Göteborg: Bussar i lyxförpackning

Startat av Calle, 03 januari 2011, 21:16:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

danneh

Solaris egna säten? De sätena som Busslink har i sina Solaris i Stockholm är ju något säten från Voglelsitz? Samma som vi har på Busslink-bussarna i Göteborg. Solaris egna säten är rent plast med en smal rygg och sittdyna (och felformad för ryggen också)

Johan B

Citat från: danneh skrivet 09 februari 2011, 19:18:16 PM
Solaris egna säten? De sätena som Busslink har i sina Solaris i Stockholm är ju något säten från Voglelsitz? Samma som vi har på Busslink-bussarna i Göteborg. Solaris egna säten är rent plast med en smal rygg och sittdyna (och felformad för ryggen också)

Jo det är Vogel som sitter i Busslinks Solarisar. Solaris-stolarna i Göteborgarna tillverkas av polska Ster.

Calle

Jag tycker Solarisstolarna vi har i Gbg är hur sköna som helst att sitta på. Gillar Solaris inredning, med tydliga stoppknappar och en väl fungerande AC.

Johan B

Citat från: Calle skrivet 09 februari 2011, 20:51:12 PM
Jag tycker Solarisstolarna vi har i Gbg är hur sköna som helst att sitta på. Gillar Solaris inredning, med tydliga stoppknappar och en väl fungerande AC.

Smaken är ju som baken. Antar att du pendlar relativt ofta? Min följdfråga blir då; Hur många minuter brukar du sitta i normala fall? Min resväg är 40 minuter (enkel väg) och det klarar iaf inte min bak av att tillbringa i de där kyrkbänkarna utan att träsmaken infinner sig. Däremot är det inga problem att göra en 15-minutersresa i centrum. Det är relativt sällan man hör sina medpassagerare prata om bussen de åker i. Denna veckan har det dock hänt hela två gånger :o. Ämnet var just hur obekväma Solarisstolarna var... Men jag håller med dig om att inredningen är snygg och det är dessutom väldigt lite skrammel om bara glasrutorna vid dörrarna är ordentligt fastskruvade.

Andreas91

Citat från: danneh skrivet 09 februari 2011, 19:18:16 PM
Solaris egna säten? De sätena som Busslink har i sina Solaris i Stockholm är ju något säten från Voglelsitz? Samma som vi har på Busslink-bussarna i Göteborg. Solaris egna säten är rent plast med en smal rygg och sittdyna (och felformad för ryggen också)

Ja, jag kan möjligtvis minnas fel, men den bild jag har av första gången jag klev in i en Solaris, var stolar med böjda utbuktande ryggstöd och med ett inristat Solaris-emblem på ryggen till varje stol. Som sagt, jag kan ha fel, men det är så jag minns dem.

Calle

Citat från: Johan B skrivet 10 februari 2011, 08:54:17 AM
Smaken är ju som baken. Antar att du pendlar relativt ofta? Min följdfråga blir då; Hur många minuter brukar du sitta i normala fall? Min resväg är 40 minuter (enkel väg) och det klarar iaf inte min bak av att tillbringa i de där kyrkbänkarna utan att träsmaken infinner sig. Däremot är det inga problem att göra en 15-minutersresa i centrum. Det är relativt sällan man hör sina medpassagerare prata om bussen de åker i. Denna veckan har det dock hänt hela två gånger :o. Ämnet var just hur obekväma Solarisstolarna var... Men jag håller med dig om att inredningen är snygg och det är dessutom väldigt lite skrammel om bara glasrutorna vid dörrarna är ordentligt fastskruvade.

Jag brukar sitta i cirka 50 minuter enkel väg, och känner ingen träsmak, men det är ju oerhört individuellt.

danneh

Tror inte att du har fel om Solaris emblem på sätena, kan säkert sitta där, även om sätet inte är Solaris egna.
För sätena i GBG är smala, och ser ut såhär: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Solaris_Urbino_12_interior.jpg

Calle

Just nu igen får stora delar av Kallebäck och Frölunda njuta av fina nya bussar, medans resenärerna på 58:an får åka Veolias gamla B9S...

Ersa

Citat från: Calle skrivet 16 februari 2011, 18:06:43 PM
Just nu igen får stora delar av Kallebäck och Frölunda njuta av fina nya bussar, medans resenärerna på 58:an får åka Veolias gamla B9S...

"Gamla" B9S? Allt är ju relativt... ::)
Hur många år gamla är de?

Jonas Gustafsson

Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2011, 18:16:40 PM
"Gamla" B9S? Allt är ju relativt... ::)
Hur många år gamla är de?

Ja, nu talar nog Calle i nattmössan. 3874-3882 är från 2008 (Ersa körde väl dem i Umeå om jag inte minns galet?), och 3883-3901, alltså flertalet, är levererade samtidigt som de "nya, fina bussarna" från Solaris... :)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Calle

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 16 februari 2011, 20:49:51 PM
Ja, nu talar nog Calle i nattmössan. 3874-3882 är från 2008 (Ersa körde väl dem i Umeå om jag inte minns galet?), och 3883-3901, alltså flertalet, är levererade samtidigt som de "nya, fina bussarna" från Solaris... :)

//Jonas G

3874-3882 är bullriga, märks att det är en äldre årgång...

Calle

Är det likadant i resten av landet där B9S rullar, att det är problem med buller?  ???

danneh

Volvo Säffle bullrar lite ja... Är ett ganska känd grej med Säfflebussar, mig veterligen iaf.
Men för att ta min personliga åsikt, tycker jag inte detta är något problem (kanske för att jag är van vid de gamla väldigt bullriga GS-bussarna som gick på L80, till i somras), Solaris är tystare på utsidan, men ACn låter som jag vet inte vad. Solaris är väldigt ryckig under körning, och dessutom är stolarna inte är närheten så sköna som Volvos. Annars har jag absolut inte något emot Solaris, fina är dem framförallt. Men mina egna tankar är inte av "betydelse" just nu.

Calle

Citat från: danneh skrivet 21 februari 2011, 21:03:30 PM
Volvo Säffle bullrar lite ja... Är ett ganska känd grej med Säfflebussar, mig veterligen iaf.
Men för att ta min personliga åsikt, tycker jag inte detta är något problem (kanske för att jag är van vid de gamla väldigt bullriga GS-bussarna som gick på L80, till i somras), Solaris är tystare på utsidan, men ACn låter som jag vet inte vad. Solaris är väldigt ryckig under körning, och dessutom är stolarna inte är närheten så sköna som Volvos. Annars har jag absolut inte något emot Solaris, fina är dem framförallt. Men mina egna tankar är inte av "betydelse" just nu.


Vilka bussar/busstyp gick på L80 i somras? Hur var dessa?

Johan B

Citat från: Calle skrivet 21 februari 2011, 21:22:45 PM
Vilka bussar/busstyp gick på L80 i somras? Hur var dessa?

I somras gick det Solaris... Fram till operatörsbytet i juni var det dock GS saliga blandning av B10BLE Säffleboggi och B12BLE 6x2 8500 av varierande årsmodeller. Bortsett från att de var lite sunkiga det sista och saknade AC så tycker jag att de gamla Säfflevagnarna från 2000 var skönare att åka i än Solaris. Mest saknar jag dock GS 169, 211, 212, 214, 215 samt Bovorna. Det var roligare förr med lite blandning.