Rullande text på SL-bussar

Startat av Fredde, 18 september 2007, 23:13:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wolfie

Citat från: Cero skrivet 21 september 2007, 11:06:25 AM
Linjerna 2, 55 och 66 lider ju av samma fenomen. Alla går till Sofia och 2 och 55 går dessutom mellan Stureplan och Slussen samma väg. 55 och 66 går en kort sträcka samma väg på Söder. I övrigt tar de ju helt olika vägar mellan Slussen (2 & 55) respektive Södra station (55 & 66) till Sofia. 2 och 55 skyltas "Sofia" vilket kan ge en oerfaren resenär en oväntad och spännande utflykt med 55:an jämfört med 2:an. 66:an, däremot skyltades åtminstone förr "Tengdahlsgatan", vilket endast är ett kvarter från vändhållplatsen för 2 & 55. Vill minnas att 55:an en tid skyltades "Barnängen" trots att den alltså vände vid samma pinne som 2:an (eller snarare 46:an). Snacka om förvirring. Här tycker jag man borde skylta "2 Sofia via Tjärhovsgatan", "55 Sofia via Södra station" och "66 Sofia (Tengdahlsgatan)".

/Cero

Det hela beror på hur man ser på helheten. Om man har tydliga hållplatsskyltar där destinationen och via platser står med, (inte bara en siffra i en matris som det ibland är här i SL-området), så borde denna information inte behövas på själva fordonet, då man där bara behöver informationen om bussen går i rätt riktning. Om man däremot inte har denna information tydlig på hållplatsen, (jag anser inte att en tidtabell med denna information är tydlig nog, det ska gå att se på håll och när man har brottom), så behövs viadestinationer på bussen för att minska antalet felåkningar.
Man får fortfarande några i alla fall, för folk har en tendens att inte läsa särskilt noga vad som står i vissa fall, jag vet inte hur många gånger jag fick frågan "Skulle du inte ha svängt här" när jag körde 191 på natten och de trodde att de var på 192. (Linjerna går isär på Hägerstensvägen) Detta var särskilt vanligt då jag var försenad, då man då kom ungefär när 192 skulle ha gått. (Vilket var nästan varje gång jag körde linjen).

Cero

Citat från: Wolfie skrivet 21 september 2007, 11:23:51 AM
Det hela beror på hur man ser på helheten. Om man har tydliga hållplatsskyltar där destinationen och via platser står med, (inte bara en siffra i en matris som det ibland är här i SL-området), så borde denna information inte behövas på själva fordonet, då man där bara behöver informationen om bussen går i rätt riktning. Om man däremot inte har denna information tydlig på hållplatsen, (jag anser inte att en tidtabell med denna information är tydlig nog, det ska gå att se på håll och när man har brottom), så behövs viadestinationer på bussen för att minska antalet felåkningar.
Man får fortfarande några i alla fall, för folk har en tendens att inte läsa särskilt noga vad som står i vissa fall, jag vet inte hur många gånger jag fick frågan "Skulle du inte ha svängt här" när jag körde 191 på natten och de trodde att de var på 192. (Linjerna går isär på Hägerstensvägen) Detta var särskilt vanligt då jag var försenad, då man då kom ungefär när 192 skulle ha gått. (Vilket var nästan varje gång jag körde linjen).

Visst måste man se till helheten, men jag tycker ändå inte att lite övertydlighet är oartigt så länge det inte blir rörigt. Här är London ett bra exempel som har destination och ett antal via-platser utsatta på bussarna, plus en bra beskrivning på hållplatsen. Den senare är i form av ett litet diagram á la tunnelbana där man lätt kan se vart bussarna som passerar aktuell stolpe tar vägen. Föredömligt.

Dessutom kan man inte förutsätta att alla vet allting. Det brukar heta att när man gör dragningar för potentater, dvs personer (oftast gubbar) i hög position i en organisation ska man hålla sig på dagisnivå. Dvs förutsätta att ingen vet någonting och att förklaringarna måste hållas på en enkel, välstrukturerad nivå. Annars vågar de inte fatta det beslut man ber om.

/Cero

Nico


Citat från: Wolfie skrivet 21 september 2007, 11:23:51 AMMan får fortfarande några i alla fall, för folk har en tendens att inte läsa särskilt noga vad som står i vissa fall...

Citat från: Cero skrivet 21 september 2007, 13:52:11 PMDessutom kan man inte förutsätta att alla vet allting.

Man ska väl inte säga [högt] att folk är idioter, men jag var tidigare inne på att i många fall verkar det som en hel del människor stänger av (eller i alla fall frikopplar) hjärnan när de går från hemmet, jobbet eller var de nu begett sig ifrån. Ett slående exempel på det är att jag numera tycker att det är ganska ofta som man stannar till vid hållplats med väntande trafikant och det då visar sig att den presumtive trafikanten, oftast med en nalle i örat, bara är ute efter att fråga om något. Oftast då destination, tider för en annan linje eller t.o.m. vad klockan är (trots att de med en nalle normalt borde ha tidsangivelse på den). Själv brukar jag då, om jag ser att det finns, bara hänvisa till uppsatta tidtabeller etc. (och i dagens läge så står faktiskt det mesta vid hållplatserna och får även finnas kvar) men vissa människor verkar då bli helt ställda. Detta verkar vara ett fenomen som uppstår i kombination med nallepratandet för så länge man håller igång samtalet så verkar inte många ha tillräckligt med tankekapacitet för att simultant göra något annat som att t.ex. själva kolla en uppsatt tidtabell. Åker nu dessa puckon fel så anser jag det inte vara mitt fel och inte heller SL:s för lite egen insats får man nog f-n i mig bidra med som jag ser det. Som med allting annat så är det av misstagen man lär sig och i dessa fall är dessa misstag även så enkla att undvika. Oftast räcker det som sagt bara med att läsa innantill på just tidtabeller eller motsvarande istället för att stå som ett fån och förvänta sig att någon ska berätta det för en...

My two cents worth!  :-X  :P  ::)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Oskar A

Citat från: 76 skrivet 21 september 2007, 04:24:35 AM
Någon växlande skyltning finns inte kvar i Uppsala. Och sen senaste tidtabellskskiftet har (nästan) alla viadestinationer försvunnit också, varför vet jag inte riktigt.

Den växlande skyltningen försvann när man redigerade skylttexterna i slutet av 1990-talet. Dock kom B10L-vagnarna 300-304 att ha kvar växlande skyltning tills man installerade realtidssystemet vintern 2001/2002. Varför de hade kvar det så länge vet jag inte men gissar att det berodde på att dessa bussars skyltning styrdes från Thoreb-datorn medan övriga bussar hade Mobitec-styrenheter.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Krille

Citat från: Karsten skrivet 21 september 2007, 10:26:48 AM
I Gustavsberg kan det i dagsläget stå bussar med alla möjliga nummer alla skyltade enbart "Slussen", men de tar fem olika vägar dit, med kraftigt varierande restid. Där skulle via-destinationer, på de långsammare linjerna, hjälpa de som inte åker varje dag.

"Slussen via Motorvägen"
Hur svårt kan det vara...?

/K

Ersa

Äh! Det funkade ju när man hade enbart tre "veva-siffror"fram, utan destination.
Vi lider av informations-bortskämdhet idag.

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 21 september 2007, 21:53:15 PM
Äh! Det funkade ju när man hade enbart tre "veva-siffror"fram, utan destination.
Vi lider av informations-bortskämdhet idag.

Det funkade förr, men funkade det bra?
Gustavsbergs centrum med fyra bussar, alla skyltade 422, hur praktiskt var det? Ett exempel på dålig skyltning, ett annat är hela Norrtäljes trafikdistrikt där det bara stod SL i skyltskåpet bak på varenda buss. Nä, nog är det allt bättre med destination skyltad på bussarna! Men som med alla andra system så måste man se till att underhålla saker och ting.

Ersa

Jag minns även tre bussar i rad på Norrtälje station:
"650 Stadstrafik", "650 Stadstrafik" samt "650 Stadstrafik"   ;)

Ersa

Citat från: Nico skrivet 21 september 2007, 14:00:44 PM
Man ska väl inte säga [högt] att folk är idioter, men jag var tidigare inne på att i många fall verkar det som en hel del människor stänger av (eller i alla fall frikopplar) hjärnan när de går från hemmet, jobbet eller var de nu begett sig ifrån. Ett slående exempel på det är att jag numera tycker att det är ganska ofta som man stannar till vid hållplats med väntande trafikant och det då visar sig att den presumtive trafikanten, oftast med en nalle i örat, bara är ute efter att fråga om något. Oftast då destination, tider för en annan linje eller t.o.m. vad klockan är (trots att de med en nalle normalt borde ha tidsangivelse på den). Själv brukar jag då, om jag ser att det finns, bara hänvisa till uppsatta tidtabeller etc. (och i dagens läge så står faktiskt det mesta vid hållplatserna och får även finnas kvar) men vissa människor verkar då bli helt ställda.

Precis, inte är det SL:s fel. SL har ju en mycket bra utbyggd information. Det är för övrigt alltid kul jämföra "vana" SL-resenärer som pga att de läser sin Metro eller talar i mobilen inte har tid att titta på bussens destinationsskylt, med turister och "lantisar" som står med ett utskrivet papper från SL:s reseplanerare, vinkar in bussen och gärna frågar föraren en extra gång om han/hon kommit på rätt linje. Jag körde en gång en buss förbi Mörby C, (604 eller nåt annat) som hade korrekt linjenummer och destination fram, medan det "bara" fanns linjesiffror på höger sida. Det blev riktigt jobbigt för folket som då var tvungna att sänka sin Metro och springa fram och titta på framsidan av bussen. Men inte förrän man släppt på vissa och börjat stänga dörren inför fortsatt färd såklart.
Mönstret idag är att läsa/mobilknappa tills bussen stannat framför en. Först DÅ kan man höja blicken. Frågan är om man som förare har lust att stanna på en hpl där alla resenärer står tryckta längst in i kuren utan att visa ögonkontakt, eller någon annan typ av minsta lilla vilja att åka med.

Jag minns även att folk i innerstan brukade bli arga då siffrorna som visade hur många minuter det var kvar tills nästa 1-4:a kom var trasiga. Samma irritation finns även i mindre städer som Umeå där folk vant sig vid de elektriska skyltarna, och inte vill läsa i papperstidtabellerna som finns uppsatta överallt. Inte heller går det att lära sig att vissa linjer går varje kvart (00-15-30-45-00) eller halvtimme, (15-45) trots att de haft samma tider de senaste 10-15 åren.

Fredde

Står dom längst in i kuren kan dom glömma att jag stannar, visst man sackar in men blir det ingen reaktion så varför ska man då stanna? Likaså där det inte finns gatbelysning om dom inte har reflexer eller viftar med typ mobilen. Går ju inte att stå på hejdar´na som med en personbil. Kanske tror dom att dom är självlysande?

För att inte tala om alla som står vid fel pinne. Flera hållplatser har ju olika för olika linjer, tex "Londonviadukten" vid Viking-terminalen. 95% står vid kuren för innerstadsbussarna och inte för den för Naka/Värmdöbussarna. Som chaffis borde jag kunna ta för givet att dom vet vart dom ska... Eller?

/Fredde

Cero

Citat från: Fredde_J skrivet 22 september 2007, 12:36:01 PM

För att inte tala om alla som står vid fel pinne. Flera hållplatser har ju olika för olika linjer, tex "Londonviadukten" vid Viking-terminalen. 95% står vid kuren för innerstadsbussarna och inte för den för Naka/Värmdöbussarna. Som chaffis borde jag kunna ta för givet att dom vet vart dom ska... Eller?

/Fredde

Har hänt att chaffisar stannar vid fel pinne oxå. Och ny pratar vi inte om kuren bredvid utan typ Odenplan där det är 100 meter mellan första och sista stolpe och ibland bussar och folk emellan. Det är måttligt roande.

/Cero

Fredde

CitatHar hänt att chaffisar stannar vid fel pinne oxå. Och ny pratar vi inte om kuren bredvid utan typ Odenplan där det är 100 meter mellan första och sista stolpe och ibland bussar och folk emellan. Det är måttligt roande.

/Cero

Stannar man där man inte ska, så lär sig folk aldrig. Kan låta grymt, men ibland måste man visa upp verkligeten. Ge dom en tankeställare att typ "Varför stannde inte bussen?" Kommer man efter en buss som inte stannde så har det börjat röra på sig vid hållplatsen....

/Fredde

Nico

Citat från: Cero skrivet 22 september 2007, 12:47:00 PM
Har hänt att chaffisar stannar vid fel pinne oxå. Och ny pratar vi inte om kuren bredvid utan typ Odenplan där det är 100 meter mellan första och sista stolpe och ibland bussar och folk emellan. Det är måttligt roande.

Visst händer det, men det är normalt sett ett mycket udda fenomen som mera kan relateras till någon form av orutin hos föraren. Görs någon miss på första varvet så har samme förare normalt saken klar för sig på andra varvet och upprepar för död och pina inte samma miss igen.


Citat från: Fredde_J skrivet 22 september 2007, 12:55:04 PM
Stannar man där man inte ska, så lär sig folk aldrig. Kan låta grymt, men ibland måste man visa upp verkligeten. Ge dom en tankeställare att typ "Varför stannde inte bussen?" Kommer man efter en buss som inte stannde så har det börjat röra på sig vid hållplatsen....

Kan bara hålla med. Lite egen insats måste till, men folk har blivit alltmer passiviserade. Att det finns en koppling mellan orsak och verkan, om A så B osv. verkar många ha glömt bort i dagens läge. Även jag praktiserar numera metoden med att visa upp mig så gott det går när jag närmar mig hållplats, men får jag ingen reaktion i form av någon som kliver fram eller ens reser på sig så tja... det går oftast flera bussar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

LinusA

Citat från: Verspieder skrivet 22 september 2007, 08:41:53 AM
SL har ju en mycket bra utbyggd information.

Jag tycker SL är otroligt dåliga på infomation när det gäller planerade trafikändringar.  Exempelvis har L74 inte gått via Skanstull under sommaren/början på hösten; och när jag tittat på hållplatsstolpar har det fortfarande stått att den går via Skt, tom på topptavlor står det kvar. Förstår att resenärer blir irriterade när jag säger att bussen inte går via Skt när det står det på hållplatsstolpen!

Nico


74:an verkar vara något som har fallit mellan stolarna, men ett enda enskilt exempel på detta kan ju knappast sägas vara representativt för allt och något som man då kan dra generella slutsatser ifrån?

Själv tycker jag exempelvis att det fungerat bra på andra håll där det gjorts tillfälliga omläggningar. Exempelvis då för 59:an på Söder, men även vid ändringar av hållplatslägen som t.ex. nu vid Universitetet Norra, Sollentuna C mm. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman