+ Advent 2010 #9 - Zerzuben Touristik

Startat av Bergenga, 10 december 2010, 21:28:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

+ Advent 2010 - luke 9
Zerzuben Touristik


I august 2008 dukket det opp en brukt 2004-modell Setra S431DT i Norge med regnr. CF45734 og hvor det stod Zerzuben på sida. Det var jo opplagt at det ikke var noe norsk navn, og et raskt søk på Internett viste at bussen kom fra Sveits. Det viste seg etter hvert at det var Haverstad Turbiler i Sør-Fron som hadde kjøpt den, og da ble det plutselig opplagt at nummeret 9 som står på bussens dør ikke kunne stamme fra dem, siden de ikke bruker internnummer, men at den rett og slett var Zerzuben Touristik #9. Akkurat hvilket registreringsnummer den hadde har jeg ikke funnet ut av, men det som i hvert fall er sikkert var at bokstavene var VS, som er det som brukes i kantonet Wallis (på tysk, Valais på frask). Zerzuben Touristik AG holder nemlig til i byen Visp i Wallis.
Jeg har ikke kommet over denne bussen selv ennå, så noen bilder har jeg ikke, men det finnes bilde av den blant annet her: http://thtog.fotopic.net/p58937867.html

Dette var egentlig det eneste sveitsiske turbusselskapet jeg kjente noe særlig til før turen, så jeg hadde håp om å finne noen av dem. Jeg hadde også funnet ut hvor garasjen dems var på forhånd, men det var visst ikke til hjelp. Vi kjørte om Visp med buss første dagen, og da passerte vi faktisk garasjen dems, men det var ingen busser å se utenfor (Et godt tegn ...), og da vi to dager senere passerte på andre siden med tog så var det heller ikke mulig å se noe. Men heldigvis fant jeg to busser fra dem da toget gjorde et lite opphold i Andermatt. Andermatt ligger nesten sju mil lenger øst, i nabokantonet Uri. Jeg hadde håpet å finne flere av bussene dems, men det ble dessverre bare de to.
Setra'en hadde Zerzuben sitt gamle fargeskjema, mens disse to Mercedes-Benz Tourismo 15RHD, #3 og #5, har det nye.


VS 30060 ved Andermatt Bahnhof, 30.06.2010.


VS 31000 ved Andermatt Bahnhof, 30.06.2010.
Mvh.
Øyvind Berg