"Udda" vagnar i Örebros stadstrafik [Bilder]

Startat av Jonathan W, 04 januari 2011, 22:10:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

Citat från: Walter skrivet 06 januari 2011, 11:09:03 AM
Är det en utökning av trafken som skett då man nu har fått de 4? begagnade bussarna från Halmstad? Dessa är ju inte gasdrivna som övriga flottan är.

Det hela handlar om viss ändring i trafiken. Samt att de är tillfälliga till dess att nya bussar har kommit! Vill minnas att de skall komma en drös bussar till! Då det råder bussbrist. Tror det är ca: 20 bussar till. För att klara av ökad trafik i framtiden! 8)

Broder Trucker

Birger, vet man vad det blir för bussar? Jag bor ju inte längre kvar i Örebro så jag hänger inte med i svängarna... Antagligen nya MAN va?

bisquit

Ja det skall bli fler MAN biogasbussar. Både Kortvagnar och Ledvagnar. Men när vet jag inte!? Någon som vet ifall några är beställda? Vad gäller 6530. Så borde den blivit omlackerad vid det här laget. Ifall den skulle stanna permanent. Sen så är den ju dessutom dieseldriven.  8)

Broder Trucker

Det var ju tråkigt att höra, Männen har ju inte blivit super älskade av örebroarna. Vad händer sen då med Säffle vagnarna, omlackas och skickas iväg igen?

bisquit

Svårt att säga? Men tror de behåller de som reservvagnar ett bra tag. Då de är från 2002 och dessutom de enda som inte krånglat pga. Att de har dieseldrift! Biogas är knappast det bästa för dessa klimat!  8)

Bussmicke

Mer Säffle eller Scania Omnilink så inte vagnparken blir enformig
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bisquit


Bussmicke

Besökte Örebro idag.

Givetvis hade skickat tillbaka 6530 i veckan så den missade man precis.
5703 så jag inte till men de övriga Hallandsvagnarna fick jag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Stefan P

Hej

Det handlar väl om det har tillkommit en del försträkningar och två bussar har brunnit det har orsakat buss brist och linjenätet ska läggas om?

mvh Stefan P

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 06 januari 2011, 16:43:36 PM
Mer Säffle eller Scania Omnilink så inte vagnparken blir enformig

En "enformig", eller enhetlig vagnpark med samma färg och utrustning är ju bussbolagets högsta dröm. Minimalt reservdelslager och mindre risk för missförstånd för alla parter. Även passagerarna kan då lättare ha koll på på hur t.ex dörrar fungerar (dörrknappar eller fotoceller) om de inte behöver åka olika bussar varje dag.

M67:an

Bussbristen lär väl snart bli bättre. Då man övergår till sommartidtabellen. (sker väl i mars eller april tror jag?) Då blir det 30-60 minuters trafik på vardagarna igen. För det lär väl inte bli bättre :P

Beträffande Örebromännen så tycker jag inte det är något större fel på dom. Åtminstone inte de hjuldrivna ;) Fast visst skulle det vara trevligt med någon Scania också. De udda vagnarna är inte heller de så tokiga. Vet att jag hann åka med någon under Busslinks sista tid i Örebro. Annars blir det tyvärr inte så mycket bussåkande för min del. Bussarna har jag som sagt ingenting emot. Men det nya linjenätet är inte min melodi.

Jan

Citat från: Johan Hansson skrivet 05 januari 2011, 23:39:48 PM
Måste säga att de gamla Halmstad bussarna gör sig bra i lilla.
De ser ut som de är helt nya från fabriken i säffle.

Hur många finns det i Örebro?
I branschen 37 år

bisquit


Bese001

Citat från: bisquit skrivet 20 februari 2011, 11:17:25 AM
Det är väl 4st som finns i Örebro.

Hej!
Mina listor säger 5 st: 5685-87 och 5702-03. Reg nr TAB 337, TAB 346, TAB 349; TAB 301 och TAB 304