Fjollorna bort från Nacka/Värmdö

Startat av Peter Erret, 31 maj 2007, 16:34:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Erret

Har idag kommit till vår kännedom ;D att Fjollorna (Fjollboggie), dvs inv nr 5512 tom 5548 (15 st) skall bytas ut mot vagnar från Jönköping. Troligen är de nya vagnarna av samma typ som de som vi har med inv nr 47xx. / Peter

Staffan Sävenfjord

Torde då röra sig om bussar som står uppställda i Jönköping, t ex några av dem som blivit över från Blekinge. Annars har Jönköping ett antal Volvo B10BLE Säffle i trafik, såväl med som utan boggi.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Milan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 maj 2007, 16:40:10 PM
Torde då röra sig om bussar som står uppställda i Jönköping, t ex några av dem som blivit över från Blekinge. Annars har Jönköping ett antal Volvo B10BLE Säffle i trafik, såväl med som utan boggi.

Troligen de 40+ som står uppställda. Innebär det att vi kommer få era fjollor då?! :D

//Milan

Bussmicke

Eftre bara 6 år i trafik?
Otroligt..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 maj 2007, 16:45:15 PM
De avställda fd Blekingevagnarna är ju många i ett sorgligt skick, torde kosta stora pengar att sätta dessa i ordning.

//Lars

Om Busslink ansåg det vara värt att investera avsevärda summor för att iordningställa sina 77xx vagnar efter sin tid på "åkern" i Jönköping kan det säkert gå att få ekonomi i upprustning även för Swebus del...
//Fredrik

Milan

#5
Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 maj 2007, 16:45:15 PM
De avställda fd Blekingevagnarna är ju många i ett sorgligt skick, torde kosta stora pengar att sätta dessa i ordning.

//Lars


Njah, finns dem som går rätt bra har jag hört. Sen beror det självklart på hur många man ska ha. Men det vore enormt trevligt ifall Jönköping fick 55xx vagnar. Detta skulle säkert uppskattas hos förarna som bara rattat 2000NL i stan.

Hur som helst, underbart att få hit 8500! Nu blev jag plötsligt enormt lycklig.

//Milan

Jonatan

Citat från: Peter Erret skrivet 31 maj 2007, 16:34:37 PM
Har idag kommit till vår kännedom ;D att Fjollorna (Fjollboggie), dvs inv nr 5512 tom 5548 (15 st) skall bytas ut mot vagnar från Jönköping. Troligen är de nya vagnarna av samma typ som de som vi har med inv nr 47xx. / Peter

Vet du om det gäller alla i Stockholm, alltså även de som står i Tyresö? / J

Fredde

Vad vi har fått reda på är det bara dom hos oss. Ett tips är att du kollar med TL eller Trafikchefen i Tyresö.

Det ska visst vara Voith-låda i dessa vagnar vi ska få. Är det de i dom som kommer från Blekinge? Då är det säkert dessa som sagt. Var visst 18 st som skall komma om jag inte läste fel...

55xx är ingen höjdare på våra längre linjer då de mest "hoppar" dit de vill med framvagnen. Typ på Stavsnäsvägen... Då ligger 47xx bättre på vägen.

/Fredde

Fredde

Okej... Nej i 47xx är det ZF-lådan.

En tanke som slog mig... Kan ju knappast vara smart att ha bussar i SL-trafiken med endast EN bakdörr. Anstormning för att gå ut fram kommer ju bli enorm. Kommer man ge sig in på att bygga om vagnarna så pass mycket?
Kan inte komma på så många som har två bakdörrar...

/Fredde

Fredde

Där föll den pusselbiten på plats...

Ska bli intressant att se när mer fakta kommer. Eller får man ta reda på det själv, lite om inv.nr och så...

/Fredde

Milan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 maj 2007, 18:59:54 PM
De lär väl byggas om som på 44** bussarna från Uppland till Tyresö, och 55** bussarna som flyttas från Björknäs får sista dörren igensatt som de som flyttats till Skaraborg.

//Lars

Är du säker på att man isåfall stänger igen sista bakdörren? Jag skulle nog inte tro det, eftersom vi har massor av bussar på förortslinjerna, i dörrställning 2+2+2 etc etc.

//Milan

Fredde

Vilka vagnar från Blekinge är i skrivande stund avställda i Jönköping?

Vissa har väl hamnat på andra områden?

/Fredde

virtual1

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 maj 2007, 18:50:52 PM
Det är INTE Voith låda i 47** seriebussarna, Voith är det i 4420-4638 & 5000-5180 (undantag 4435, 4461-4462, 4471, 4475-4481, 4486-4487, 4495, 4529-4539, 4582-4586, 4590, 5026, 5031, 5097-5099, 5113) Av nyare bussar är det Voith i serien 5448-5455, 5742-5759.

//Lars

Då lär det ju vara en hel del av 51XX-vagnarna som kommer hit :-D - så trevligt, me like!

Milan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 maj 2007, 19:23:53 PM
Det är ju helt beroende på var bussarna ska placeras, tillåt mig tvivla att de hamnar i Jönköping innan det är avgjort vem som får köra from hösten 2008, det finns ju ingen anledning att byta ut dagens vagnpark för att köra mindre än ett år, nu var det ju övertaliga fd Blekingevagnar(uppställda i Jö) som skulle till Björknäs och inte trafikvagnar från Jönköping.

//Lars

Aja, läste lite väl snabbt innan. Men då förstår jag.

//Milan

Fredde

Det innebär att det kommer att anlända vagnar från andra områden också.

Undra varifrån det kan handla om... Tips eller gissningar?

/Fredde