Ny väg östra Blekinge - Göteborg?

Startat av David M, 19 januari 2011, 21:50:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

Senare under året kommer den s.k. tvärleden Markaryd - Osby att invigas. Därefter kommer det finnas en genomgående länsväg Karlshamn - Halmstad vilket gör det hela såklart snabbare att köra mellan västkusten och Blekinge än tidigare.

Som det är nu finns en genomgående riksväg mellan östra Blekinge (Ronneby) och Göteborg, riksväg 27. Frågan är hur mycket snabbare det kommer att bli med den nya vägen jämfört med rv 27 och jämfört med den gamla. Med den nya vägen är det motorväg från Göteborg till Halmstad (13 mil), sedan länsväg mot Karlshamn (ca 15 mil) av god kvalité och så är det 5 mil mellan Karlshamn och Karlskrona. Det blir i runda slängar ca 33 mil. De flesta av dagens vägbeskrivningar rekommenderar att man kör E6 till Laholm, därefter rv 24 mot Kristianstad och så E22 till Karlskrona. Det är en sträcka på 37 mil. Rv 27 är ca 35 mil mellan Göteborg - Karlskrona, förvisso med motorväg GBG-Borås och hygglig väg till Gislaved men sedan en ganska långsam väg med mycket tung trafik.

Lägg till att den nya vägen passerar igenom färre samhällen och är en hyggligt bra väg utom mellan Lönsboda och Karlshamn samt har mindre trafik än rv 24/E22 så kommer man nog spara in en hel del tid. Frågan är om det inte är ett vägbygge som kommer ge en av de större tidsvinsterna som skett på senare år.

Olof Lagerkvist

Citat från: David M skrivet 19 januari 2011, 21:50:06 PM
Senare under året kommer den s.k. tvärleden Markaryd - Osby att invigas. Därefter kommer det finnas en genomgående länsväg Karlshamn - Halmstad vilket gör det hela såklart snabbare att köra mellan västkusten och Blekinge än tidigare.

Som det är nu finns en genomgående riksväg mellan östra Blekinge (Ronneby) och Göteborg, riksväg 27. Frågan är hur mycket snabbare det kommer att bli med den nya vägen jämfört med rv 27 och jämfört med den gamla.

Jag håller med om att det är intressant att jämföra detta. De båda vägarna har sina olika för- och nackdelar, helt klart.

Citat från: David M skrivet 19 januari 2011, 21:50:06 PM
Med den nya vägen är det motorväg från Göteborg till Halmstad (13 mil), sedan länsväg mot Karlshamn (ca 15 mil) av god kvalité och så är det 5 mil mellan Karlshamn och Karlskrona. Det blir i runda slängar ca 33 mil. De flesta av dagens vägbeskrivningar rekommenderar att man kör E6 till Laholm, därefter rv 24 mot Kristianstad och så E22 till Karlskrona. Det är en sträcka på 37 mil. Rv 27 är ca 35 mil mellan Göteborg - Karlskrona, förvisso med motorväg GBG-Borås och hygglig väg till Gislaved men sedan en ganska långsam väg med mycket tung trafik.

Det finns ju en del saker på gång framöver även för riksväg 27. De mest märkbara blir väl en förbifart förbi Borås och en förbi Gislaved-Anderstorp även om jag inte är uppdaterad om statusen på de här projekten. Båda kommer i alla fall att minska avstånden del och framförallt den förbi Borås bör innebära märkbara tidsvinster.

Citat från: David M skrivet 19 januari 2011, 21:50:06 PM
Lägg till att den nya vägen passerar igenom färre samhällen och är en hyggligt bra väg utom mellan Lönsboda och Karlshamn samt har mindre trafik än rv 24/E22 så kommer man nog spara in en hel del tid. Frågan är om det inte är ett vägbygge som kommer ge en av de större tidsvinsterna som skett på senare år.

En annan sak man kan notera är att motorvägen ut från Göteborg mot Borås inte brukar drabbas lika hårt av trafikstockningar i rusningstid som E6/E20 mot Kungsbacka och det kan säkert också påverka när man jämför vägsträckorna.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

BMJ

Kommer denna väg bli numrerad, dvs att den blir skyltad med ett vägnummer? (1-499)

Freke

Citat från: BMJ skrivet 23 januari 2011, 12:17:44 PM
Kommer denna väg bli numrerad, dvs att den blir skyltad med ett vägnummer? (1-499)

Det är ju "slut" nummer på både riksvägar och länsvägar i södra Götaland, men en gissning är att detta blir nya riksväg 24 så småning om. Nuvarande riksväg 24 skulle då t.ex. kunna bli länsväg 124, och sträckningen Lönsboda - Älmhult - Ljungby (nuvarande 121 + 124)skulle kunna skyltas länsväg 121.

Alternativt kan man tänka sig att Tvärleden blir skyltat länsväg 121, och lv 124 förlängs till Lönshult.

Peter C

Åkte två olika alternativ i somras då jag var på semester i Karlskrona.

Från Skene, Lv156 till Tranemo och därefter Rv27 till Karlskrona. Hemåt tog vi en annan rutt eftersom vi även besökte Sölvesborg. E22 till Kristianstad, Rv21 till Hässleholm, Rv24 till Laholm och därefter E6 till Varberg och vidare Rv41 till Skene.

Vägen hemåt var väldigt fin tills Hässleholm, Rv24 till Laholm var däremot av lite sämre kvalité.

Ditresan 291km, Hemresan 350km. Dock gick hemresan snabbare då det var överlag bättre väg.

mushkot

Citat från: Peter C skrivet 20 februari 2011, 14:26:30 PM

Vägen hemåt var väldigt fin tills Hässleholm, Rv24 till Laholm var däremot av lite sämre kvalité.

Det är synd, vägen har gått ner sig ganska snabbt. Bara för 4 år sedan var skicket på vägen bra. Men, nu är i stort sett alla vägar här omkring i bedrövligt skick med stora hål lite varstans, så även väg 21 mellan Hässleholm och Kristianstad.

David M

Så invigdes vägen emellan Osby och Markaryd idag:

Karta över sträckning
http://www.nsk.se/article/20110630/OSBY/706309935/1170/-/folkets-jubel-for-den-nya-vagen-vasterut En tidnignsartikel från Norra Skånes tidningar med länkar till relaterade artiklar om vägen och vägbygget. Smålandsposten har ännu inte skrivit något på sin hemsida.


Rätt sällan det byggs så här mycket ny väg i Sverige numera. 20,6 km ny väg rakt igenom skogsmarker vid gränslandet Småland-Skåne. Restiden mellan Markaryd och Osby har dessutom mer än halverats, det lär ta ca 20 minuter nu mot ca 45 enligt tidningsartiklarna. Vilket säkert är sant, har inte kört just mellan Markaryd-Osby men vägarna i gränstrakten mellan Skåne och Småland som inte är läns/riks/europavägar är verkligen inte särskilt breda och raka.


Vad som förvånar mig lite är att varken Skånetrafiken eller Kronobergs länstrafik går ut nu med en ny busslinje mellan Markaryd och Osby, som skulle kunna förlängas till Lönsboda. Snabbaste förbindelsen idag enligt Skånetrafikens hemsida tar ca 1h30 min mellan Markaryd och Osby med ett byte i Hässleholm. Här skulle man kunna förlänga Skåneexpressen nr 10 från Markaryd till Osby. Det skulle ge Osby en direkt linje till Helsingborg samtidigt som det garanterade en snabb busstrafik mellan Markaryd och Osby.

Björn Lövdahl

Citat från: mushkot skrivet 20 februari 2011, 19:16:10 PM
Det är synd, vägen har gått ner sig ganska snabbt. Bara för 4 år sedan var skicket på vägen bra. Men, nu är i stort sett alla vägar här omkring i bedrövligt skick med stora hål lite varstans, så även väg 21 mellan Hässleholm och Kristianstad.

21an är riktigt bedrövlig anser jag, kör ju vägen i stort sett dagligen..
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Olof Lagerkvist

Citat från: David M skrivet 30 juni 2011, 19:33:17 PM
Rätt sällan det byggs så här mycket ny väg i Sverige numera. 20,6 km ny väg rakt igenom skogsmarker vid gränslandet Småland-Skåne.

Det har du helt rätt i. Det hela påminner lite om när riksväg 27 delen Borås-Gislaved byggdes på 60-talet. Den byggdes inte i första hand för att ersätta andra vägar i området utan för att rejält korta avstånden för längre transporter mellan Småland och Göteborg.

Det mesta som byggs idag är ju annars förbifarter och anslutningsvägar på olika vis men det här faller alltså i en annan kategori. De ställen som finns kvar att bygga sådana vägar på idag är väl egentligen mestadels som just den här över länsgräns mellan två regioner som inte tidigare haft så mycket utbyte och där långväga trafik tagit långa omvägar.

Citat från: David M skrivet 30 juni 2011, 19:33:17 PM
Vad som förvånar mig lite är att varken Skånetrafiken eller Kronobergs länstrafik går ut nu med en ny busslinje mellan Markaryd och Osby, som skulle kunna förlängas till Lönsboda. Snabbaste förbindelsen idag enligt Skånetrafikens hemsida tar ca 1h30 min mellan Markaryd och Osby med ett byte i Hässleholm. Här skulle man kunna förlänga Skåneexpressen nr 10 från Markaryd till Osby. Det skulle ge Osby en direkt linje till Helsingborg samtidigt som det garanterade en snabb busstrafik mellan Markaryd och Osby.

Det är en intressant aspekt men ser man på liknande interregionala sträckor på andra håll i landet så är det väldigt svårt att få underlag för kollektivtrafik på en sådan här sträcka. Jag tänker då på busstrafik mellan Västra Götalands och Jönköpings Län, mellan Värmlands och Dalarnas och Örebro Län, mellan Södermanlands och Östergötlands Län, mellan Västra Götalands och Värmlands Län osv. Det krävs nog en del ganska stora storstadsområden i pendlingsbar närhet för att det ska bli något på allvar.

Men det vore nog värt att prova en busslinje här i alla fall om nu landstingen och kommunerna i området kan tänka sig att satsa några kronor på det. Sträckan passerar precis som du också skriver en del lite större samhällen vilket kanske inte riktigt alla av de andra exemplen jag räknar upp gör. Sedan vet jag inte riktigt hur stort intresset för lite mer långväga arbets- och skolpendling är i stråket. Det vore intressant att se om det skulle lyckas här.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

David M

Som någon i en av NSK:s artiklar sa: Numera är Osby den närmaste järnvägsstationen från Markaryd för Öresundståg.

Det borde exempelvis ge den snabbaste resan mellan Markaryd och Växjö. Idag tar den snabbaste bussturen lite mer än två timmar med byte i Ljungby. Tåg Osby-Växjö tar ca 50 minuter, med byte till buss i Osby hinner man åka Markaryd-Växjö på ca 80-90 minuter. Alltså en drygt halvtimmes snabbare resa mot idag.