Passagerare somnade -vaknade upp inne på garaget

Startat av AO, 30 december 2010, 10:33:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


yngrot

Lär hända fler ggr och alltid blir det sånt hallå, men resenären har ju ett ansvar att se till att komma av på rätt ställe..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Det är lite skrämmande att folk kan bli "inlåsta" i en buss, med tanke på alla nödutgångar som finns och att de har gott om tid på sig att hitta skyltarna för nödventilerna och följa instruktionerna. Visst kan det vara mörkt i vissa fall, men ändå. Om det händer en olycka och föraren slås ut har passagerarna ju betydligt mindre tid på sig att ta sig ut ur bussen, och vad blir resultatet då om alla passagerare bara konstaterar att de är "inlåsta"? :-X

Nico

Jo, ibland undrar man just hur folk ska göra vid en olycka som t.ex. även inbegriper brandrök och allmänt dålig sikt osv. I alla fall som många verkar vara så handfallna att de inte ens lyckas klura ut vad man ska göra i fall som detta. OK, många som somnar och blir kvar brukar vara påverkade av något men efter ett tag brukar detta släppa, men, men...::)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Vi svenskar kanske blivit för trygga då vi inte bara sluppit krig i många herrans år, utan gissningsvis även vant oss med att "någon annan" (t.ex stat/landsting/kommun?) ska ta hand om oss och visa oss vad vi ska göra, om nåt går fel.
Jag tycker att det är helt naturligt att t.ex ha en massa vinterutrustning, samt startkablar, bogserlina lampor och säkringar i bilen, samt spritkök och stearinljus hemma om ett längre strömavbrott skulle ske. Inte kan jag räkna med att "någon annan" räddar mig? I samma veva är det ju till stor del individens eget ansvar att åtminstone försöka ägna nödutgångar och säkerhetsprotokoll en snabb tanke. Var är nödutgångarna i biosalen t.ex? Kan vara nyttigt att notera dem innan filmen börjar.

Det enda stället som säkerhetsföreskrifter bankas i oss är på flygplanen.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 30 december 2010, 15:15:36 PM
Det är lite skrämmande att folk kan bli "inlåsta" i en buss, med tanke på alla nödutgångar som finns och att de har gott om tid på sig att hitta skyltarna för nödventilerna och följa instruktionerna. Visst kan det vara mörkt i vissa fall, men ändå. Om det händer en olycka och föraren slås ut har passagerarna ju betydligt mindre tid på sig att ta sig ut ur bussen, och vad blir resultatet då om alla passagerare bara konstaterar att de är "inlåsta"? :-X

Va? Använda NÖDÖPPNAREN? Det får man ju bara göra i NÖDFALL!  ;)

lil-sis

I Uppsala verkar folk ha missat hur man tar sig ur en buss som fungerar och är igång. Iaf de bussar som har automatiska dörrar längst bak = man måste gå lite närmare dörren så öppnar den sig.

Och med det i bakhuvudet så förstår jag varför det är så svårt att ta sig ur en "låst" buss på depå  ::)

KG


M

Citat från: JDS skrivet 30 december 2010, 17:35:13 PM
Va? Använda NÖDÖPPNAREN? Det får man ju bara göra i NÖDFALL!  ;)

Jo dom kan ju vara "NÖDIGA" vilken inte känns helt ovanligt med tanke på dom man har väckt på "Ändstationer". :-)

/M

Leif D

Det är väl samma sak när folk ska ur fordonen, som då de ska in....
Alla måste ju fråga vart bussen/spårvagnen/tåget går, de orkar inte/kan inte/vill inte läsa skyltar.
Är de inlåsta så har de ju ingen att fråga, troligen...  och att läsa en skylt, eller kanske bara prova sej fram, de är ju helt omöjligt för sveriges befolkning.
Alla är ju så bortskämda av att få precis allt tillrättalagt hela tiden, så man klarar inte minsta lilla sak på egen hand.

Men att gå igenom bussen, de kan man ju göra på många sätt, t.ex. med en blick bakåt bara, ser tomt ut, sen ut och hem...
;-)

Ersa

Att det är förarens ansvar att gå igenom bussen vid ändhållplats är rätt självklart. Har bussen toalett ska ju även den öppnas och kontrolleras. Men man kan ändå inte lasta allt ansvar på föraren och bör nog undvika att i sin ilska rasa mot denne i kommentarsfältet på Gefle Dagblad. Det blir lite för snedvriden kritik. Fast nog vore det en god idé att införa rutinen att bussen skall gås igenom innan färd till depån, men då skall ju detta läras ut till alla förare, samt skrivas in på alla körspecar för att den rutinen ska fungera någorlunda hyfsat.

Nu är kommentarerna även inne på att det inte bara är föraren som bör hängas högt - utan nu verkar det tydligen även vara tal om "grovt kontraktsbrott" och "avtalsbrott" samt ett tips att passageraren "skall anmäla X-trafik som är ansvarig".

Nico


Det finns ju vissa grundläggande regler, men sen beror det även på föraren själv. För min del har det alltid känts skönt att kunna dra handbromsen, resa på mig och i lugn och ro bara gå bakåt och kika efter kvarglömt eller sovande pax.

Både då för att man helt enkelt får en chans att röra lite på sig, men även för att slippa i vissa fall obehagliga överraskningar under resten av körningen. Helt ovsett ifall det handlar om att fortsätta passet eller om man bara ska tomma till depån.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

forthemoment

Jag brukar alltid på sista ändstation innan jag kör in i garaget resa mig och gå igenom bussen. Väldigt ofta har jag sovande fulla passagerare. En gång sa min trafikledare till mig, att ställ bussen låt bak dörren va öppen och gå hem. Men det vägrade jag han fick skicka efter polisen. Men så brukar vår trafikledning säga.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

yngrot

Kan vara farligt väcka vissa sovande..  vet av egen erfarenhet .. vart sjukskriven i drygt ett år efter det .. vart nerslagen och tyvärr dålig hjälp i akutskedet  . Men tack var en bra personalchef och samtal med pyskolog och läkare kom jag tillbaka dock hade vi på den tiden en kvinnlig depåchef som hade noll empati så hon gjorde min sjukskrvning längre personalchefen förbjöd henne att ta kontakt med mig..sen blev det bättre..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas

Väcka sovande passagerare är aldrig att rekomendera då man inte vet hur denna reagerar!

Men att ropa in till TL och säga till så att de kan komma ut/ringa efter hjälp bör man ju göra, att bara lämna bussen är ju inte så bra...