Danska spikar stoppar spökförare

Startat av Nico, 13 december 2010, 12:28:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Vet inte hur omfattande fenomenet med 'spökförare' är i Sverige, men det är inte helt ovanligt att man hör varningar om detta på radion. I Danmark och Tyskland (med sina geisterfahrer) så verkar det vara än vanligare. Har en arbetskamrat som skadades ganska allvarligt i en olycka av denna typ för ett par år sedan så själv ser jag det som positivt att det görs något åt saken.

Lite tragikomiskt är det annars att vi i Sverige som är så duktiga på att slå oss för bröstet och tala nollvision och liknande nu blir brädade av danskarna. Största orsaken till att förare råkar hamna fel är tydligen fylla och där ligger kanske danskarna sämre till, men på det stora hela så är vi svenskar nog inte riktigt så bra på trafiksäkerhet som vi gärna vill tro.

Länk till artikeln »Vassa spikar stoppar bilister som kör fel« i Dagens Nyheter
   
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Vår nollvision innebär troligen att ingen åverkan får ske på de bilar som körs fel. Därför är det knappt att man vågar bygga bilhinder på bussgator längre. Och där hinder finns blir folk istället arga på väghållaren. Bara för de kör olagligt verkar ju ingen ska ha rätten att hindra deras bilar.

JDS


Peter C

Citat från: Nico skrivet 13 december 2010, 12:28:00 PM
Vet inte hur omfattande fenomenet med 'spökförare' är i Sverige, men det är inte helt ovanligt att man hör varningar om detta på radion. I Danmark och Tyskland (med sina geisterfahrer) så verkar det vara än vanligare. Har en arbetskamrat som skadades ganska allvarligt i en olycka av denna typ för ett par år sedan så själv ser jag det som positivt att det görs något åt saken.

Lite tragikomiskt är det annars att vi i Sverige som är så duktiga på att slå oss för bröstet och tala nollvision och liknande nu blir brädade av danskarna. Största orsaken till att förare råkar hamna fel är tydligen fylla och där ligger kanske danskarna sämre till, men på det stora hela så är vi svenskar nog inte riktigt så bra på trafiksäkerhet som vi gärna vill tro.

Länk till artikeln »Vassa spikar stoppar bilister som kör fel« i Dagens Nyheter
   

Tänkte precis göra ett inlägg om samma sak, hade nämligen hört samma sak på radion. Döm av min förvåning när jag mötte en personbil på avfarten i Bollebygd (RV40, avfart 81) i förra veckan! Tur i oturen hade jag helljus på lastbilen som fick bilisten på andra tankar...

Danne B.

Dessa spikar borde sättas upp på Arlanda oxå...

Inatt låg jag (för andra gången) jämsides med en bil som körde mot färdriktningen i 80 km/h på Arlanda-leden (90-väg med mittbarriär, klassad som motorväg) när jag hade hämtat kunder på Arlanda med bussen! Man känner sig jävligt maktlös, det enda man kan göra är att försöka varna mötande fordon och ringa polisen!

Som tur var så var trafikintensiteten låg och samtliga mötande fordon (privatbilar, taxi, bärgare, flygbuss...) låg i sin högerfil! Hade detta skett senare på morgonen när taxibilarna kommer i 120+ i vänsterfilen trots snöfall så hade katastrofen varit ett faktum!

Vet inte hur det gick då jag var tvungen att svänga av, men bilen fortsatte i riktning mot E4:an! Polisen skulle dock försöka hitta den och flagga av den!

//Danne