Angående skyltning

Startat av mil, 22 december 2010, 18:38:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mil

Såg en Swebus kom från värmland mot örebro kommer ej i håg linje nummret men han hade en väldigt bra skyltning det var XXXFULLSATT (XXX= Linjenummret) väldigt tydligt och bra angivet

Tommy E

Bra att destinationsskylten utnyttjas för att ge information. Det borde man göra i fler fall, som t.ex. SL:s linje 338.
På morgonen stannar den inte för påstigning på en viss sträcka, så då skulle bussen kunna skylta om till "338 INGEN PÅSTIGNING" eller liknande.
(Men å andra sidan är det även roligt att se folks reaktioner när bussen kör förbi ;D)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Olof Lagerkvist

Citat från: Tommy E skrivet 22 december 2010, 19:26:55 PM
Bra att destinationsskylten utnyttjas för att ge information. Det borde man göra i fler fall, som t.ex. SL:s linje 338.
På morgonen stannar den inte för påstigning på en viss sträcka, så då skulle bussen kunna skylta om till "338 INGEN PÅSTIGNING" eller liknande.

Det är ganska vanligt förekommande på de lite mer välfyllda expresslinjerna i Västtrafikområdet i alla fall. Sedan är det väl lite olika från förare till förare om det verkligen görs, men när det görs tycker jag det är väldigt informativt, enkelt och bra. De Veolia-förare som körde linje 100 tidigare hade i vart fall vanan inne att skylta "100 Fullsatt!" när de susade förbi hållplatsen vid Delsjömotet.  :)

Citat från: Tommy E skrivet 22 december 2010, 19:26:55 PM
(Men å andra sidan är det även roligt att se folks reaktioner när bussen kör förbi ;D)

;)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

ch

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 22 december 2010, 20:37:53 PM
Det är ganska vanligt förekommande på de lite mer välfyllda expresslinjerna i Västtrafikområdet i alla fall. Sedan är det väl lite olika från förare till förare om det verkligen görs, men när det görs tycker jag det är väldigt informativt, enkelt och bra. De Veolia-förare som körde linje 100 tidigare hade i vart fall vanan inne att skylta "100 Fullsatt!" när de susade förbi hållplatsen vid Delsjömotet.  :)

;)

Problemet är dock att man hade växlande skyltning vilket väl är olagligt om jag inte missminner mig.

Olof Lagerkvist

Citat från: ch skrivet 23 december 2010, 00:06:06 AM
Problemet är dock att man hade växlande skyltning vilket väl är olagligt om jag inte missminner mig.

Den var växlande från början men det programmerades senare om så att det stod "100 Fullsatt!" hela tiden när förarna skyltade fullsatt buss.

Jag har däremot sett växlande skyltning på en ny buss jag mötte förra veckan ojmr gick den på den nya linje 102. "102 Ej påstigning" varvades med "102 Göteborg". Vi får väl se hur länge det får vara kvar.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Fredde

Citat från: ch skrivet 23 december 2010, 00:06:06 AM
Problemet är dock att man hade växlande skyltning vilket väl är olagligt om jag inte missminner mig.

Då kan man fråga sig om det är okej med rullande text som Trosabussen har, istället för växlande.

Citat från: mil skrivet 22 december 2010, 18:38:54 PM
Såg en Swebus kom från värmland mot örebro kommer ej i håg linje nummret men han hade en väldigt bra skyltning det var XXXFULLSATT (XXX= Linjenummret) väldigt tydligt och bra angivet

Detta går numera att få fram på samtliga linjer i SL-trafiken också, tex. 474 Fullsatt. Riktigt bra!

Patrik Henriksson

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 23 december 2010, 00:16:26 AM
Jag har däremot sett växlande skyltning på en ny buss jag mötte förra veckan ojmr gick den på den nya linje 102. "102 Ej påstigning" varvades med "102 Göteborg". Vi får väl se hur länge det får vara kvar.

Tja, hittills har vi haft den texten i sju år...

Om man frågar Vägverket, som det hette när jag frågade, vilket var 2003-2004 nånstans, så får "buss i linjetrafik skylta växlande trafikinformation i anslutning till hållplats". Det var i och för sig inte det första svaret jag fick, men lägligt nog höll de på att skriva om fordonsförordningen i samma veva som jag fick fatt på rätt jurist, och till slut förstod vi varann någotsånär, och ovan citerade undantag (inte ordagrant men nära) lades då till (nej, det var inte riktig så jag ville ha det men det var vad det blev). Vad som är "i anslutning till hållplats" skulle man inte precisera ytterligare sa juristen, men på motorvägen är det ju till synes onödigt.

"Ej påstigning" kan också skyltas som fast text tillsammans med linjenummer, eller "Extrabuss - Ej påstigning" också den fast, men utan linjenummer. Sen finns förstås också "Fullsatt" samt "Fullsatt - Extrabuss kommer", som också de finns både fast och växlande, så frågan är vad föraren egentligen ville uttrycka. Linje + Ej påstigning är primärt avsedd för de fall då ordinarie tur är annonserad endast för avstigande, t ex som flygbussen från Landvetter inne i stan, samt vid uppställning på ändhållplats, där den visat sig mer effektiv än "Ej i trafik" för att slippa knack på dörren 20 minuter före avgång, typ. Första regelbundna användningen av Linje + Ej påstigning var på Svanesundsfärjan, för de turer som går med färjan. Påstigning ombord på färjan är inte tillåten.

"Extrabuss - Ej påstigning" är en synnerligen användbar text som kan användas såväl innan man börjar förstärka och smyger före ordinarie buss (texten visar även "Extrabuss" på linjeskylten bak, så att den som ser en buss komma farandes något före tidtabellen och tror att han missat bussen får en hint om att det kommer en till) såväl som när man är färdiglastad, går för avstigande och låter ordinarie plocka resten. Sannolikt har ingen upplyst 102-föraren om detta. :-)

Syftet med den ursprungliga formuleringen i fordonsförordningen, nåt i stil med "Trafikfarliga anordningar ... fordon får ej förses med anordning vilken kan visa under färd växlingsbara texter, bilder eller liknande, synliga för trafikanter utanför fordonet", var enligt juristen att det inte ska monteras reklamskyltar på bilar som sedan far omkring. Att man med samma ord lade krokben för effektiv resenärsinformation hade man inte en tanke på.

Olof Lagerkvist

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 23 december 2010, 04:09:25 AM
Tja, hittills har vi haft den texten i sju år...

Tack för ett som vanligt väldigt bra klarläggande Patrik!

Då finns det alltså fler och bättre skyltmöjligheter i systemet än jag förstått efter att ha talat med förare m m. Hoppas att information om sådant här når fram till förarna framöver, för som resenär uppskattar jag enkel och tydlig information, framförallt där möjlighet till sådan finns!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

CS

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 23 december 2010, 10:57:41 AM
Tack för ett som vanligt väldigt bra klarläggande Patrik!

Då finns det alltså fler och bättre skyltmöjligheter i systemet än jag förstått efter att ha talat med förare m m. Hoppas att information om sådant här når fram till förarna framöver, för som resenär uppskattar jag enkel och tydlig information, framförallt där möjlighet till sådan finns!

Fast det stämmer inte riktigt. De skyltmöjligheter som Patrik går genom finns i det gamla systemet med Mobitec. All stadstrafik, nya linjer och däribland linje 100 och 101 har ju som bekant iTid. Där kan man dock fortfarande skylta Fullsatt, men systemet stöder inte växlande texter. Dessutom måste man stå still för att ändra skyltningen.

Dock så rullar det på linje 102 främst två gamla bussar som innan gick på Orange express (70349, 70350) och dessa har fortfarande Mobitec-skyltning.

JAB

Citat från: CS skrivet 23 december 2010, 18:41:39 PM
Fast det stämmer inte riktigt. De skyltmöjligheter som Patrik går genom finns i det gamla systemet med Mobitec. All stadstrafik, nya linjer och däribland linje 100 och 101 har ju som bekant iTid. Där kan man dock fortfarande skylta Fullsatt, men systemet stöder inte växlande texter. Dessutom måste man stå still för att ändra skyltningen.

Dock så rullar det på linje 102 främst två gamla bussar som innan gick på Orange express (70349, 70350) och dessa har fortfarande Mobitec-skyltning.

iTid kan skylta växlande texter, om den växlande texten finns i destinationen. Däremot kan den inte (vad jag vet) alternera mellan "Destinationstext" och "Extratext"

CS

Citat från: JAB skrivet 23 december 2010, 19:18:12 PM
iTid kan skylta växlande texter, om den växlande texten finns i destinationen. Däremot kan den inte (vad jag vet) alternera mellan "Destinationstext" och "Extratext"

Så kan det vara, det var mer än jag visste. Dock har jag inte sett någon möjlighet att lägga in det manuellt.

Gabi94

Förr såg jag SL 755 Fullsatt, och på andra linjer/bussar blir fulla, särkilt på morgonen när det är skola och sen efter skola.


Men just nu har jag jullov, så de kommer inte va lika värre.