Författare Ämne: En fråga om släp/trailer...  (läst 9094 gånger)

Utloggad Ove Bojarp

• Medlem
  • Antal inlägg: 1992
En fråga om släp/trailer...
« skrivet: 30 december 2010, 23:05:31 PM »
 Då jag tittade på Mohlins fordon så slog det mig,
 vad är det för typ av boggiebenämning på den udda
 kombinationen som var bakom SLS 703?
 Det syns ibland en liknande kombination av boggie på
 ett som det går att skönja DHL på.

Utloggad PierreW

• Medlem
  • Antal inlägg: 320
SV: En fråga om släp/trailer...
« Svar #1 skrivet: 30 december 2010, 23:44:06 PM »
Link och Semitrailer. 25,25m "Eu-combo" ;)
Axlarna på Linken är skjutbara för att kunna lasta mot brygga/port, därav att underkörnings skyddet är så kort.
Finns varianter där skåpet är skjutbart istället.

Det kanske inte var det svaret du väntade dig.
Eller vad är det du undrar egentligen?
2 axlad Link, och 3 axlad semitrailer ;)

En liten kavalkad av Mohlins bilar. Åkeriet kommer ifrån Örkeljunga och har både egna och inlejda bilar som kör linje Skåne-Norrland.

R500

Utloggad Ove Bojarp

• Medlem
  • Antal inlägg: 1992
« Svar #2 skrivet: 31 december 2010, 14:28:51 PM »
Tack för förklaringen, undrandet var enbart pga att jag
inte så ofta ser den typen av släp, och i stort sett så
är det bara den med den tidigare DHL-gula färgen som
jag iakttagit. Så Jag är nöjd med förklaringen.

Utloggad BadTab

• Medlem
  • Antal inlägg: 265
« Svar #3 skrivet: 31 december 2010, 15:00:59 PM »
Förutom flexibiliteten med att kunna köra annat med själva dragbilen, vad är vinningen med link/trailer jämfört med växelflag/dolly/trailer? Borde ju bli samma antal flakmeter?
Det finns alltid att göra..

Scaniadriver

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 december 2010, 15:23:25 PM »
Förutom flexibiliteten med att kunna köra annat med själva dragbilen, vad är vinningen med link/trailer jämfört med växelflag/dolly/trailer? Borde ju bli samma antal flakmeter?

Intressant, jag har med funderat på de lite. För åkerier som kör dragbilar på utlandet 17m, kan det vara smidigt att snabbt linka upp ekipaget till full längt o vikt när de kommer tillbaks till Sverige, Danmark, finland, Holland (Norge) som har 25,25m. Då e det bara till att smäcka på en färdiglastad link o sticka igen utan o vänta in någon annan lastbil att göra bytet med.

En dragbil+link+trailer kan dessutom transportera det (gröna flaket) separat med 40tons bruttovikt som dragbil+link.

Link e väl inget jag skulle vilja ge mig ut på hala vintervägar med direkt.

Uffe D

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 december 2010, 15:38:29 PM »
Ska man köra link ska man absolut ha en boggiebil, det är i särklass säkrast på vinterväg eftersom du kan få ett högre tryck på driven med en boggiebil.

Utloggad Rickson

• Medlem
  • Antal inlägg: 101
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2011, 06:06:40 AM »
Kan bara instämma med Uffe D. Gärna tunga lass på linken också just för drivtrycket. Om man nu ska köra med link öht, det är ganska otympliga ekipage som kräver en massa extraarbete. Det rullar tungt och har för många hjul under som stjäl vikt från drivhjulen.Jag har tillbringat några vintrar med link och pusher eller tvåaxling framför. Lassen var alldeles för lätta och det spann loss titt som tätt, det gick olycksfritt men egentligen var det helt vansinnigt alltsammans. Inget slår ett bil och dolly/trailer-ekipage vad gäller viktfördelning, framkomlighet och rangering i vårt klimat. Det är mitt tycke utifrån mina erfarenheter, sen får andra tycka vad de vill :).

Utloggad Peter C

• Medlem
  • Antal inlägg: 1347
  • PÅKAB Borås
« Svar #7 skrivet: 01 januari 2011, 12:08:47 PM »

Linkarna verkar lite svåra att backa med?

Broder Trucker

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2011, 14:57:46 PM »
Det handlar ju egentligen om en vanesak. Men jag har kört en del link, och står gärna över. Måste det vara 25,25 så är Dolly+trailer helt klart överlägsen!

Utloggad Rickson

• Medlem
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2011, 14:58:53 PM »
Ja, det är samma teknik som med bil och släp. Linken motsvarar då dragstången på ett bil o släp. Lite som att backa ett släp med väldigt lång dragstång med en bil som har draget långt in, fast värre... När man vinklar så far linkens framstam ut och döljer bakåtsikten rätt effektivt. Viktigast är att få till en sjysst uppställning inför backningen, sedan gäller att de vinklingar man gör "hämtas hem" väldigt tidigt.
Det tar ett tag att komma underfund med schabraken och sedan inser man hur smidigt ett bil och släp faktiskt är.

Fidde

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2011, 11:51:07 AM »
Jag har en teori om en situation där det skulle kunna var smidigare: Om du ska in på ett bygge eller liknande, där det ont om plats, och du ska lossa hela ekipaget, då kan du åka in med bara linken och sen in med bara trailern. Borde ju vara lättare än med bil och släp, eller jag är fel ute?

Broder Trucker

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2011, 14:01:34 PM »
Då skulle helt klart en link vara smidigare, men aldrig annars :)

Utloggad Rickson

• Medlem
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2011, 15:13:28 PM »
JA, då blir det smidigt om ett vanligt trailerekipage inne på det trånga bygget!

Det första jag tänker på i det scenariot är dock var man ska rangera grejerna nånstans, det brukar vara rätt trångt utanför byggena också.
Du ska ha plats nog att ställa av både link och trailer och kunna flytta dragbilen däremellan. Du ska sedan ha plats nog att kunna slå ihop alltsammans igen. Ligger bygget i någon storstadsregion kan du ju lita på att folk ställer personbilar framför osv medans du är borta. Jag har själv fått backa in linken på sniskan under trailern ett otal gånger så köerna växt långa medan jag höjer/sänker luftfjädring, kopplar slangar, fixar med vändskivan och vevar stödben... och sen är det ju så med släp att går det inte in så går det inte, då får byggets hjullastare plocka av grejerna på gatan istället. Lossas det med kran på bygget så brukar de nå ut över gatan med den just för att kunna ta emot stora ekipage.

Utloggad Peter C

• Medlem
  • Antal inlägg: 1347
  • PÅKAB Borås
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2011, 16:35:15 PM »
Ja, det är samma teknik som med bil och släp. Linken motsvarar då dragstången på ett bil o släp. Lite som att backa ett släp med väldigt lång dragstång med en bil som har draget långt in, fast värre... När man vinklar så far linkens framstam ut och döljer bakåtsikten rätt effektivt. Viktigast är att få till en sjysst uppställning inför backningen, sedan gäller att de vinklingar man gör "hämtas hem" väldigt tidigt.
Det tar ett tag att komma underfund med schabraken och sedan inser man hur smidigt ett bil och släp faktiskt är.

Just det att man måste vrida dragbilen som f-n för att styra upp backningen om det är ont om plats... Men alternativet är ju att ställa av linken eller trallen och backa till repektive enhet. Vilket borde eg. gå lika snabbt.

Uffe D

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2011, 17:07:04 PM »
Just det att man måste vrida dragbilen som f-n för att styra upp backningen om det är ont om plats... Men alternativet är ju att ställa av linken eller trallen och backa till repektive enhet. Vilket borde eg. gå lika snabbt.

Det är något som drar sig för att göra, det är tråkigt och tar tid.