Författare Ämne: Scania 3 Series  (läst 15159 gånger)

Utloggad SimonB

• Medlem
  • Antal inlägg: 1160
SV: Scania 3 Series
« Svar #15 skrivet: 14 januari 2011, 21:22:49 PM »
Just precis Mattias. Tack!  :D
Lokföraraspirant på YH21 i Mjölby

Utloggad SimonB

• Medlem
« Svar #16 skrivet: 14 januari 2011, 21:25:12 PM »
Jag förstår dig, jag brukar göra samma sak, nu är det iofs över ett år sedan jag körde analogt sist, men dom bladen har nog brunnit upp på något värmeverk.

Hehehe!
Det ska bli skönt att slippa eländet med kör- och vilotider. Om en månad börjar jag läsa till lokförare, och i maj 2012 ska jag vara färdig för arbetsmarknaden!

Utloggad PierreW

• Medlem
  • Antal inlägg: 320
« Svar #17 skrivet: 14 januari 2011, 21:52:40 PM »
« Senast ändrad: 14 januari 2011, 22:01:53 PM av Pierrew »

Snooze

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 14 januari 2011, 23:05:10 PM »
Även jag körde 3-serie i det militära fast det var 06-07. Här på en tur från Luleå hamn till Jokkmokk under övningen då JAS planet störtade.  8)

VJXbend

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 14 januari 2011, 23:24:39 PM »
2 av skolans alla 3-serier i varierande typ och skick  ::)

143a från 1995. En av 3st V8or  ;)

En P93a från 1996.

Utloggad fontheking5

• Medlem
  • Antal inlägg: 2398
  • Truckspotter
« Svar #20 skrivet: 15 januari 2011, 10:08:06 AM »
Scania 143 450 Saint Gobain Isover

Utloggad Muk

• Medlem
  • Antal inlägg: 2091
    • www.makuhr.se
« Svar #21 skrivet: 15 januari 2011, 15:08:26 PM »
http://www.makuhr.se blogg och bildgalleri som uppdateras ibland

Utloggad bussfan

• Medlem
  • Antal inlägg: 1026
« Svar #22 skrivet: 15 januari 2011, 17:34:44 PM »
om jag haft ett körkort som gällde tunglastbil med släp så skulle jag ha viljat köra en sådan här scania 143a+volvos f12a
Bussfan=Eric Larsson

Streamline Guy

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 16 januari 2011, 04:59:00 AM »
om jag haft ett körkort som gällde tunglastbil med släp så skulle jag ha viljat köra en sådan här scania 143a+volvos f12a
du har ett bra smaksinne :)

Långben

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 16 januari 2011, 10:39:28 AM »
Hehehe!
Det ska bli skönt att slippa eländet med kör- och vilotider. Om en månad börjar jag läsa till lokförare, och i maj 2012 ska jag vara färdig för arbetsmarknaden!

Hur mycket "elände" kan du ha med körtiderna när du kör lokaldistribution??

Remain

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 16 januari 2011, 11:28:41 AM »
Jodå, det har jag. Dock har jag blivit lite av en realist sedan jag för tre år sen blev bötfälld för att bara ha haft bladen för den senaste veckan med mig.  :-X
Helt ärligt (säg inte det här till någon  ;)), så brukar jag slänga bladen de enstaka gångerna jag kör extra med en analog bil. Det är alldeles för bökigt att blanda digital och analog körning och redovisa det på rätt sätt.

Och du ska bli lokförare när du inte ens orkar spara några papper? Vore nog bättre om du hoppade av utbildningen och tog ett jobb där du kan fortsätta slarva och kasta papper.

Utloggad Drängen

• Medlem
  • Antal inlägg: 1330
  • Husku´n kär
« Svar #26 skrivet: 16 januari 2011, 12:04:33 PM »
Hur mycket "elände" kan du ha med körtiderna när du kör lokaldistribution??
Suck... Det finns hur många faktorer som helst som gör att det spricker. Felparkerde bilar, köer, dålig snöröjning. I kombination med många lossn.ställen kan det skita sig ordentligt. Är mera brydd över fjärrchaufförer som gnäller, dom har ju nästan alltid schemalagd körning , anpassad efter lagarna.Å tiden går fort om det börjar krångla.

Utloggad SimonB

• Medlem
« Svar #27 skrivet: 16 januari 2011, 12:07:02 PM »
Suck... Det finns hur många faktorer som helst som gör att det spricker. Felparkerde bilar, köer, dålig snöröjning. I kombination med många lossn.ställen kan det skita sig ordentligt. Är mera brydd över fjärrchaufförer som gnäller, dom har ju nästan alltid schemalagd körning , anpassad efter lagarna.Å tiden går fort om det börjar krångla.

Just precis. För vår del är inte kör och vilotiderna det största problemet, utan det är vägarbetstidslagen. Den säger att jag får jobba max 6 timmar i rad innan jag måste hålla 45 min rast (även om jag bara kört i ett par timmar). Om jag börjar klockan 6, så måste jag ha middagsrast senast 12. Det kan bli bökigt om det är mycket att göra inne i Lund. Tidspressen är ofta mycket hög.

En lokförare har regler för hur länge han får jobba, men han blir inte bötfälld om det kör ihop sig. Någon redovisning av kör- och vilotider finns mig veterligen inte, mer än den vanliga tidsrapporteringen du gör för att få rätt lön.

Henrik Palmqvist

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 16 januari 2011, 12:47:40 PM »

Jag har kört fjärrbil i 10 år, och aldrig haft schemalagd körning.  Inte vetet från dag till dag vart man ska.  Det är ett j***a pusslande om man ska lasta på 5-6 ställen runt skåne, sen hinna till färjan på kvällen.  Det var ofta man bröt körtiden/arbetstiden för att hinna, iaf förr när man hade analog färdskrivare.  Sen nästa dag kanske man bara hade 1-2 lossningar i Åbo, sen blev det inget mera.  Var väldigt svårt att få ihop det på ett snyggt sätt.

Vissa dagar körde man 1-2 mil, vissa dagar utnyttjade man körtioden max + lite moms med... 

Måste vara mkt lättare om man kör distribution, dessutom så är det väl 30 minuter rast då efter 6 timmar? och inte 45 som Bertilsson säger, iaf var det så förr, under förutsättning att man inte kör mer än 4,5 timmar under dagen.  Sen kan man väl sätta skrivaren på rast när man drar vagnar eller plockar bröd?  Man får ju vara lite flexibel med.

/ Henrik

Utloggad Björn Lövdahl

• Medlem
  • Antal inlägg: 1583
  • Transportintresserad
    • Bussbjörnens Kollektivtrafikfoto
« Svar #29 skrivet: 16 januari 2011, 12:51:46 PM »
Jag har kört fjärrbil i 10 år, och aldrig haft schemalagd körning.  Inte vetet från dag till dag vart man ska.  Det är ett j***a pusslande om man ska lasta på 5-6 ställen runt skåne, sen hinna till färjan på kvällen.  Det var ofta man bröt körtiden/arbetstiden för att hinna, iaf förr när man hade analog färdskrivare.  Sen nästa dag kanske man bara hade 1-2 lossningar i Åbo, sen blev det inget mera.  Var väldigt svårt att få ihop det på ett snyggt sätt.

Vissa dagar körde man 1-2 mil, vissa dagar utnyttjade man körtioden max + lite moms med... 

Måste vara mkt lättare om man kör distribution, dessutom så är det väl 30 minuter rast då efter 6 timmar? och inte 45 som Bertilsson säger, iaf var det så förr, under förutsättning att man inte kör mer än 4,5 timmar under dagen.  Sen kan man väl sätta skrivaren på rast när man drar vagnar eller plockar bröd?  Man får ju vara lite flexibel med.

/ Henrik

Om vi bortser från kör och vilotiderna och bara rättar oss efter vägarbetstidslagen så säger den följande
Om dagens totala arbetstid
understiger 9h: Då är det 30h rast efter  6h arbete som gäller
överstiger 9h: Då är det 45 min rast efter 6h arbete som gäller.
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se