Göteborg: Bussar i lyxförpackning

Startat av Calle, 03 januari 2011, 21:16:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Att linje 58 körs med Solaris och boggie har till min gissning att göra med vädret. Och tack för det; bättre än bullriga B9S på 58:an...

Olof Lagerkvist

Citat från: forthemoment skrivet 28 januari 2011, 01:58:29 AM
Jag körde en gammal linje 100 buss idag på 194 197 och 50an. Det går ett par sådana nu, med högt golv. Inte så populärt men det är väl bättre det än att ställa in turen. Gick även på 58:an idag. Så det är en salig blandning utav busstyper. Men man blir lite sur om man får kort buss på 50/58 t.ex. och så får man en ledbuss på 93/97/89 etc.

Jag tycker mig se lite märkliga fordon på många linjer i Göteborg just nu. I morse kom en den Oudsten (om jag såg rätt) på linje 16 och i fredags åkte jag den gamla ökända RWD730 på linje 604, alltså en gammal Vega som gick på linje 100 i många långa år och skapade ångest och förtvivlan hos oss arma pendlare. ;) En snabb amatörmässig inspektion visade att läckaget från taket höger bak är kvar och sätena bakom bakdörren är fortfarande lösa och många fotstöd fattas eller är trasiga. Några kronor verkar däremot lagts på att reparera och justera bälten. Alltid något.

Visst är det naturligtvis bättre att plocka fram vad man har än att ställa in en tur, men särskilt roligt är det inte i längden med gamla nedslitna bussar, helt klart.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Calle

Det kör fortfarande runt en salig blandning av bussar, bl.a. på 58:an kan du se Volvo-boggie, Solaris och B9S på en och samma dag...

danneh

L58 körs just nu med allt möjligt. Gamla boggis, gamla kort-vagnar, ledbussar, nyare kortvagnar (Solaris) och nya boggis (Volvo o Solaris)

Sen kan jag säga att, varför jag inte gillar Solaris är för att sätena är fruktansvärda, den går väldigt ryckigt, och är grymt slö (boggi-bussarna).
Visserligen tyst som du säger, men på insidan kompenseras detta av ACn som låter så in i h*l***e. Den är tyst när ACn lägger av, och det är väldigt sällan.

Calle

Citat från: danneh skrivet 02 februari 2011, 20:29:36 PM
L58 körs just nu med allt möjligt. Gamla boggis, gamla kort-vagnar, ledbussar, nyare kortvagnar (Solaris) och nya boggis (Volvo o Solaris)

Sen kan jag säga att, varför jag inte gillar Solaris är för att sätena är fruktansvärda, den går väldigt ryckigt, och är grymt slö (boggi-bussarna).
Visserligen tyst som du säger, men på insidan kompenseras detta av ACn som låter så in i h*l***e. Den är tyst när ACn lägger av, och det är väldigt sällan.

Med andra ord så går allt i "fina" Frölunda, medans vi som åker 58:an får ta det som blir över... Detta är precis så som det var när GS körde trafiken; då valde man att lägga sina finaste bussar på de linjer som utgick från Frölunda, medans 58:ans resenärer fick åka DOB titt som tätt. >:(

danneh

Är snarare glad för att de går till Frölunda... Får gärna vara mer Volvo på L80.

Men hursomhelst, åkte 58an väldigt ofta innan Veolia tog över (för då gick den mer till Skintebo). Och då gick den i stort sett alltid med MAN-ledar. Har varit med om Dob på den enstaka gånger, och likaså med äldre Volvo-ledar, fast båda typerna va väldigt ovanliga i slutet iaf.
Roligt va det dagen innan Veolia tog över... Alla gamla bullriga Volvo-boggis som gick på L80 gick på L58, och näst intill alla ledbussar som gick på L58 gick på L80  ;D

Bussfanatikern

Citat från: danneh skrivet 02 februari 2011, 22:13:48 PM
Är snarare glad för att de går till Frölunda... Får gärna vara mer Volvo på L80.

Men hursomhelst, åkte 58an väldigt ofta innan Veolia tog över (för då gick den mer till Skintebo). Och då gick den i stort sett alltid med MAN-ledar. Har varit med om Dob på den enstaka gånger, och likaså med äldre Volvo-ledar, fast båda typerna va väldigt ovanliga i slutet iaf.
Roligt va det dagen innan Veolia tog över... Alla gamla bullriga Volvo-boggis som gick på L80 gick på L58, och näst intill alla ledbussar som gick på L58 gick på L80  ;D
Jag åkte på linje 58 två dagar innan Veolia skulle ta över trafiken och då var det med kortbussen 48.

Erling.L

Citat från: Bussfanatikern skrivet 03 februari 2011, 01:33:45 AM
Jag åkte på linje 58 två dagar innan Veolia skulle ta över trafiken och då var det med kortbussen 48.

Dom sista dagarna GS körde L58 fick inte ledbussar rulla där för att det fanns ett apr ställen som slet sönder ledbälgarna så då rullade mest boggies o en o anna kort
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Calle

Åkte med en Solaris idag... hastigheten var runt 30 km/h och bussen ryckte hela tiden. Det tjöt från AC:n som en hårfön, och när man väl var framme så mådde man duktigt illa...

mushkot

Citat från: Calle skrivet 06 februari 2011, 22:05:45 PM
Åkte med en Solaris idag... hastigheten var runt 30 km/h och bussen ryckte hela tiden. Det tjöt från AC:n som en hårfön, och när man väl var framme så mådde man duktigt illa...
Märkligt... De solaris vi har här i Hässleholm beter sig inte alls på detta viset.

Calle

Citat från: mushkot skrivet 06 februari 2011, 22:47:33 PM
Märkligt... De solaris vi har här i Hässleholm beter sig inte alls på detta viset.

Och då är ju frågan om det är bristande underhåll som gör att Veolias Solaris beter sig som vissa av dem gör...

yngrot

Att de går illa kan ju bero på gasens kvalitet och att det ännu inte lyckats justera motor efter gasen kvalitet
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

forthemoment

Jag körde 58:an igår kväll, körde en Solaris som var den bästa jag kört utav alla. Dock märker man att man får ont i axel och rygg/ben på annat sätt än vad man får på Volvo som jag mest kör (får inget ont alls i Volvo). Men man har jobbat på Solaris det märktes i förarmiljön iaf. Mycket lättare styrning mm. Värmen i Solaris är helt underbar på vintern nu. Mycket bättre än Volvo.

Jag fick den utbytt iaf sen pga att Spolarvätskan inte funka och då fick jag 9008. Den bästa bussen jag kört på Veolia förutom 24 metarna. Riktigt njöt när jag satt och körde!!

Men det gick Solaris boggie, Volvo ledbuss och Volvo boggie på 58:an igår. På 80:an mötte jag Solaris kortbuss.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Calle

Citat från: forthemoment skrivet 07 februari 2011, 22:46:35 PM
Jag körde 58:an igår kväll, körde en Solaris som var den bästa jag kört utav alla. Dock märker man att man får ont i axel och rygg/ben på annat sätt än vad man får på Volvo som jag mest kör (får inget ont alls i Volvo). Men man har jobbat på Solaris det märktes i förarmiljön iaf. Mycket lättare styrning mm. Värmen i Solaris är helt underbar på vintern nu. Mycket bättre än Volvo.

Jag fick den utbytt iaf sen pga att Spolarvätskan inte funka och då fick jag 9008. Den bästa bussen jag kört på Veolia förutom 24 metarna. Riktigt njöt när jag satt och körde!!

Men det gick Solaris boggie, Volvo ledbuss och Volvo boggie på 58:an igår. På 80:an mötte jag Solaris kortbuss.

Ja vissa Solaris är helt OK, jag gillar att åka i dem, kul också att få höra det ur förarperspektiv  :)

Andreas91

Jag minns första gången jag åkte en Solaris i Stockholm och då var jag inte nådig mot dessa bussar, framförallt inte som en långbent passagerare - visst, relativt trångt är det väl i de flesta bussar för personer som ex. mig dvs. 1,90 m, men Solaris egna stolar som satt i bussarna kändes som om de tog en hel del extra benutrymme från stolsraden bakom, så jag upplevde de som trängre än någon annan buss som jag rest i. Förvisso blev jag rätt glad över att de lämnade innerstan, men väl under en resa på Lidingö, så märkte jag att man hade bytt ut stolarna i Solarisarna till stolar som man finner i rätt många av moderna stadsbussar, åtminstone i Sthlmsregionen. Då vart det helt klart en mer komfortabel resa.  :)  Hur fordonen är att köra har jag förstås ingen som helst erfarenhet av, men känslan som passagerare i dessa har jag fått uppleva ett antal gånger.