upp igen, men har en liten "ankgång" för en stund :)

Mikko

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 23 januari 2011, 03:15:22 AM
blir det så även med dom nya :) åkte med någon 394-396, som vanligt "sjönk" ner på kuddarna i bak helt plötsig idag, men
det är ju inte så ovanligt :D sen att dom går upp igen, men har en liten "ankgång" för en stund :)

Har märkt att även de "äldre" (200-serien) MAN-ledarna sjunker ner under körning med kraftiga smällar som följd när fjädringen bottnar i gupp.  :-\

Niclas Rosenius



   Detta beror troligtvis att nivåregleringsventiler och givare har fått så mycket stryk under denna vinter pga det dåliga väglaget att dom börjar strular.

   Vet att verkstaden har bytt en hel del fjädringkomponenter den senaste tiden, får ni en sån buss som nivåregleringen sjunker ner så rapportera detta till TL och precisera vilken eller vilka hjul den sjunker ner på så underlättar det för verkstaden.

    //Niclas

Mikko

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 24 januari 2011, 11:12:15 AM

   Detta beror troligtvis att nivåregleringsventiler och givare har fått så mycket stryk under denna vinter pga det dåliga väglaget att dom börjar strular.

   Vet att verkstaden har bytt en hel del fjädringkomponenter den senaste tiden, får ni en sån buss som nivåregleringen sjunker ner så rapportera detta till TL och precisera vilken eller vilka hjul den sjunker ner på så underlättar det för verkstaden.

    //Niclas

Har gjort det två gånger men fick känslan att man bara gnäller. "Bara bussen rullar så"...  :-\

Niclas Rosenius

Citat från: Mikko skrivet 24 januari 2011, 13:47:52 PM
Har gjort det två gånger men fick känslan att man bara gnäller. "Bara bussen rullar så"...  :-\

   Men det är bara att ropa in på fel så är upp till TL att se till att dom noterar det fel du ropar in i digitala felrapportloggen. Mer kan du inte göra.

   Sedan kan du gå in på intranätet och kolla på fordonsuppföljning och kolla vad sopm är inskriver på resp. fordon.

   //Niclas

Patrik

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Niclas Rosenius

Citat från: Patrik skrivet 26 januari 2011, 08:38:32 AM
Jag såg att vi fått 177an....

Tack :p

    Ingen orsak. Den tuffar och går på i sin lugna takt  ;)

    //Niclas

Patrik

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 26 januari 2011, 14:16:53 PM
    Ingen orsak. Den tuffar och går på i sin lugna takt  ;)

    //Niclas

Är den bättre än dom andra?  :-\
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige