Göteborg: Bussar i lyxförpackning

Startat av Calle, 03 januari 2011, 21:16:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 08 januari 2011, 15:35:52 PM
I just Göteborgstrakten och Stockholms innerstad verkar man ha fått stora problem med sina Urbino. Mest verkar det bero på att de specificerats fel från första början, och det skyller många här i forumet tråkigt nog på tillverkaren hellre än bussföretaget. Jag känner mera igen det du skriver då jag tyckte att det var en fröjd att köra Solaris Urbino i Umeå, både som kort- och ledvagn. Speciellt vintertid. Alltid bra värme, bra servo, trevliga små hängande pedaler och underbar framkomlighet med stark motor och bra antispinnfunktion som alltid fungerade. Aldrig frös man eller slog sönder ryggen som i en OmniCity, eller fick ont i ryggen pga en för stor ratt som i B9S.

Det som vållade störst problem för oss var i allra högsta grad tillverkningsfel. Inte alltid Solaris, men saker som satts dit av Solaris.

Måns Johannesson

Citat från: Ersa skrivet 08 januari 2011, 15:35:52 PM
I just Göteborgstrakten och Stockholms innerstad verkar man ha fått stora problem med sina Urbino. Mest verkar det bero på att de specificerats fel från första början, och det skyller många här i forumet tråkigt nog på tillverkaren hellre än bussföretaget. Jag känner mera igen det du skriver då jag tyckte att det var en fröjd att köra Solaris Urbino i Umeå, både som kort- och ledvagn. Speciellt vintertid. Alltid bra värme, bra servo, trevliga små hängande pedaler och underbar framkomlighet med stark motor och bra antispinnfunktion som alltid fungerade. Aldrig frös man eller slog sönder ryggen som i en OmniCity, eller fick ont i ryggen pga en för stor ratt som i B9S.

Att påstå att problemen kommer av att bussarna specats fel tycker jag är fel. Det är möjligt att mycket av problemen kommer av hur bussarna har specats (vad vet jag) men det är fortfarande Solaris som har sagt att man kan leverara en fungerande buss enligt dessa specar. Om man inte kunde leverara den buss som efterfrågades borde man inte leverat någon buss alls. Man kan ju även notera att de biogasdrivna MAN vagnarna har fungerat rätt bra i Stockholm och jag tror inte specarna skiljer sig så mycket. De första av dessa (boggivagnarna) är ju dessutom äldre än Solarisarna så där har man inte heller kunnat lära sig något av misstagen med Solarisarna.
F.ö. skulle det vara intressant att veta vad det är man specat annorlunda i Stockholm och Göteborg jämfört med bl.a Umeå?

/Måns

Ersa

Citat från: Måns Johannesson skrivet 09 januari 2011, 10:51:24 AM
Att påstå att problemen kommer av att bussarna specats fel tycker jag är fel. Det är möjligt att mycket av problemen kommer av hur bussarna har specats (vad vet jag) men det är fortfarande Solaris som har sagt att man kan leverara en fungerande buss enligt dessa specar. Om man inte kunde leverara den buss som efterfrågades borde man inte leverat någon buss alls.

Det kan jag hålla med om. Att vara alltför flexibel och tillmötesgående som tillverkare är ju bevisligen inte heller bra.

Calle

Varför alla så upprörda över Solaris? Det är en underbar buss att åka i, går tyst och mjukt...
Idag kördes fö L58 enbart med boggie; Solaris och Volvo.  ;D

Johan B

Citat från: Calle skrivet 09 januari 2011, 20:24:55 PM
Varför alla så upprörda över Solaris? Det är en underbar buss att åka i, går tyst och mjukt...
Idag kördes fö L58 enbart med boggie; Solaris och Volvo.  ;D

Jo det är din åsikt vilket vi respekterar. Själv tycker jag att just Göteborgs Solarisbussar är obekväma att åka i som passagerare men det är ju Veolias fel som valt för enkel modell av stol och inte bussens fel. I övrigt är de, bortsett från glasrutorna vid dörrarna som skallrar, ganska väl ihopskruvade. Bättre än mycket som kommer från Säffle... Gången är mjuk och fin, påminner lite om Den Oudsten fast med mer spänst i högre fart. Går fint i motorvägsfart. Lite snålt med ljudisolering, AC-fläktar och motor låter lite för mycket om man måste sitta länge. Numera verkar man också ha uppdaterat mjukvara i växellådorna, de går mycket jämnare och mjukare nu än vid leverans.

Calle

Idag körde en gammal boggie nr 2691 på L58. Får Veolia verkligen lov för Västrafik att använda äldre fordon?

Bussfanatikern


Calle

Kortbuss då om jag inte minns fel, beklagar misstaget...  :-[

danneh

Om de inte får, har man "brutit mot avtalet" med två sett: kortbuss på en ledbuss-linje, och en gammal buss.

forthemoment

Jag har ofta kört kortbuss på linje 80 när jag körde den, nu har jag sett kortbuss på 58:an dom senaste dagarna och även på 50:an. Man tager vad man haver verkar det som.... Jag skall köra 58:an imorgon jag hoppas verkligen inte jag får en kortbuss, och helst inte en Solaris åtminstonde vill jag köra en Volvo boggi! Men ledbuss helst då det är så jobbigt att köra överfull och köra ifrån folk när man inte får plats med fler.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Erling.L

Citat från: Calle skrivet 19 januari 2011, 17:52:39 PM
Idag körde en gammal boggie nr 2691 på L58. Får Veolia verkligen lov för Västrafik att använda äldre fordon?

Tror mer det e avtalat en snitt ålder samt högsta ålder så ligger den inom ramen för maxåldern klarar den sig
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Calle

Idag kördes L58 nästan uteslutande med 8500 och Solaris. Att det inte går så mycket ledbussar på L58 kan ha sin förklaring i vädret, med svår framkomlighet längs linjen.

danneh

De roligaste är att det (efter vad jag har sett och konstaterat) körs mycket många kortbussar på L58, L80, L50 bla. Ist för att köra dem på rutter från Frölunda (t.ex. L89)

Calle

Vilka rutter kör med respektive fordon då?

forthemoment

Jag körde en gammal linje 100 buss idag på 194 197 och 50an. Det går ett par sådana nu, med högt golv. Inte så populärt men det är väl bättre det än att ställa in turen. Gick även på 58:an idag. Så det är en salig blandning utav busstyper. Men man blir lite sur om man får kort buss på 50/58 t.ex. och så får man en ledbuss på 93/97/89 etc.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal