+ Advent 2010 #1 - Breiale flyplassbusser fra Van Hool

Startat av Bergenga, 01 december 2010, 00:42:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

+ Advent 2010 - luke 1
Breiale flyplassbusser fra Van Hool


Først en liten introduksjon:
I år har jeg bestemt meg for å ha en adventskalender med mine egne bussbilder, men til forskjell fra tidligere har jeg valgt å bruke årets sommerferietur som tema, i stedet for det opplagte som ville vært vinterbilder med snø. Det er rett og slett en grei måte å få vist disse bildene, og så er det jo fint for de som eventuelt ikke liker snø heller.
Ferieturen i år gikk til Sveits, men deler av den gikk også i Nord-Italia, så jeg kommer til å vise bilder fra de plassene også. I hver luke vil det være et bestemt tema, og innenfor det temaet kan det være alt fra ett til opp mot et dusin bilder.


Så er vi passert over midnatt og desember er et faktum, så jeg åpner den første luken allerede nå. Selv om det hovedsaklig skal handle om Sveits, så velger jeg å starte i Italia, for det var også der turen startet. Det var nemlig sånn at vi tok flyet til Milano Malpensa, siden det tydeligvis var den nærmeste flyplassen hvor SAS hadde rute til fra Gardermoen. Flyplassbusser var det mange av der, spesielt de vanlige kjedelige fra Cobus, men to busser skilte seg mildt sagt godt ut fra mengden.
Dette er sannsynligvis noe av det særeste jeg har sett av buss. For det første bredden, de må da være bortimot fire meter brede. Dører ser de ut til å ha nok av. Men det som er mer pussig er at de har speil både foran og bak, og det ser faktisk ut til at de svinger både på framhjula og bakhjula. Så trekker de da også både på framhjula og bakhjula? Fungerer kanskje disse like godt både framover og bakover? I så fall burde de jo være utrolig greie å parkere.
At disse er bygget av Van Hool ser man av logoene over dørene, men noe mer har jeg ikke klart å finne ut om dem. Hva kan det være for slags modell, og hva er det ellers av tekniske data på disse? Hvor gamle kan de være, og hvor utbredt har egentlig denne typen vært? Om noen vet mer om disse, så må de gjerne forklare.


#37, SEA Aeroporti di Milano, Malpensa, 28.06.2010.


#39, SEA Aeroporti di Milano, Malpensa, 28.06.2010.
Mvh.
Øyvind Berg

Bergenga

Jeg fikk tips om denne lille notisen i bladet Popular Science fra april 1986:
http://books.google.no/books?id=96DnlrVhzDsC&pg=PA82&lpg=PA82&dq=%22van+hool%22+%22airport+bus%22&source=bl&ots=CLdO1pyXPe&sig=5eYhslPt1SBeWoDKEdWhsUU9Kkg&hl=no&ei=P8v2TP2mNsWbOtOgzN4I&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CCUQ6AEwAzgK#v=onepage&q=%22van%20hool%22%20%22airport%20bus%22&f=false

Der står det at de faktisk er to-veis busser, og at de svinger på alle hjulene. Det står også at de rommer 180 passasjerer, og med tanke på når bladet er fra så ble de nok introdusert i 1986.
Men er det noen som vet noe mer om dem, sånn som hva modellen heter?
Mvh.
Øyvind Berg