+ Advent 2010 #6 - Vittige navn

Startat av Bergenga, 07 december 2010, 11:48:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

+ Advent 2010 - luke 6
Vittige navn


Det er ikke alle navn som høres like naturlige ut på alle språk, eller de får en til å tenke på hvordan et tilsvarende navn hadde vært på ens eget språk. Derfor er luke 6 tilegnet 6 busser fra selskaper med vittige navn.

Når man først nevner vittig, så er det jo logisk at man også starter med Wittig. Selskapet heter Omnibus- und Reiseverkehr Wittig e.K. og kommer fra Oschatz i Tyskland. Bussen er en Bova Futura.


TDO-KW 900 i Talstrasse, St. Niklaus, 28.06.2010.


Eller hva med den her ... jeg mener Dehn bussen her. Selskapet heter Heinrich Dehn GmbH & Co. KG og er fra Neumünster i Tyskland. Bussen er en Mercedes-Benz Tourismo 15RHD.


NMS-HD 11 i Neue Kantonsstrasse, Täsch, 28.06.2010.


Det tøffeste navnet må nok være Hacker Touristik fra Sinsheim i Tyskland. Men jeg er litt usikker på hva disse folka driver på med på fritida. Lever de opp til navnet mon tro. Bussen er såvidt jeg klarer å se en Volvo B12-600 fra Volvo Busse Deutschland i Heilbronn, som tidligere var kjent som Drögmöller Karosserien. Denne modellen ble senere avløst av Volvo 9900.


HD-HO 4444 i Neue Kantonsstrasse, Täsch, 28.06.2010.


Syns du det har vært mange tyske busser så langt? Jo det er den neste også, som veldig tydelig markerer at den er det. Selskapet Deutsch Reisen i Speyer heter ikke det fordi de vil vise at de er tyske, men fordi innehaveren faktisk heter Deutsch til etternavn. Bussen er en Mercedes-Benz O350-15RHD Tourismo, som selvfølgelig er bygget i Tyrkia.


SP-SD 84 ved Matterhorn Terminal Täsch, 30.06.2010.

[På enkelte norske dialekter betyr "klein" at noe er trasig eller ikke fungerer som det skal. Jeg vet ikke om samme ord brukes på svensk.]

Den neste bussen var klein ... eller var den egentlig det? Den var jo ikke på verksted, så kanskje den ikke var så klein likevel. Omnibus Klein heter i hvert fall selskapet fra Zweibrücken i Tyskland, og jeg regner med at også dette selskapet er oppkallt etter innehaverens etternavn. Klein er jo et kjent navn, for hvem kan vel glemme Harry Klein. Også dette er en Bova Futura.


ZW-OK 666 ved Locarno FFS, 03.07.2010.


Den siste bussen ser tydeligvis ut til å skryte av ferdighetene sine. Got skills? Jeg regner med at den kjøres av en "skilled driver", og at den før avreise ble inspisert av en "skilled mechanic". Bussen har internnummer 38 og tilhører Skills Motor Coaches Ltd i Nottingham.
Bussen er en Volvo 9700HDR, som er en speilvendt versjon av Volvo 9700 som vi kjenner her nordfra. Bussene bygges på Volvos fabrikk i Polen. Dette er den eneste 9700HDR jeg har sett så langt, så jeg var heldig med at jeg fikk tatt bildet.


FJ08FYZ på E35 ved Emmen Süd, 04.07.2010.
Mvh.
Øyvind Berg