Huvudmeny

E4 Huskvarna-Gränna

Startat av slow train coming, 27 november 2010, 23:21:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

slow train coming

På denna tråd tänkte jag att vi skulle diskutera sträckan Huskvarna-Gränna i detalj.
Vi kan väl börja med när dom olika ettaperna blev klara.
Någon som vet?

Bengt Jönsson

Huskvarna -> Motell Vätterleden finns med i Svenska Turistföreningens årsbok "Småland" från 1968 där en bild illustrerar motorvägen komplett med vänstertrafik och allt.

Ävenså i M:s Europaguide från 1963 är sträckan ovan motorvägsmärkt!

/B

slow train coming

Motell vätterleden öppnade provosorisk redan 1959, under det pågående motorvägsbygget, det var då bara en kaffestuga samt en enklare mack. 1962 så öppnade vätterleden som det ser ut idag, lite förändringar har dock skett.  http://www.vatterleden.se/sv/om-oss.aspx

Motorvägen Brunnstorp Norra till Vätterleden öppnade 1960, och vätterleden Gränna(galgen) 1964.
Eftersom högertrafik klubbades först Juni 1963, så är avfarterna lite speciella vid vätterleden.

Motorvägen Gränna-Ödeshög öppnade först 1972, så fram tills dess gick trafiken genom Gränna.

Mellan Jönköping-Huskvarna fanns sedan 1948 en fyrfilig autostada, som sedan byggdes om till Motorväg, denna stod klar 1968.



Marcus L

Citat från: slow train coming skrivet 06 december 2010, 18:12:20 PM

Mellan Jönköping-Huskvarna fanns sedan 1948 en fyrfilig autostada, som sedan byggdes om till Motorväg, denna stod klar 1968.

Låter onekligen ganska den fyrfiliga vägen mellan Göteborg och Alingsås. Torde var byggd ungefär samtidigt, väl?

Stefan K

Motormännens Vägvisare 1967.
Motorvägen finns ända upp till strax söder om Gränna (vid korsningen med länsväg 133).

slow train coming

Jo, även sträckan Gbg-Alingsås byggdes slutet av 40-talet. På denna länk kan man
se autostradan i Jönköping på 60-talet (kullersten) http://www.kms.raa.se/cocoon/bild/public_search.html
sök österängen se bilden med höghusen.

slow train coming

Mellan 1964-72 så slutade motorvägen vid väg 133, första kilometern på väg133 flyttades 300meter söderut.
Det finns spår kvar i skogen efter den gamla delen (liten räcken mm asfalten är dock borta) dom första hundra meterna däremot
har asfalten kvar går att se resterna på google maps. Vill man se mer av denna del kan man titta på julkalendern ifrån 1969 (polkagris-avsnittet) då åker Tage Danielsson mfl, genom Gränna och blir stoppade av en MC-polis på denna gamla del av 133án.

Jag blev väldigt nyfiken på din vägvisare ifrån 1967, har du den inscannad får du gärna maila mig detta kartblad.
Finns det någon stadskarta över Huskvarna & Jönköping i den i så fall blir jag ännu mera nyfiken.

farsta

Min kommentar blir lite off topic men hör ändå hit. Minns när E4 gick genom Gränna. Jag var kanske 6 år och man tittade upp mot Brahehus som syntes otroligt fantasiväckande. Vad var det? Hur kom man dit? Osv. Var lite resan höjdpunkt för en historieintresserad grabb.

Förresten: Hur kom man upp till slottet på den tiden? Fanns det körväg för bilar?

slow train coming

Gångvägen ifrån Uppgränna upp till Brahehus finns fortfarande kvar, vet inte hur gammal denna är men den fanns i alla
1950 och förmodligen långt innan dess.

Med bil kunde man ta sig upp via Vretaholm. Denna väg finns också kvar, och är körbar.
Man får dock inte köra där längre, men jag har sprungit där många gånger, det fanns också en väg upp ifrån Uppgränna som ledde till Brahehus vägen uppför berget finns kvar, men sträckan mellan denna väg och Brahehus är ej längre helt komplett.

Vilken väg turisterna tog upp vet jag inte, men det skall jag kolla upp, jag tror dock att det flesta tog gångvägen upp, detta ända tills 1972 då motorvägen öppnade.

Fredrik W

Enligt min morfar så gick man till fots upp från dåv. E4/riksväg 1. Det var den "vanliga" vägen då.

slow train coming

Nu har jag snackat med en av de gamle om vägen till Brahehus.

Det vanliga var att man tog gångvägen upp via Uppgränna.

Det gick dock att göra en rövare genom att ta bilen upp via skarpavägen, vägen var för dålig för att köra ända fram med bil
så man fick parkera ca 1km norr om den nuvarande undergången, och sedan gå ca 1km.

Corny

Minns när jag som barnsben åkte med föräldrarna i vår Citroen B11 från Stockholm till Borås i början på 50-talet. Höjdpunkten för mig var när vi passerade Uppgränna och kunde se huset som brunnit uppe på berget, dvs Brahehus. Det var då delvis tämligen svart. Systern var mer intresserad av tanten som sprang vid Gyllene Uttern, en staty. Långt senare färdades jag med hennes barn längs E 4:an och då var trätrollet vid Huskvarna höjdpunkten.

Alltnog, som barn tjatade jag på föräldrarna att jag ville upp till Brahehus. De ansåg att det var omöjligt att ta sig dit. Därför kom jag inte dit förrän motorvägen öppnade och jag gasade dit i min SAAB -95 med tvåtaktsmotor. Först 2005 bengick jag upp dit från Uppgränna.

Man kan nu undra, eftersom det i förhållandevis modern tid var svårt att ta sig dit, vilka vägar de som byggde Brahehus tog sig dit på. Och hur de fick dit all byggnadsmatriel. Och varför det byggdes, har något svagt minne av att jag hört att det var för att ha ögonkontakt med Visingsö.

Corny


slow train coming

#13
Där riksettan korsar E4án ca 200m söder om gyllene uttern, fick man dra om Riksettan lite för att kunna byggs bron över motorvägen 1964.
En liten stump på ca 100m finns dock kvar ca 5m paralellt med riksettan, denna sluta dock tvärt och därefter går den endast ana hur vägen gick.

Att denna stump sparades beror förmodligen till att den leder till service vägen till Röttlebrons brofäste (norr), samt en sedan länge nedlagd telestation. Den sista biten ca30m av denna serviceväg till bron hade tills i höstas inte andvänts sedan bron byggdes 1964, och då den går i en mycket brant ravin var det ytterst lite kvar av den som såg ut som en väg. Nu däremotså pågår förfullt renovering av brons norra fäste och vägen är totalrenoverad.


farsta

Roligt att läsa att det var fler än jag som fascinerades av ruinen. Att få föräldrarna att stanna och bestiga berget fanns inte ens på kartan. Men till slut kom ju motorvägen och då var ganska mycket av mystiken borta när det blev så lättillgängligt