Söndagsbild 122 (OBS 21 bilder)

Startat av Jona, 19 december 2010, 01:48:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Dags för 2010 års sista söndagsbild. Nu tar jag ledig till 2011 med bildvisandet. Så se detta som en Hjulklapp från mig till er alla.
På grund av att det är jul och så tänkte jag bjuda på en extra stor söndagstråd. Den blir på hela 21 bilder. Hoppas det ska smaka era ögon behändigt.

Snälla, ni får gärna citera tråden med bilder, men dom är 21 st, så låt gärna om möjligt bli och citera hela tråden utan ta endast den bild ni vill säga något om. Tack på förhand.

Låt oss nu resa till en stad i södra Sverige. Bilderna är från i somras så det blir en bra kontrast mot den snö som täcker hela vårt land just nu. Häng med mig med tåg från våran kungliga huvudstad och res västerut i en dryg timme. Då landar man i...


Västerås är en tätort i Västerås kommun i Västmanland. Västerås är residensstad för Västmanlands län, stiftsstad för Västerås stift, centralort för Västerås kommun och var fram till 1971 en egen kommun under namnet Västerås stad. Västerås är Sveriges femte största tätort med 107 005 invånare (2005)

Ja jag vet, det är ett tåg på bilden, men tåg av denna typ sköter viss trafik i området. Man kör från Västerås via Hallstahammar och  Surahammar till Fagersta och vidare till Ludvika vissa tider. Men vissa delsträckor trafikeras även av kompletterande busstrafik.


Den här bussen ska dock inte lika långt.


Dom flesta bilderna är fotade i eller omkring busstationen i Västerås. Något stadsbesök hans tyvärr inte med. För jag hade många fler ställen och besöka på agendan.


Mitt baslogi på 5000 meter som jag utgick från hade jag i Farsta strand och jag hade en hel lista med olika fotoplatser i trakten av Stockholm som jag ville besöka och beta av. Men jag ville gärna besöka någon annan stad i området och valet föll på Västerås.

Av flera anledningar. T.ex kunde jag besöka andra orter på vägen hit. Det tar bara en dryg timme med tåg enkel väg från Stockholm.
Många av avgångarna låg samlade under kortare tidsperiod även sommartid. Det brukar underlätta om man vill fota många individer på kort tid. Jag stannade inte i staden så länge jag först planerade heller, utan jag och min fotokamrat vände åter mot Huvudstaden några timmar tidigare än planerat för att klara av andra fotoprojekt där.


Så därför blev det av miljöskäl ingen direkt intressant tur med olika byggnader och miljöer som jag brukar eftersträva. Utan jag fotade effektivt på samma plats.

Här ser man 5 bussar som är redo för att avgå mer eller mindre gemensamt.


En moderna buss av nyare årsmodell är redo för en färd mot Hallstahammar.


Här står en fd Swebus Express som just ankommit och lastar av intill en inglasad långsmal väntkur.


En biogasbuss lämnar busstationen.


En annan anledning till varför jag valde ett snabbt besök i Västerås var för att jag visste att man fortfarande använde en hel del äldre intressanta bussar i sin trafik.


Ta denna klenod som exempel. Så här tycker i alla fall jag att en buss ska se ut. Detta är i mina ögon en riktig buss, den har framförallt trappa vilket brukar innebära bättre åkkomfort.

En av anledningarna till varför man tillåts använda dessa äldre icke handikappanpassade bussar är för att länstrafiken sköter själv uppdraget och köra bussarna och anlitar ingen entreprenad.

Wikipedia berättar:

Västmanlands Lokaltrafik ansvarar för kollektivtrafiken i Västmanlands län. VL ägs till hälften av landstinget och till hälften av kommunerna i länet. Huvudkontoret ligger i Västerås. VL är det enda länstrafikbolaget i Sverige som bedriver busstrafiken i egen regi, istället för att lägga ut den på entreprenad och sedan upphandla den med ett antal års intervall. Tidigare har VL även bedrivit länstågtrafik och då med SJ som entreprenör men den verksamheten lades ner 2001. Idag samarbetar VL tillsammans med Länstrafiken Sörmland och Länstrafiken Örebro. Antal resenärer för Västmanlands lokaltrafik var drygt 8 miljoner 2009.

Bolaget ansvarar bland annat för stadsbussarna i Västerås.


En buss av mindre modell som trafikerar en av servicelinjerna passerar intill Järnvägs och busstationen på Södra Ringvägen.


Men allt är inte gammalt i staden som ni sett, även moderna bussar rullar, som denna MAN till exempel.


En gasbuss kommer på Södra Ringvägen och rullar längs med en stor tegelkåk som numera verkar innehålla en hel del drös av olika företag. Eventuellt var det här som Asea hade sin fabrik http://sv.wikipedia.org/wiki/ASEA


Hur Västerås lokaltrafik AB valt och numrera sina bussar är en gåta för mig. Nyare bussar kan ha lägre nummer än äldre, och dom hoppar mellan olika modeller och busstyper också.
Men det är antagligen ändå logiskt. Bara jag som inte har kommit på det ännu.


En biogasbuss från Göteborgsfirman Volvo denna gång.


Här ser ni återigen en från den forna skånska fordonstillverkaren som sedemera slog ihop sin påse med en fordonstillverkare i Södertälje.
Skåne på latin = Scania och dom köpte upp (eller var det tvärtom) Vagns-aktiebolaget i Södertälje (Vabis).


En annan buss står och lastar på en av dom hållplatser som finns ute på vägen. Här ser man hur stort och långt det tidigare omnämnda hus verkligen är.


Nu njuter i alla fall jag, 3 fina klenoder på rad. Nu börjar vi närma oss slutet, så jag vill citera Wikipedia lite mer och berätta om själva staden.

Stadens tidigaste namn var Westra Aros, Västra Aros, där Aros betyder åmynning och syftar på Svartåns utlopp i Mälaren.
Östra Aros låg vid Fyrisåns utlopp i Mälaren och var nuvarande Gamla Uppsalas hamn. Dagens Uppsala ligger inte vid Mälaren utan längre inåt landet.

Västerås centrala delar har delvis behållit sin stadsplan från medeltiden. Kvarteren norr om domkyrkan, Kyrkbacken, samt längs Svartån har sparat en ålderdomlig prägel av med gamla hus och gårdar i korsvirke och knuttimrat. Västerås domkyrka härstammar från tiden från eller före 1100-talet. Vid domkyrkan finns hus från medeltiden, biskopsgården och konsistoriegården. Bägge husen är dock delvis ombyggda under 1600- och 1700-talet. Västerås slott uppfördes som en försvarsanläggning på 1200-talet och har därefter blivit om- och tillbyggt flera gånger. Efter en brand 1737 byggdes slottet upp under Carl Hårlemans ledning.

Erik Hahr var stadsarkitekt i Västerås under åren 1909-1935 då industrialiseringen satte sin prägel på Västerås bland annat genom att Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget, ASEA bildades. Hahr skapade en stad med historisk atmosfär och karaktär av expansiv industristad.
Bland de mer moderna byggnaderna märks Västerås stadshus med sitt höga klocktorn, ritat av Sven Ahlbom och skrapan som är Sveriges femte högsta skyskrapa. De centrala delarna av Västerås är utformade med gågator och torg. Torghandel förekommer varje dag men är främst en sommarföreteelse

Vid mötet mellan Svartån och kungens eriksgata fanns till en början ett vad där man kunde ta sig över vattnet. Det ungefärliga läget borde vara vid dagens Apotekarbron, under medeltiden kallad Torgbron eftersom stadens handelsplats och torg var beläget på dess östra sida.

Därpå tillkom Slottsbron mellan Munkholmen och slottet, samt två broar över Lillån. Efter 1600-talets reglering tillkom även Storbron i Stora gatans sträckning.

Det fanns alltså tre broar över Svartån inom staden fram till 1867 då Skarpskyttebron uppfördes av Sam Lidman. Den ursprungliga gångbron i trä är idag ersatt av en kraftig betongbro som en del av Cityringen. Numera finns det många broar över Svartån mellan Mälaren och Norra Vallby.

Torghandel förekommer på Stora Torget. Exempel på andra torg inom Västerås är Bondtorget, Fiskartorget, Sigmatorget, Aseatorget och Viktor Larssons plats.

Man har även många parker och den största är Vasaparken. Den ligger omgiven av stadshuset, konstmuseet, slottet,

Västerås har Nordens största insjöhamn. Bland ankommande gods märks mineraloljor, kol och koks samt järnskrot och järnlegeringar. Avgående gods är främst gods i container. Från hamnen kan man också ta färjor till öar i Västeråsfjärden som till exempel Östra holmen, Ridön, Skåpholmen, Almö-Lindö, Elba. Taxifärjor förekommer också. Gästhamn för båttrafik finns i centrala Västerås.

Västerås hamnområden för större godstrafik består av Östra hamnen och Västra hamnen. Större småbåtshamnar finns nordost om Västra hamnen, centralt beläget vid Svartåns mynning och vid Notudden.

Några exempel på lite korta fakta:

# Västerås har 34 mil cykelbanor och cirka 30% av västeråsarna använder cykel till och från sitt arbete
# Västerås kraftvärmeverk är 150 m högt.

Slut citat.
Mycket mer om Västerås hittar du på wikipedia. Finns ganska mycket och berätta om staden. Läs själv om intresse finns på följande länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4ster%C3%A5s


En Volvo iklädd helreklam lastar ute på Södra Ringvägen.


Men alla bussar som rullar i staden är inte från VL utan här är det Upplands Lokaltrafik genom entreprenaden KR Trafik som snart ska avgå
Mot Östra Aros, eller Uppsala som det heter numera.

Den långa låga glasbyggnaden verkar vara någon form av vindskydd, men den saknar väggar runt om så varm vintertid är den säkerligen inte.


Sista bilden i detta svep. Många linjer verkar ha gemensamma avgångstider, det är bra ur anslutningssynpunkt.
Men det innebär också en lång kö av bussar när trafikljuset vid utfarten är rött.

Med det vill jag önska er alla en god HJUL och gott nytt SPÅR! Hej på er....

/Jona
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

MUMMA, detta var kul att se.
Har väntat på dina bilder.
Var glad du har 624, 625, 629, 630 på bild. De är borta ur trafiken och fins kvar som reserver om jag minns rätt.
Du får komma hit och titta på solaris.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Citat från: Jona skrivet 19 december 2010, 01:48:44 AM

Mycket trevligt. Den här bilden gillade jag mest, inte så ofta man ser tre riktiga bussar på rad numera.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Jocke Selling

Mycket trevligt svep, du är en sann inspirationskälla  :).
Finner jag tid så blir det snart ett Västeråsbesök.

//Jocke

Jona

Citat från: Jocke Selling skrivet 19 december 2010, 17:03:24 PM
Mycket trevligt svep, du är en sann inspirationskälla  :).

Tack för alla trevliga kommentarer och kompletterande information. Själv blev jag inspirerad och besöka Västerås efter att ha sett bilder på riktiga klenoder här tidigare, så jag blev också inspirerad av bussnack.

/J
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

Citat från: Jocke Selling skrivet 19 december 2010, 17:03:24 PM
Mycket trevligt svep, du är en sann inspirationskälla  :).
Finner jag tid så blir det snart ett Västeråsbesök.

//Jocke

Se till att göra det när jag är ledig..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Tommy E skrivet 19 december 2010, 13:25:06 PM
Mycket trevligt. Den här bilden gillade jag mest, inte så ofta man ser tre riktiga bussar på rad numera.

Den synen går med lite tur fortfarande att se i rusningen om än CN113 i 2xx-serien, Volvoledarna rullar kvar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gabi94

Vilka bussar är strupna till 90km/h?