telefon till Svebuss express

Startat av Racelimpan, 31 maj 2007, 15:39:20 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Racelimpan

ringde från min tomma kontanttelefon men kom inte fram till svebusexpress 0200nummer.
är det fel på deras telefoner nån som vet
Ska åka från uppsala till göteborg nån som vet andra företag som kör dit. tack å bock

Staffan Sävenfjord

0200-numret har upphört och ersatts av ett 0771-nummer. 0771-218 218, alltså samma sex sista siffror som förut.
Swebus Express följer därmed efter nästan hela kommunikationsbranschen i övrigt. Ett 0771-nummer kostar som ett vanligt lokalsamtal heter det. Hela sanningen är dock betydligt mer komplicerad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Marcus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 maj 2007, 15:42:29 PM
Ett 0771-nummer kostar som ett vanligt lokalsamtal heter det. Hela sanningen är dock betydligt mer komplicerad.

Ja, det hade ju varit billigare för folk om de bara bytt till ett vanligt 08-nummer eller var de nu kan tänkas sitta, lokalsamtal är ju i hela landet numera vilket medför att det blir lika billigt var man än ringer ifrån.

Staffan Sävenfjord

Var Swebus Express har sitt call center är en väl bevarad hemlighet. Men huvudkontoret finns i Jönköping. Problemet med 08-, 036- eller vad det nu är-nummer är att man då blir bunden till en viss plats, alternativt med dyr omkoppling till dit man verkligen är. Genom 0771-nummer kan man ha callcentret i Arvidsjaur ena veckan, Moudoslompolo nästa och i Falköping den tredje.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Marcus

Jaså är det en hemlighet, en kompis som jobbade där förra sommaren satt i allafall i Jönköping!

Staffan Sävenfjord

Med hemlighet menar jag att det ingenstans på hemsidan står var man hamnar om man ringer 0771-218 218. Men det brukar avslöjas genom dialekten på dem som svarar att det är i Jönköping. Sedan vet jag inte om man också använder andra orter vid hög belastning.
Hur som helst så verkar inte Swebus Express huvudkontor av någon anledning vilja bli förknippade med Jönköping. Jag försökte för ett tag sedan få tag i någon ansvarig på Swebus Express - jag vill minnas det var marknadschefen - vi hemsidan, telefonkataloger etc. Det gick inte. Det gick inte heller få veta var deras huvudkontor fanns denna väg.
Sedan är det en annan sak att många bussnackare meddelade mig berörda telefonnummer och också adressen till huvudkontoret. Så nu vet jag, men det gör inte herr Olsson som behöver diskutera något.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

0771 är väl dyrare än ett vanligt lokalsamtal om jag inte är ute och cyklar. Anledningen skulle vara att Telia ger 0771 abonnenterna bättre service än vanliga abonnenter mot att de tar ut mer av kunden som ringer detta nummer. Har också hört att vissa abonnenter har provision på inkommande samtal. Om detta stämmer vet jag inte.

Enligt uppgift skulle SJ spara 20 mille genom att byta från 020 till 0771.

Danne

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 maj 2007, 21:18:26 PM
Med hemlighet menar jag att det ingenstans på hemsidan står var man hamnar om man ringer 0771-218 218. Men det brukar avslöjas genom dialekten på dem som svarar att det är i Jönköping.

Jag ringde min datorsupport för ett tid sedan, tyckte då just att dialekten och ljuden i bakgrunden lät konstiga. På min fråga fick jag reda på att supporten befann sig i Amsterdam.

Staffan Sävenfjord

Citat0771 är väl dyrare än ett vanligt lokalsamtal om jag inte är ute och cyklar. Anledningen skulle vara att Telia ger 0771 abonnenterna bättre service än vanliga abonnenter mot att de tar ut mer av kunden som ringer detta nummer. Har också hört att vissa abonnenter har provision på inkommande samtal. Om detta stämmer vet jag inte.
Enligt uppgift skulle SJ spara 20 mille genom att byta från 020 till 0771.

Ringer du via Telias fasta nät är det i princip ingen skillnad. Men ringer du på annat sätt så är det skillnad. Formuleringen "det kostar som ett lokalsamtal" är hämtad direkt från Swebus Express hemsida.
Självklart sparar företagen mycket på att skrota 020(0)-numren och införa 0771-nummer i stället. Framför allt är det mobiltelefonerna som ställer till det för företagen med 020-nummer.
Provision på inkommande samtal var väl något som Tele2 höll på med. Jag tror de tvingades sluta. Det var säkert mer än en som t ex annonserat ut sin begagnade bil privat och råkade på de så kallade långsnackarna. Det vill säga de som ringde och sa: "Hade'ru en kärra å kränga. Kan du ringa upp, jag har dåligt med cash på kortet." Ringde man då inte ont anande upp så råkade man ut för någon som ville att man skulle a) läsa upp hela serviceboken, b) läsa upp hela registreringsbeviset, c) läsa alla protokoll från bilprovningen d) läsa upp hela instruktionsboken och när man var klar med allt detta så bad han att man skulle upprepa alltsammans. Man hade råkat ut för en långsnackare. Eller med andra ord en som fick 25 öre minuter från Tele2 för mottagna samtal.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Callcentret är i Karlskoga, så var den hemligheten avslöjad.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Ja, det är ju en "hemlighet" som inte kan bevaras så värst länge. Men var det inte Jönköping förut. Eller förväxlar jag med hittegods?
Nu är det så att alla stora företag, inte bara Swebus Express, inte så gärna berättar var de har sitt callcenter. Inte för att det är en företagshemlighet precis, men för att många blir misstänksamma när de hör att de ligger i en liten "håla ute i landet". På något sätt vill man ha intrycket av att man ringer till busstationen i den egna staden.
Dock brukar man ju få veta var kundmottagaren sitter om man frågar. "Hur är vädret i Stockholm i dag". - "Dä vet la inte ja', ja' setter i Öxabäck."
Hur som helst är det ganska opraktiskt att använda riktnumret till Karlskoga. Svårt att komma ihåg och vill man flytta callcentret får man ändra telefonnummer - eller betala för omkoppling. Fast numera kan man visst få sådant utan särskild kostnad. Så på sikt kanske 0771-numren försvinner i alla fall

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

tomsa

Det finns ingen som helst anledning för företagen att använda sig av 0771-nummer istället för ett vanligt riktnummer, det där med "flyttbarheten" är ett tekniskt dravvel som Telia använder sig av för att få företag att köpa 0771-tjänsten för att tjäna mer pengar på tjänsten.

Tittar man på företagssidan hos Telia så finner man att det går exakt lika bra att göra tids- och belastningsstyrda omkopplingar med ett vanligt riktnummer som med ett 0771-nummer, med den skillnaden att det inte kostar kunden lika mycket, men telia tjänar mindre på det.

Ersa

Det "fina" med 0771-nummer är att om du har ett sånt där mobilabonnemang där du betalar en fast summa (t.ex 500 kr) per månad oavsett hur mycket du ringer, räknas inte 077x-numren in där, utan läggs på vid sidan av 500-lappen.

//V - satt på nummerupplysningen 1999-2001 med 11 900 kr/mån i grundlön, innan han lyckligtvis tog D-körkortet.

rothny

Vill bara inlägga att Swebus Express callcenter har/kommer upphöra... Telefonupplysningen kommer att läggas ut på återförsäljarna istället

jocke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 maj 2007, 21:42:36 PM
Provision på inkommande samtal var väl något som Tele2 höll på med. Jag tror de tvingades sluta.

Nej de tvingades inte sluta, de har kvar de. Men eftersom funktionen bara finns på Comviq kontant så är de inte lika många som bonusjagar idag då de finns så många bättre kontantkort från både tele2 och andra operatörer.
Jag förändrar era liv med detta inlägg