En kustbuss

Startat av Greger Larsson, 15 januari 2011, 23:17:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Lätt bedagad kustbuss i slutet av 1940-talet:


BengaB40

Hej! Härlig bild av unik busstyp! Volvo LV290 semitrailer hör till mina favoriter! Motsvarade långnosen på lastbilsidan och B40 på ordinarie bussidan! Hälsn. BengaB40

Ersa

Härligt! Då var gods och motor framtill, istället för baktill idag. :)

Peter Öden

Hej !

Vilken chassityp och kaross ?

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Trevlig bild på en ovanlig busstyp, som väl heller aldrig blev så populär.

En fråga med anledning av detta: delade Linjebuss och Norrlandskustens Trafikförening u.p.a. på trafiken utmed Norrlandskusten redan på 1940-talet?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BengaB40

Hej! Tror dragvagnen är ASJ-karosserad, det fanns visst Hägglundskarosserade också. Chassityp är Volvo LV290. Hälsn. BengaB40

Greger Larsson

Ekipaget på bilden ska vara karosserat av ASJ, dvs både dragvagn och bussdel. Dragbilen var som sagt byggd på Volvo LV290 som egentligen var ett torpedchassi, alltså ett lastbilschassi med motorhuv framtill. Enligt uppgift ska även komponenter från busschassit B40 ha använts. Det fanns två ekipage som var karosserade hos ASJ och två som var karosserade av Hägglunds. Märkligt nog kom de två ASJ-byggda att registreras i AC-län, medan Hägglundarna hamnade i Göteborg.

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2011, 09:20:37 AM
Trevlig bild på en ovanlig busstyp, som väl heller aldrig blev så populär.

En fråga med anledning av detta: delade Linjebuss och Norrlandskustens Trafikförening u.p.a. på trafiken utmed Norrlandskusten redan på 1940-talet?


Trafikföreningen(där f ö Linjebuss redan från start var delägare) startade 1950. Man trafikerade hela sträckan Sundsvall-Luleå med en genomgående tur(med lite högre standard) per dag och riktning, och kom så att göra under hela dess existens(fram till 1985). Linjebuss hade från början endast delsträckorna Piteå-Skellefteå, Skellefteå-Umeå och Umeå-Ö-vik. Genom företagsförvärv kom man så småningom att trafikera alla delsträckor mellan Sundsvall och Luleå. Egen genomgående trafik startade dock inte förrän 1978.

BengaB40

Hej! Det finns ett utförligt reportage i Volvos tidskrift RATTEN nr 1, 1947 om en resa till kontinenten med just det här ekipaget AC 1273. Linjebuss öppnade linjer till Paris, Basel och Prag 1946 kan man läsa där. AB Linjebuss hade den trevliga vanan att trycka upp vykort av sina bussar under 40- och 50-talet i svartvitt och färg för övrigt. I det här sammanhaget kom jag också att tänka på att ett ex. av LV290-vagnarna plus trailer förmodligen finns kvar någonstans i mellan-Sverige, skicket i nuläget obekant! Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

För bra många år sedan var det en bild på en sådan trailer i dåligt skick uppställd nånstans i landet. Minns inte vilken tidskrift.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej! Tror det var i Classic Motor. Pratade med insändaren av bilden, som var rätt förtegen, men upplyste om att dragvagnen och trailern stod på olika platser. Mer fick jag inte veta då. Hälsn. BengaB40