Passagerare somnade -vaknade upp inne på garaget

Startat av AO, 30 december 2010, 10:33:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KG

Så ni menar att man aldrig ska väcka en person som sover?  ???

Jonas

Citat från: KG skrivet 01 januari 2011, 21:31:02 PM
Så ni menar att man aldrig ska väcka en person som sover?  ???

Man ska vara väldigt medveten om riskerna som finns och försöka se till att man är minst två som försöker väcka en sovande.

Dock så finns det ju tillfällen då man kan bedömma att personen i fråga är helt harmlös, men man ska alltid ta det försiktigt.

Sedan är det ju inte bara våldssituationer som kan uppstå, utan man kan ju även bli anklagad för saker och ting...

Vad hindrar en pass som blir väckt och sedan blir sur på att han/hon inte kommer dit det var tänkt att säga att föraren försökte råna/våldta etc. som "hämd".
Det är ju inte alldeles ovanligt att pass som känner sig "kränkta" försöker sätta dig den som "kränkt"...

KG

Citat från: Z skrivet 01 januari 2011, 23:17:33 PM
Man ska vara väldigt medveten om riskerna som finns och försöka se till att man är minst två som försöker väcka en sovande.

Dock så finns det ju tillfällen då man kan bedömma att personen i fråga är helt harmlös, men man ska alltid ta det försiktigt.

Sedan är det ju inte bara våldssituationer som kan uppstå, utan man kan ju även bli anklagad för saker och ting...

Vad hindrar en pass som blir väckt och sedan blir sur på att han/hon inte kommer dit det var tänkt att säga att föraren försökte råna/våldta etc. som "hämd".
Det är ju inte alldeles ovanligt att pass som känner sig "kränkta" försöker sätta dig den som "kränkt"...

Jag tror jag borde sluta köra buss nu.

Jonas

Citat från: KG skrivet 02 januari 2011, 00:24:30 AM
Jag tror jag borde sluta köra buss nu.

Det behöver du nog inte göra...  ;)
Ta det försiktigt bara.

forthemoment

Jag kommer aldrig väcka en sovande person själv, jag har blivit knivhotad en gång och en gång skulle en narkoman bryta armen av mig (det var inga jag väckte men ändå). Så jag skulle aldrig väcka någon man vet inte vad det är för person man väcker.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

KG

Citat från: Z skrivet 02 januari 2011, 00:55:18 AM
Det behöver du nog inte göra...  ;)
Ta det försiktigt bara.

Grejjen är ju, jag kör buss där det varken finns poliser eller trafikledning som kan åka ut. Vem hjälper mig? Skulle det hända något tar det minst 30 minuter innan polis anländer. Skulle jag ringa trafikledningen och säga att jag inte VÅGAR väcka någon skulle de nog överväga om jag var rätt man för jobbet.

Jonas

Citat från: KG skrivet 02 januari 2011, 10:41:02 AM
Grejjen är ju, jag kör buss där det varken finns poliser eller trafikledning som kan åka ut. Vem hjälper mig? Skulle det hända något tar det minst 30 minuter innan polis anländer. Skulle jag ringa trafikledningen och säga att jag inte VÅGAR väcka någon skulle de nog överväga om jag var rätt man för jobbet.

Om företaget du jobbar på inte backar upp sin personal och inte inser riskerna, är det nog inte ett företag man ska jobba åt...

Se forthemoment inlägg ovan så ser du vad som kan hända.

Om jag i ditt läge skulle anse mig behöva hjälp med att väcka en sovande skulle jag ringa TL/polis och be dem möta upp mig i depån, för att där kunna få liv i den sovande.  ;)

Nico


Visst ska man kunna begära och även självklart få hjälp i de lägen där man bedömer att det behövs, men lite ingår det faktiskt i förarens uppdrag att se till att folk kommer av. Man kan alltså inte per automatik alltid begära assistans, för att avhysa en sovande trafikant innan man gör nästa uppgift, för då skulle t.ex. många nattliga turer aldrig bli körda... se t.ex. mitt tidigare inlägg ovan. Istället får man, utifrån sitt eget omdöme, göra en bedömning och sedan i vissa fall då samråda med sin trafikledning för att uppnå en bra lösning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

lil-sis

Citat från: Nico skrivet 02 januari 2011, 15:21:42 PM
Visst ska man kunna begära och även självklart få hjälp i de lägen där man bedömer att det behövs, men lite ingår det faktiskt i förarens uppdrag att se till att folk kommer av. Man kan alltså inte per automatik alltid begära assistans, för att avhysa en sovande trafikant innan man gör nästa uppgift, för då skulle t.ex. många nattliga turer aldrig bli körda... se t.ex. mitt tidigare inlägg ovan. Istället får man, utifrån sitt eget omdöme, göra en bedömning och sedan i vissa fall då samråda med sin trafikledning för att uppnå en bra lösning.

Som tjej har jag en mycket låg nivå för där jag ber om hjälp med sådant. Det är inte aldrig någonsin ever värt risken bara för att "vara lite smidig". Jag är inte särskilt rädd av mig (tar de konfrontationer som uppstår när det behövs) men just sovande vet man ALDRIG hur de reagerar, när de vaknar upp och är förvirrade och kanske tom blir rädda.

Men det finns ju fler sätt än att ruska om folk :p