Södra Länken - Fartkameror

Startat av Henrik Palmqvist, 15 december 2010, 18:09:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Palmqvist

En fråga:  Är fartkamerorna i Södra Länken , RV75 i bruk?  Har aldrig sett att de blinkat, trots att många kör väldigt fort där nere i tunneln.  Själv kör jag 70-80 km max, vill inte riskera något, men varje dag blir man omkörd av bilar som håller betydligt närmare 100 än 70. ..   

/ Henrik

Cero

Har sett en blixtra en gång. Sannolikt är de inte på jämt, för då skulle det vara rena fyrverkeriet därnere.

Alexei

Om dom flesta kör för fort och man inte låter kamerorna stå på så anser ju tydligen myndigheterna att det inte är ett problem att folk kör för fort där nere.  Samtidigt krockar folk tydligen inte heller.

I så fall kan man ju verkligen undra om inte hastighetsgränsen är korrekt satt?
Södra Länken har ju variabla hastighetsdisplayer, så kanske man borde öka till 80 eller 90 vid lågtrafik?


Henrik Palmqvist

Citat från: Alexei skrivet 16 december 2010, 00:08:06 AM
Om dom flesta kör för fort och man inte låter kamerorna stå på så anser ju tydligen myndigheterna att det inte är ett problem att folk kör för fort där nere.  Samtidigt krockar folk tydligen inte heller.

I så fall kan man ju verkligen undra om inte hastighetsgränsen är korrekt satt?
Södra Länken har ju variabla hastighetsdisplayer, så kanske man borde öka till 80 eller 90 vid lågtrafik?



Det är 70 km/h som gäller på rv 75. Finns inte variabla hastighetsdisplayer.

Däremot finns det automatiska skyltar om rekommenderad hastighet. Men dem behöver man inte följa, mest i upplysande syfte om att det kanske går lite sakta.  Men det är alltid 70km/h som är begränsningen.

Däremot kan jag hålla med om att det kanske inte vore så dumt med variabla hastigheter på rv 75, 90km/h som max.

/ Henrik

PTM

Det finns sju kameror i Södra Länkenområdet och dom är aktiva,dock inte hela tiden..
Dom är bland dom kameror som "fångar" flest fortkörare i länet har jag för mig.
Förutom fartkameror så finns det övervakningskameror som täcker i stort sätt varje meter i tunnlarna.
Det finns även ett system som känner av om något fordon blir stående och "larmar"
Trafikstyrningssystemet sköts från Trafik Stockholms ledningscentral som vid behov "sätter" en sänkning av hastighet eller lägger ut pilar(gula) eller kryss (röda).
2 vägassistansbilar finns tillgängliga dygnet runt i tunnelsystemet tillsammans med öronmärkta bärgare i rusningstid för att underlätta framkomligheten.
Tilläggas kan att det hela tiden blåser väldigt mycket i tunnelsystemet,vilket man kanske inte tänker på när man kör,vintertid är det väldigt kallt att jobba i tunnlarna.