Övertagande av personal efter 2012? (SL-område)

Startat av Åsa Nietzsche, 30 november 2010, 22:11:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Åsa Nietzsche

Hej! Stämmer det att bussförare inom SL-området automatisk följer med till den nya operatören vid ett ev. byte av operatör efter en upphandling?

Om: Hur kommer DET att se ut efter 2012 (nya kollektivtrafiklagen). Blir det några upphandlingar överhuvud taget? Och kommer övertagandet av personal kvartstå efter 2012?

Min fråga gäller uteslutande busstrafik i SL-land :)



en till fråga:man har ju läst om upphandlingar (utanför sthlm) där personal inte fått jobba kvar med den nya operatören. varför? vad har det varit med dessa föare som gjort att den nya operatören har sagt nej?
för gamla, bråkiga, sjuka?

homer

svar på fråga 1 är ja

för övrigt vi bara gissa hur de kommer att de ut 2012, och de gäller inte bara personal utan allting

Åsa Nietzsche

Citat från: homer skrivet 30 november 2010, 22:14:49 PM
svar på fråga 1 är ja

för övrigt vi bara gissa hur de kommer att de ut 2012, och de gäller inte bara personal utan allting


spännande, eller inte  :P

Omnilasse

Citat från: Åsa Nietzsche skrivet 30 november 2010, 22:11:18 PM
Hej! Stämmer det att bussförare inom SL-området automatisk följer med till den nya operatören vid ett ev. byte av operatör efter en upphandling?

Om: Hur kommer DET att se ut efter 2012 (nya kollektivtrafiklagen). Blir det några upphandlingar överhuvud taget? Och kommer övertagandet av personal kvartstå efter 2012?

Min fråga gäller uteslutande busstrafik i SL-land :)

Ja, det stämmer - iaf om man är fast anställd.
Det kommer nog knappast att bli någon skillnad på grund av lagstiftningen. Upphandlingar kommer ju ändå att göras och som flera gånger skrivits i andra trådar här på forumet - kommet det vara ytterst svårt för någon att klara konkurrensen från SL:s linjenät där du kan åka på ett periodkort som gäller för alla deras bussar och tunnelbana m.m och som dessutom är subventionerat. Det är egentligen bara produkter som är för dyra för SL att köra (direktlinjer) eller som går över andra län, som rimligen kommer kunna vara aktuella (om än förstås man inte kan utesluta att någon gör ett försök).

Om SL i all framtid kommer betrakta övergången som en s.k. "verksamhetsövergång" och att personalen ska följa med kan man förstås aldrig veta. Det finns domstolsfall där det i fråga om "linjepaket" sagts att det inte ska betraktas som en sådan. Förfrågningsunderlaget till E20 ska väl dock vara ute om några veckor, så då vet vi iaf hur SL har tänkt lägga upp det i dem, men det skulle vara förvånande ifall man har ändrat på något nu. Men både politiker och tjänstemän kan förstås få för sig att man ska frångå modellen för att - som väl då skulle vara motivet - höja kvaliteten på förarna. Om det  blir resutatet med en sådan lösning får förstås stå för dem, men det brukar ju iaf vara skälet (från upphandlarens sida).


Omnilasse

Kan tillägga att i E20 har man sagt i anbudsinbjudan att man kommer tolka det som "verksamhetsövergång". Hitintills har ju ingen velat överklaga SL:s linje, men det kan man ju heller aldrig veta om någon kommer att göra framöver...

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 30 november 2010, 22:27:51 PM
Det kommer nog knappast att bli någon skillnad på grund av lagstiftningen. Upphandlingar kommer ju ändå att göras och som flera gånger skrivits i andra trådar här på forumet - kommet det vara ytterst svårt för någon att klara konkurrensen från SL:s linjenät där du kan åka på ett periodkort som gäller för alla deras bussar och tunnelbana m.m och som dessutom är subventionerat. Det är egentligen bara produkter som är för dyra för SL att köra (direktlinjer) eller som går över andra län, som rimligen kommer kunna vara aktuella (om än förstås man inte kan utesluta att någon gör ett försök).

Lägg även till att SL:s periodkort dessutom är ruskigt billiga. Oavsett vad gnälliga Stockholmare säger är det väl bara Gotland som har ett billigare månadskort.

Om man jämför med en Uppsalabo som jobbar på Arlanda som betalar 1200 kr/månad för sitt UL-kort blir det 60 kr/arbetsdag om man har 20 arbetsdagar/månad. En Stockholmare betalar 690 kr för ett månadskort vilket ger 34,50 kr/arbetsdag. Och sådana priser går det ju inte att konkurrera med som privat aktör.
Ett 10-resors klippkort på Swebus 899:a kostar idag 390 kr, dvs 39 kr/resa = 78 kr/arbetsdag. Och då går linjen ändå inte med någon större vinst.