Göteborg: Bussar i lyxförpackning

Startat av Calle, 03 januari 2011, 21:16:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Just nu får stora delar av Kallebäck och Frölunda njuta av fina, nya Solaris-bussar, medans de som åker 58:an får åka med gamla bussar då och då. Varför ska allt nytt gå i Frölundatrafiken?

PauPut

Jag har sett Solaris på 58:an senast idag.

danneh

Det skall ju enligt upphandlingen vara ledbuss på 58an... Men sällan jag ser de, om jag skall vara ärlig. Senast idag åkte jag en gammal Volvo-kortvagn på 58an.

forthemoment

Innan jag gick på semester så såg jag nästan bara Solaris på 58:an. Det skall väl egentligen gå ledbuss, men vinterväglaget var ju så dåligt så det blev ännu jobbigare med ledbuss, fastnade hela tiden mm. Dessutom så var det då problem med 24 metarna och det får ju egentligen bara gå minst ledbuss på 16, även om jag sett solaris några ggr. Dom har helt enkelt för lite ledbussar. Det skall tydligen bli bättre till sommaren då kommer ju dom nya 24 dubbelledbussarna och så några andra nya bussar så då skulle tydligen några av de gamla bussarna rensas ut. Sägs det iaf.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

jocke

Jag skulle då hellre åka med en gammal volvo än en solaris :D
Jag förändrar era liv med detta inlägg

danneh

Citat från: forthemoment skrivet 03 januari 2011, 21:58:20 PM
Det skall tydligen bli bättre till sommaren då kommer ju dom nya 24 dubbelledbussarna och så några andra nya bussar så då skulle tydligen några av de gamla bussarna rensas ut. Sägs det iaf.

Bortsett från de nya 24meters bussarna, så undrar ja var de andra nya skall komma ifrån... finns ju just nu bara en order på 2 Urbino 15LE till

forthemoment

Ingen aning det kanske e nygamla bussar jag vet inte men det va va min högsta chef sa
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

danneh

Man får ju hoppas på att det är sant isf! Visserligen så har Veolias äldre bussar som rullar på 24an (bla) väldigt sköna stolar, men n hoppas ändå på att det äldsta ska bort...

Calle

Citat från: jocke skrivet 03 januari 2011, 22:24:42 PM
Jag skulle då hellre åka med en gammal volvo än en solaris :D

Nää, fy för... åker mycket hellre Solaris...  ;D

Johan B

Och till min glädje är det mycket mer 8500 på 80 numera. Ni får gärna ta så många Solaris ni vill till linje 50.

Calle

Idag gick samtliga omlopp på 58:an med Solaris!  ;D

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

mushkot

Citat från: jocke skrivet 03 januari 2011, 22:24:42 PM
Jag skulle då hellre åka med en gammal volvo än en solaris :D
Vad är det för fel på solaris? De vi har här i Hässleholm är då iaf mycket trevliga att köra (efter några få barnsjukdomar såsom blås i framdörren blev åtgärdade), rymlig förarplats där man kan snurra stolen 180° utan problem, mjuka och tysta, rejäl fläkt (fullt flås på en citelis motsvarar kanske 1/4 i urbinon), helt ok acceleration och framförallt mindre plastig!

Ersa

Citat från: mushkot skrivet 08 januari 2011, 14:35:06 PM
Vad är det för fel på solaris? De vi har här i Hässleholm är då iaf mycket trevliga att köra (efter några få barnsjukdomar såsom blås i framdörren blev åtgärdade), rymlig förarplats där man kan snurra stolen 180° utan problem, mjuka och tysta, rejäl fläkt (fullt flås på en citelis motsvarar kanske 1/4 i urbinon), helt ok acceleration och framförallt mindre plastig!

I just Göteborgstrakten och Stockholms innerstad verkar man ha fått stora problem med sina Urbino. Mest verkar det bero på att de specificerats fel från första början, och det skyller många här i forumet tråkigt nog på tillverkaren hellre än bussföretaget. Jag känner mera igen det du skriver då jag tyckte att det var en fröjd att köra Solaris Urbino i Umeå, både som kort- och ledvagn. Speciellt vintertid. Alltid bra värme, bra servo, trevliga små hängande pedaler och underbar framkomlighet med stark motor och bra antispinnfunktion som alltid fungerade. Aldrig frös man eller slog sönder ryggen som i en OmniCity, eller fick ont i ryggen pga en för stor ratt som i B9S.

danneh

Får väl förtydliga lite, 58an har under denna vintern haft en salig blandning på bussar. Den skall ju enligt upphandlingen köras med ledbuss. Men nu under halkan vill man inte köra med 24m bussarna, så de normala ledbussarna går på 16 (de flesta). Så L50, L99, L80 osv körs ju som normalt med mest Solaris. Och nu när ledbussarna mestadels körs på L16, så får 58an ta det som finns över, får den känslan iaf.