Nettoavtalet gör sina avtryck i Gävle

Startat av AO, 22 december 2010, 17:02:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Som det tidigare varit uppe här så har Stadsbussarna valt att dra in vissa morgonturer samt att göra glesare trafik på stomlinje 4. Men förutom detta har man även valt att dra in nattbussarna på flera linjer. Indragningarna rör linjerna 10-12. Man har även pratat om att fler bussar kan vara aktuellt, fler av större modell.
http://gd.se/nyheter/gavle/1.2598878-nattbussar-har-dragits-in

Ersa

Och nu börjar folk som förr riktade sina arga åsikter mot Nobina, att rikta dem mot den nye operatören:
Som tur var får gnällspikarna repliker.

CitatStadsbussarna Gävle har total Havirerat o är i kaos. INGEN buss INGEN linje avgår i tid o det spelar ingen roll när du skall åka.

Citatdetta skitföretag får 40 miljoner av Gävle Kommun och kallar det vinst, ut med dom i näst upphandling...

CitatJag fattar inte varför det är så många gnälliga kommentarer? Det var guld och gröna skogar när Nobina skulle få lämna stadsbuss trafiken? Stadsbussarna är inte Nobina, de har andra tankar och idéer som det är förståeligt att ni inte gillar, men de marknadsanpassar sig, vad är det för fel med det?

CitatFör övrigt tror jag inte på folks gnäll, kom med förslag istället, alltid är det nån som lyssnar och tar åt sig!

Der_löwe

Citat från: AO skrivet 22 december 2010, 17:02:22 PM
Som det tidigare varit uppe här så har Stadsbussarna valt att dra in vissa morgonturer samt att göra glesare trafik på stomlinje 4. Men förutom detta har man även valt att dra in nattbussarna på flera linjer. Indragningarna rör linjerna 10-12. Man har även pratat om att fler bussar kan vara aktuellt, fler av större modell.
http://gd.se/nyheter/gavle/1.2598878-nattbussar-har-dragits-in


Inte helt oväntat att folk gnäller, men Gävleborna är väldigt bortskämda när det kommer till nattbussar och har haft fler nattturer än Jönköping och andra större städer. Dock bra variant med att förlänga linjerna lite så att 3:an går över till Norra Åbyggby och 1:an går över Kastsjö, där linje 12 skulle gått. Sådana varianter är ju relativit vanligt i andra städer.


Klaverdörr

Vart står det i tidtabellen att linje1 går över Kastsjö och ga: Bomhus i "nattrafiken" ? Finns varken i den trycka el på nätet! Är detta en miss tro?

Der_löwe

Citat från: Klaverdörr skrivet 22 december 2010, 22:21:47 PM
Vart står det i tidtabellen att linje1 går över Kastsjö och ga: Bomhus i "nattrafiken" ? Finns varken i den trycka el på nätet! Är detta en miss tro?

Kan vara en miss och/eller en efteråtgärd. Så kommer det att bli hur som helst.

RoggaBoy

Citat från: Der_löwe skrivet 22 december 2010, 22:23:45 PM
Kan vara en miss och/eller en efteråtgärd. Så kommer det att bli hur som helst.

För en som kanske ska åka med Linje 1 en natt i Gävle snart, men som även kan kliva av Linje 12 vid näst sista hållplatsen så hur går då Linje 1 med andra ord på natten? Den svänger vänster i rondellen i Brynäs Centrum och hoppar över Holmsund etc. som Linje 1 kör eller vad?

Med ett kanske beror de väl på vad som erbjuds, parkbänk i buss eller riktigt säte!

Ingen rättelse här ännu: http://www.xtrafik.se/pages.asp?PageID=281&MenuID=171

Omnilasse

Citat från: AO skrivet 22 december 2010, 17:02:22 PM
Som det tidigare varit uppe här så har Stadsbussarna valt att dra in vissa morgonturer samt att göra glesare trafik på stomlinje 4. Men förutom detta har man även valt att dra in nattbussarna på flera linjer. Indragningarna rör linjerna 10-12. Man har även pratat om att fler bussar kan vara aktuellt, fler av större modell.
http://gd.se/nyheter/gavle/1.2598878-nattbussar-har-dragits-in
Intressant och stärker mig i min uppfattning om att det är fel väg att gå med rena nettoavtal. Tycker nog SL:s variant är bättre med VBP-resande, kopplat till miniminivå och incitament. Det är skattesubentionerad verksamhet och då bör även den demokratiska processen inbegripa när trafik pågår. Att köra på natten eller ej är inget som kan ändras efter vilken operatör som kör för närvarande. Buss- och tågtrafik tillhör infrastrukturen. Problemet är ju just för ett bussbolag att det inte är så intressant att köra på natten - ger relativt lite pengar samtidigt som det kostar mer med nattrafik (ofta kortare tjänstgöringstid i avtal och övertid etc), samt att det är högre städkostnader (beroende på att folk har en tendens att göra saker man inte borde göra i bussen). Detta är alltså ingen kritik mot Stadsbussarna, men jag skulle protestera högvilt om SL föreslog ett sådant avtal i Stockholm...

Intressant också med att trafiken ökar på eftermiddagen. Vill man öka antalet resande på dagtid (som man försökt göra här), riskerar det att man får ökat resande även när eftermiddagsrusningen pågår. Så länge detta inte överskrider morgonrusingens dimensionerade trafik är det alltså positivt, men när det innebär att man måste införskaffa fler fordon blir det däremot dyra resenärer. Och som jag skrev i en annan tråd, minskar ju inte morgonrusningen av att man gör det attraktivare att åka på andra tider- då de som reser på morgonen inte kan välja restid (annat än marginellt).

Ersa

Även intressant att man nu är inne på det andra nettoavtalet i Östersunds tätort, utan att stöta på några gnäll eller klagomål sedan det första avtalet drog igång januari 2001.

Der_löwe

Citat från: Ersa skrivet 22 december 2010, 23:32:24 PM
Även intressant att man nu är inne på det andra nettoavtalet i Östersunds tätort, utan att stöta på några gnäll eller klagomål sedan det första avtalet drog igång januari 2001.

Trafiken var säkerligen mer dimensionerad efter behoven i Östersund redan från början, så man behövde aldrig göra några stora förändringar. Med risk att upprepa mig, Gävleborna har ju varit bortskämd med en busstrafik utan dess like på helger och nätter, sådant funkar inte i ett nettoavtal. Är helt övertygad om att vilken annan entrepenör som helst hade gjort lika.

Den stora boven i dramat är väl trots allt X-trafik som både utformarat avtalet och godkänner entrepenörens förändringar.

Omnilasse

Citat från: Der_löwe skrivet 23 december 2010, 10:47:15 AM
Trafiken var säkerligen mer dimensionerad efter behoven i Östersund redan från början, så man behövde aldrig göra några stora förändringar. Med risk att upprepa mig, Gävleborna har ju varit bortskämd med en busstrafik utan dess like på helger och nätter, sådant funkar inte i ett nettoavtal. Är helt övertygad om att vilken annan entrepenör som helst hade gjort lika.

Den stora boven i dramat är väl trots allt X-trafik som både utformarat avtalet och godkänner entrepenörens förändringar.
Jo, och då kan man ju undra om det inte varit medvetet från X-trafiks sida - det vill säga man gör Stadsbussarna till boven och kan skylla på dem. Men trafikhuvudmannen kan ju aldrig smita ifrån en överenskommelse. Det måste ju rimligen finnas någon möjlighet för X-trafik att kunna komma in med trafikeringsönskemål. Har svårt att tro att det inte finns någon sådan möjlighet i avtalet (men självklart får man i sådana fall betala extra för den servicen)

AO

Citat från: Omnilasse skrivet 23 december 2010, 10:53:43 AM
Jo, och då kan man ju undra om det inte varit medvetet från X-trafiks sida - det vill säga man gör Stadsbussarna till boven och kan skylla på dem. Men trafikhuvudmannen kan ju aldrig smita ifrån en överenskommelse. Det måste ju rimligen finnas någon möjlighet för X-trafik att kunna komma in med trafikeringsönskemål. Har svårt att tro att det inte finns någon sådan möjlighet i avtalet (men självklart får man i sådana fall betala extra för den servicen)

Kommer inte håg exakt hur avtalet är utformat, men det är nåt med att man på biljjeterna och turtiderna får göra en viss precentuell förändring utan att trafikhuvudmannen behöver tillfrågas. Gör man större förändringar så måste även X-trafik/Gävle kommun vara med och besluta. Det skulle exempelvis inte gå att lägga ner en linje eller chockhöja biljettpriserna med ett beslut endast från Stadsbussarna.

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 december 2010, 12:33:46 PM
Taxan brukar vara kopplad till KPI och sedan finns det sannolikt angivet antalet utbudskm/utbudstimmar som ska utföras, men dessa km/tim ska man givetvis köra när det finns ett underlag, inte med tomma bussar.

Orsaken till att nettoavtal inte varit vanligare och att det i några fall ändrats från netto till bruttoavtal i samband med upphandlingar (Helsingborg o Karlskrona) är att nettoavtalet i många fall varit oförmånligt för operatören, i Gävle har man getts större möjlighet att påverka och därmed är det sannolikt att man kan driva det med positivt resultat, både för huvudmannen, kommunen, operatören och kunderna, detta är något som inte gick med tidigare avtalen i Blekinge o Helsingborg (Swebus)
Fast om det går ihop ekonomiskt eller inte kan ju inte primärt handla om ifall det är ett nettoavtal eller bruttoavtal. Snarare handlar det ju om vilken vinst man kan förvänta sig.

Exempelvis SL går ju nu över helt till att operatören får betalt efter antal resande för Norrort/Rb och nya Br/SoSu/Tvb/Nb/SB, men ger inte så fria händer på utbudssidan och har samtidigt viten kvar ifall punktlighet eller kvalitét minskar. Samtidigt som man reglerar minimiutbudet rätt tydligt. Operatören får ändå möjlighet att själv dra in busslinjer och starta nya (får man väl förmoda då utan att det påverkar minimiutbudet i något enskilt stråk.) Med ett sådant upplägg blir det förstås mycket mindre vinstpotential i att öka antalet resande, men samtidigt blir ju det pris man begär per resande en följd av de förutsättningar som finns. Lägger man sig på +-0 efter dagens resandetal, ja då kan man förstås få det kämpigt och svårt att lyckas.

Der_löwe

#12
Från och med i kväll kommer linje 11 och linje 12 gå 02.20 igen.
http://gd.se/nyheter/gavle/1.2618290-nattrafik-igen-efter-klagomal

RoggaBoy

Citat från: Der_löwe skrivet 31 december 2010, 15:14:17 PM
Från och med i kväll kommer linje 11 och linje 12 gå 02.20 igen.

Bättre sent än aldrig, såg annonsen i Arbetarbladet. Synd bara att de är bussen HEM från krogen. Hade kunnat gå någon åt andra hållet med men är å andra sidan ingen Gävlebo!

Klaverdörr

Citat från: AO skrivet 22 december 2010, 17:02:22 PM
Som det tidigare varit uppe här så har Stadsbussarna valt att dra in vissa morgonturer samt att göra glesare trafik på stomlinje 4. Men förutom detta har man även valt att dra in nattbussarna på flera linjer. Indragningarna rör linjerna 10-12. Man har även pratat om att fler bussar kan vara aktuellt, fler av större modell.
http://gd.se/nyheter/gavle/1.2598878-nattbussar-har-dragits-in



Kommer det beställas fler ledbussar eller blir det boggi ?