Motorvägar som korsar eller möter varandra - svenskt namn?

Startat av Stefan K, 07 december 2010, 18:09:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

I Tyskland finns ju orden Autobahnkreuz för två motorvägar som möter varandra och Autobahndreieck (i DDR Abzweig)när en motorväg ansluter till en annan.
I Sverige kallas ju även alla motorvägskorsningar för Trafikplats eller Mot (mötesplats). Finns det något speciellt namn i Sverige motsvarande de tyska namnen?

Anders Noren

Citat från: Stefan K skrivet 07 december 2010, 18:09:11 PM
I Tyskland finns ju orden Autobahnkreuz för två motorvägar som möter varandra och Autobahndreieck (i DDR Abzweig)när en motorväg ansluter till en annan.
I Sverige kallas ju även alla motorvägskorsningar för Trafikplats eller Mot (mötesplats). Finns det något speciellt namn i Sverige motsvarande de tyska namnen?

Motorvägskorsning är ju den svenska översättningen av Autobahnkreuz, med den lilla skillnaden att vi i begreppet korsning inte underförstår att det ska vara just fyra anslutningar, ett kors.

Det historiska skälet till att vi inte har något särskilt ord för korsningar där motorvägar möts är antagligen för att det tills nyligen bara fanns ett fåtal sådana, även om det har tillkommit ett antal sedan slutet av 1990-talet, framför allt runt Stockholm och Malmö. Före 1995 fanns det ingen fullständig fyrvägsmotorvägskorsning alls i Sverige.

Anders

Stefan K

Använder också ordet motorvägskorsning.
Noterar att Tyskland har 525 st sådana enligt webbsidan
http://autobahnkreuze.hb80.de/home.php

Förresten, vilken var den första i Sverige 1995 - Åbromotet, eller?

Skulle vara intressant att se hur många Autobahnkreuz och Autobahndreick som det finns i Sverige - både fullständiga och ofullständiga!

Anders Noren

Citat från: Stefan K skrivet 07 december 2010, 18:39:58 PM
Använder också ordet motorvägskorsning.
Noterar att Tyskland har 525 st sådana enligt webbsidan
http://autobahnkreuze.hb80.de/home.php

Förresten, vilken var den första i Sverige 1995 - Åbromotet, eller?

Skulle vara intressant att se hur många Autobahnkreuz och Autobahndreick som det finns i Sverige - både fullständiga och ofullständiga!

Först i Sverige var R80/E4 utanför Gävle, som fick sina sista ramper 1994-1995. Övriga fullständiga motorvägskorsningar ligger mig veterligen på Yttre ringvägen utanför Malmö. Eventuellt hann tpl Ljungarum i Jönköping ha motorvägar åt alla håll under en kort övergångsperiod mellan att R40 var motorväg och att ett av klöverbladen togs bort av kapacitetsskäl. Åbromotet är bara trevägs - låt vara med ett par extra av- och påfarter till den parallella lokalvägen - och det är dessutom så, av vanlig outgrundlig svensk anledning, att Söderleden inte är klassad som motorväg även om gränsen ligger så att hela trafikplatsen är motorväg.

Wikipedia har säkert en "Lista över motorvägskorsningar i Sverige" eller så.

Anders

Stefan K

Det är väl så att just de tre trafikplatserna längs Yttre ringvägen i Malmö blir de som kommer att bli de första fullständiga motorvägskorsingarna i Sverige!
Tpl Sunnanå
Tpl Fredrikberg
Tpl Petersborg

Anders Noren

Citat från: Stefan K skrivet 07 december 2010, 20:51:49 PM
Det är väl så att just de tre trafikplatserna längs Yttre ringvägen i Malmö blir de som kommer att bli de första fullständiga motorvägskorsingarna i Sverige!
Tpl Sunnanå
Tpl Fredrikberg
Tpl Petersborg

Första för den som kommer från kontinenten, ja.

Mr G

Två bubblare här borde väl vara korsningen E4/E6 i Helsingborg och trafikplats Gubbängen i Stockholm, dvs korsningen väg 73/229. Här går det iallafall att köra planskilt i alla förbindelser, även om en av de korsande vägarna slutar som motorväg strax efter korsningen, vilket för övrigt påminner om Gävlekorsningen.

En ännu hetare aspirant kanske kan vara korsningen mellan riksvägarna 73/75, dvs Nynäsvägen/Södra Länken. Den borde väl klara sig in på listan.

Även korsningen väg 75/226 borde studeras.
吉先生

JDS

Citat från: Mr G skrivet 12 december 2010, 22:12:18 PM
En ännu hetare aspirant kanske kan vara korsningen mellan riksvägarna 73/75, dvs Nynäsvägen/Södra Länken. Den borde väl klara sig in på listan.

Även korsningen väg 75/226 borde studeras.

Nja, i båda fallen kan man väl från väg 75 bara komma söderut?

Mr G

Ja de försvinner nog bägge från listan innan de kom in.

75/226 helt klart, för där delar man körbana en bit, och då är det ingen riktig korsning. Och sen fattas möjligheten att göra någon av svängarna.

75/73 - verkar som om några svängar fattas, och åtminstone är man ute i "vanlig" trafik på någon av svängarna, innan man är tillbaka i motorvägsstatus igen.

吉先生

Anders Noren

Det finns däremot ett gäng fullständiga trevägskorsningar i Stockholmsområdet:

- Nybodamotet, äldst
- E4/273 (har även anslutning åt ett fjärde håll, om än inte fullständigt)
- E4/265
- E4/279/E18 (snart)
- 75/226
- 75/73
- E4/E20

E18/Norrtäljevägen Bergshamra gills inte, den är inte motorväg förrän på Danderydssidan, dessutom finns en plankorsning direkt på Bergshamrasidan.

Med Norra länken tillkommer en korsning vid Norrtull.

Mr G

Frågan egentligen är väl om det över huvud taget finns något riktigt "kreuz" i Sverige. Definitionen bör vara (enligt min mening) två motorvägar som korsar varandra och där man kan byta väg i alla riktningar och ändå befinna sig på motorväg hela tiden. Inga plankorsningar får finnas. Och de två motorvägarna som korsar varandra ska bägge två fortsätta som motorväg x km ytterligare, dvs ingen av vägarna ska upphöra som motorväg strax efter korsningen. Blir det något "kreuz" kvar i Sverige om definitionen görs så strikt?

吉先生

Bengt Jönsson

Ett äkta "dreieck" är väl Olskroksmotet i Göteborg där E20 avviker från den syd -> nordgående E6/E20 mot Stockholm och där E6 fortsätter norrut mot Oslo.

Motorväg är det! även om den är hastighetsbegränsad till 70 km/h och att E20 avviker till vänster för att korsa över E6 som går i den s.k "kakeltunneln.  Den enda tunnel tidigare vars väggar var kaklade.  Numera är även Tingstadtunneln kaklad.

/T


Peter C


"Kreuz" Tingstad, nästan en sk. fyrklöverkorsning? Är ju två motorvägar som möts till skillnad från Olskroksmotet där många filer går rätt in i stan, dvs. ingen motorväg.

SimonB

Citat från: Mr G skrivet 13 december 2010, 18:48:23 PM
Frågan egentligen är väl om det över huvud taget finns något riktigt "kreuz" i Sverige. Definitionen bör vara (enligt min mening) två motorvägar som korsar varandra och där man kan byta väg i alla riktningar och ändå befinna sig på motorväg hela tiden. Inga plankorsningar får finnas. Och de två motorvägarna som korsar varandra ska bägge två fortsätta som motorväg x km ytterligare, dvs ingen av vägarna ska upphöra som motorväg strax efter korsningen. Blir det något "kreuz" kvar i Sverige om definitionen görs så strikt?



Jag vet inte hur långt du förutsätter att motorvägen ska fortsätta, men Lockarp, Fredriksberg och Sunnanå och på Yttre ringvägen förbi Malmö borde kunna kvala in. Åtminstone Lockarp och Sunnanå har motorväg i alla riktningar, och Sunnanå har motortrafikled i en.