E4/rv 97 - intressant trafikplats

Startat av Stefan K, 08 december 2010, 18:09:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Som en liten fortsättning på tidigare om motorvägskorsningar, kan man notera att trafikplatsen mellan E4 och rv 97 har förutsättningar för att vara en fullvärdig motorvägskorsning.
Hur är E4 och rv 97 reglerade idag? Vilka är motortrafiled och motorväg?

En speciell, men rätt dum lösning som trafikplatsen hade i böjan var att, trots att det var ett fullständigt klöverblad som ger god kapacitet m.m., så vade man vid nybyggnaden att reglera påfarter med stoppplikt (stopplikt). Numera är avfartsramperna mot höger ombyggda om jag förstår det rätt?

Någon som vet mer om denna ganska intressanta trafikplats?

Ersa


Anders Noren

E4 är motortrafikled, trefältsväg med vajerräcke. R97 är motortrafikled, fyrfältsväg med mittremsa och breda vägrenar. (Motorväg? Nejdå.)

Jag har aldrig fått någon klarhet i varför motortrafikleder inte förses (försågs) med accelerationsfält vid påfarterna, men det kanske har att göra med att man inte vill ha "flygande" påfart utan att trafiken på huvudvägen tillfälligt kan gå över i vänster körfält. I vilket fall som helst så saknar de påfarter i trafikplats Notviken som mynnar på en sträcka med endast ett körfält i körriktningen accelerationsfält och är i stället reglerade med stopplikt. Det kunde ha varit väjningsplikt, men jag antar att trafikmängden är så stor att stopplikt valts av trafiksäkerhetsskäl. De påfarter som mynnar på tvåfältiga sträckor på E4 har accelerationsfält. Ombyggnaden har skett i samband med att E4 blivit trefältig. Vänstersvängspåfarterna till R97 saknar också accelerationsfält, trots att de mynnar på tvåfältiga sträckor, möjligen på grund av att sträckan över bron är något smalare än resten av vägen och att det kommer en avfart strax efteråt (korsande körvägar, trång trafikplats - jfr. tpl Ljungarum innan ombyggnaden).

Mellan trafikplatserna Notviken och Rutvik är E4 förberedd för utbyggnad till motorväg genom att broarna över vägen gjorts dubbelt så långa. Söder om tpl Notviken planerar kommunen och Trafikverket en "halv" trafikplats till Cementvägen för trafik till Storhedens köpcentrum.

Tpl Ljungarum är förresten mindre till ytan än tpl Notviken men tpl Fredriksberg (E20/E65), som är ett exempel på en fullständig fyrklöverkorsning av hög standard, är i gengäld mycket större än båda två.

Anders