Bild på Keolis 4435 i diket på Ljusterö

Startat av Alex Ljusteröbon, 26 december 2010, 18:12:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alex Ljusteröbon

Som rubriken säger


Står i diket vid lilström på ljusterö. Bilden är ca 1 timme gammal
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Jonas Strömblad

Va, har man kört ut en stadsbuss på 626 till Ljusterö?  ???
/J

Alex Ljusteröbon

25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Jonas Strömblad

Fast uppenbarligen hjälpte inte det heller! Täby har ledbussar med snökedjor (on-spot) som kanske borde användas lite "förnuftigare". Men förmodligen har Hastus klurat ut att man skall köra en 606 (lågentrekrav) innan/efter man kör till Ljusterö, och då är de bussarna diskvalificerade för den tjänsten  >:(

Sen är det väldigt beroende på hur man kör om man håller sig på vägen eller inte. Det finns tyvärr alldeles för många bussförare som inte vet hur man hanterar halka. Jag har efterfrågat halkbanekörning, men på 10 år har jag inte fått prova på det. Fast det har (än så länge) gått bra ändå  :D
/J

Alex Ljusteröbon

Okej. Den här dikeskörningen hände pga att chafören kom utanför kanten på vägen. Så han hade inte en chans.
Har åkt med han som körde förut o han kör mycket bra :)
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Jonas Strömblad

Jag vill absolut inte klandra föraren i detta fallet och jag hoppas det jag skrev inte uppfattades så...
Det där om förarna var mer generellt. Det nämns i någon annan tråd om förare som står och tokgasar i halkan istället för att försöka få grepp på normalt vis, och det var exempelvis sådana beteenden jag hade i åtanke.
/J

Mattiasli001

De har ''förbjudit'' ledvagnar på ön men ibland har de ju inte bara kort/boggie vagnar men så ofta de kan måste de ha de
chafförerna kör ju efter snövallen också inte så bra efter som de kör me sidovinge... men iallefall minde dikeskörnigar nu en förut

Fredrik Gelin

Det föreligger ett skyddsstopp mot trafik med ledbussar på Ljusterö vid väderlek som innebär att vägarna riskerar att inte vara framkomliga.
I princip innebär det att om det är uppehåll eller vackert väder så snöröjningen borde hunnit fram går det bra att köra med ledbuss, medan om det snöar så får det bara köras kortvagn eller boggi.

Nu har det dock vad jag hört blivit bättre ordning på plogningen och sandningen denna vinter än tidigare, så skyddsstoppet känns lite tveksamt tycker jag.
Problemet är ju som sagt egentligen inte busstypen utan snarare väghållning och körstil oberoende av busstyp och då känns det än mer tveksamt att i skyddsstoppet även försöka införa ett än så länge frivilligt villkor om vilka ledbussar som får köras på ön.
I Norrtälje har det också varit stora problem med framkomligheten på vägarna ute på landet, men där går det tydligen bra att köra ledbuss ändå (utom Vätö som även annars trafikeras med kortvagnar).

Jag har förståelse för orsaken till att skyddsstoppet kom till och jag kan hålla med om att det kanske inte alltid är lämpligt att köra med ledbussar överallt på 626:an, men då borde man kanske som förra vintern lagt ett skyddsstopp på de sträckor som inte är framkomliga med ledbuss i stället för att ta hela linjen generellt.

Uppenbarligen hjälpte det inte att köra med kortvagn heller av bilden att döma och då borde man kanske fundera på om det är lämpligt med busstrafik på Ljusterö och Lagnö överhuvudtaget vintertid eftersom väghållningen aldrig tycks bli tillräckligt bra...
//Fredrik

Mikael Ringmarck

Nej men oj oj oj, så det kan gå.  ;) Tack för denna vardagsbild. Hade jag inte suttit bakom ratten och kört så hade jag bjudit på en bild på en av Arrivas Omnilinkleder i 704x-serien som stod med släpet i diket i närheten av Stalands möbler inte långt från Rotebro station.

Alex Ljusteröbon

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 27 december 2010, 18:43:36 PM
Jag vill absolut inte klandra föraren i detta fallet och jag hoppas det jag skrev inte uppfattades så...
Det där om förarna var mer generellt. Det nämns i någon annan tråd om förare som står och tokgasar i halkan istället för att försöka få grepp på normalt vis, och det var exempelvis sådana beteenden jag hade i åtanke.
/J

Okej. Jag förstod de. Hoppas att du inte tog illa upp
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Alex Ljusteröbon

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 december 2010, 19:44:57 PM
Det föreligger ett skyddsstopp mot trafik med ledbussar på Ljusterö vid väderlek som innebär att vägarna riskerar att inte vara framkomliga.
I princip innebär det att om det är uppehåll eller vackert väder så snöröjningen borde hunnit fram går det bra att köra med ledbuss, medan om det snöar så får det bara köras kortvagn eller boggi.

Nu har det dock vad jag hört blivit bättre ordning på plogningen och sandningen denna vinter än tidigare, så skyddsstoppet känns lite tveksamt tycker jag.
Problemet är ju som sagt egentligen inte busstypen utan snarare väghållning och körstil oberoende av busstyp och då känns det än mer tveksamt att i skyddsstoppet även försöka införa ett än så länge frivilligt villkor om vilka ledbussar som får köras på ön.
I Norrtälje har det också varit stora problem med framkomligheten på vägarna ute på landet, men där går det tydligen bra att köra ledbuss ändå (utom Vätö som även annars trafikeras med kortvagnar).

Jag har förståelse för orsaken till att skyddsstoppet kom till och jag kan hålla med om att det kanske inte alltid är lämpligt att köra med ledbussar överallt på 626:an, men då borde man kanske som förra vintern lagt ett skyddsstopp på de sträckor som inte är framkomliga med ledbuss i stället för att ta hela linjen generellt.

Uppenbarligen hjälpte det inte att köra med kortvagn heller av bilden att döma och då borde man kanske fundera på om det är lämpligt med busstrafik på Ljusterö och Lagnö överhuvudtaget vintertid eftersom väghållningen aldrig tycks bli tillräckligt bra...
//Fredrik

Som jag skrev tidigare så hade chafören kommit utanför kanten då det intefinns några snövallar i kurvan på platsen. Så vägen verkar bredare än va den är. Kan posta en bild senare i kväll på hur det ser ut på platsen.
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Alex Ljusteröbon

Citat från: Mrbuss skrivet 27 december 2010, 20:18:47 PM
Nej men oj oj oj, så det kan gå.  ;) Tack för denna vardagsbild. Hade jag inte suttit bakom ratten och kört så hade jag bjudit på en bild på en av Arrivas Omnilinkleder i 704x-serien som stod med släpet i diket i närheten av Stalands möbler inte långt från Rotebro station.
Okej. Jag ska ta och åka iväg o köpa mig en digitalkamera i morgon. Så man kan bjuda på lite bilder på ljusterö. Som du hade bästält ;)
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Ersa

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 26 december 2010, 19:06:57 PM
Va, har man kört ut en stadsbuss på 626 till Ljusterö?  ???

En försmak av nästa vinter då det mycket väl kan bli "tätortsbussar" i nästan hela Roslagen pga lågentrékrav? :-X
Antar att detta är sista vintern man utan problem kan plöja sig fram med normalgolvare i skogarna runtom Rimbo-Norrtälje. :-[

Alex Ljusteröbon

Citat från: Ersa skrivet 27 december 2010, 21:15:13 PM
En försmak av nästa vinter då det mycket väl kan bli "tätortsbussar" i nästan hela Roslagen pga lågentrékrav? :-X
Antar att detta är sista vintern man utan problem kan plöja sig fram med normalgolvare i skogarna runtom Rimbo-Norrtälje. :-[
Mjo de finns ju en viss risk för det :'(
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Mikael T Nilsson

Tack för den intressanta bilden. Jag lade märke till skyltningen "Linanäs". Har inte SL slopat den detaljerade skyltningen med alla Ljusteröskyltningar och ersatt den med "Ljusterö" oavsett om bussen går till t ex Linanäs, Tranvik eller Lagnö by?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.