mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet

Startat av slow train coming, 27 november 2010, 23:07:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

slow train coming


claesi

Ja, det måste ju vara det huset, som vi undrade över häromsistens, som syns på bilden. Då bör ju fallet med det mystsika huset vara utrett! Kollade nyss på 54-kartan och var stigen till Gråbo hpl med perrong och byggnad låg. Det ser ju att vara strax söder om där dubbelspåret börjar söderifrån och där det är några signaler idag. I så fall vet jag precis vilka hus det är, som ligger där stigen/vägen upp till Gråbo hpl gick upp emellan. Jag ska gå över vid Gråbo och följa stigen bort dit på ovansidan av järnvägen och kolla in om det finns några rester kvar. Nu blev man nyfiken på det!

Vad gäller stinsstugan, så påstår min sambo, som flyttade till Öxnehaga 1970 och ofta lekte och plockade hallon m m nere i närheten av stinshuset, att hon inte kan minnas att det fanns något hus där på den tiden. Hon kan inte heller inte fatta, liksom du, att huset skulle funnits där tills slutet av 90-talet! Har verkligen gubben rätt i det fallet?

Vad gäller reservoarerna kan det nog vara som du tror, att de ej märktes ut på kartan, utan de var skyddade.

slow train coming

Jag har sett en karta från tidigt 90-tal, där var faktiskt stins-stugan med.
Men jag är ändå skeptisk. Det skall väl gå att hitta någon bild från 90-talet där
man kan se om den står där eller ej.
Av tidigare erfarenheter vet jag att 10år för gammal man kan mycket väl vara 25år i verkligheten

Den andra stins-stugan trodde han revs kring 1970.

slow train coming

Det har varit mycket Gråbo nu, så här kommer något annat.

http://www.hal1.se/Rolfs_web/Rolfs_images/1973/pages/7301%2026.htm

På denna bild Jan 73 ser man på belysningen att Klöverv. och Kungsängsleden inte knutits samman.
På kartan från 1975 ser vägen ut att fortsätta bort mot Kungsängsv.
Jag har en annan karta från 1969 där man ser att klöverv. slutade tidigare än på 75-kartan.

claesi

Har just varit uppe och lokaliserat ganska exakt var perrongen och Gråbo hpl låg. Man ser ju en liten plattform i gräset på tomterna längs upp, som säkert måste utgört själva grunden för perrongen. Har kollat en hel del nu på det gamla vykortet över Gråbo hpl och t o m hittat en liten bit av mitt gamla hus med adress Wilhelm Thams väg 19 längst till höger i bild och rätt ner. Första gången jag sett det huset på någon gammal bild. Alltså är bilden tagen efter 1930 och min tidigare gissning om 30-talet stämmer nog, trots allt.

Vad gäller den andra stinstugan, som jag tidigare gissade att den revs någon gång i skarven 1969-70 stämde också då tydligen. Min sambo gick också där ner från Öxnehaga på väg ner till Huskvarna centrum eller Folkets Park med början 1970-71 någon gång och hon minns bara att det var en grund kvar där då!

Nu kan vi gott lämna Gråbo för att titta på din nya bild över Klövergatans sträckning och sammanlänkning med Kungsängsleden, så kanske man till slut kan få exakt år när Kungsängsleden var helt klar m m!

slow train coming

Jag är rädd för att du måste tillbaka till Gråbo.

Även kvällens löprunda gick runt Gråbo och bakom timmerhögen vid stins-stugan
hittade jag ngt mycket intressant.

Att jag inte minns stugan kan bero på att när vi på 80-talet genade över järnvägen
gick vid ned vid stigen där kraftledningen en gång gick., och sedan sprang vi nog över
någon stackares tomt. Minnerna börjar klarna något.

Vid denna stig finns föresten en stolpmarkering där det står starkström.

Jag letade även efter gamla perrongen, och anade vad den låg, men jag får nog kolla
detta en gång till. Det kändes lite farligt att gå där vid spåret och samtidigt riskera att falla
ner på någons tomt.

claesi

Får snart börja campa, slå upp ett tält eller nåt i Gråbo! Har för mig jag såg skylten "starkström" härom dagen när vi gick där.

Vad var det för intressant du hittade bakom timmerhögen då?

slow train coming

Tegel, rött tegel i massor + lite betong såklart.

Du får gärna fråga din sambo lite om Öxnehaga. Flyttade hon in 1970 måste det varit i villorna?
Dessa ingick ju inte i BPA´s entrepenad. Det är väl därför 40års-kalaset hålls i år och inte 2010.
Fråga henne gärna om hon minns när Konsum-baracken öppnade(1973 är vad jag hört) och om hon
minns att gamla Öxnegården stod kvar som kontor till BPA. Den bör ha stått ungeför där Konsum låg
för att ca 73-74 flyttats söderut, förmodligen till kalvhagsg. ganska nära Öxnehagaleden.


claesi

Ja där ligger ju en hel del fint gammalt rödtegel av gammal god sort! Där låg alltså den gamla transformatorstationen. Undrar om teglet är gjort nere i Sanna tegelbruk? Det kan ju vara så.

Min sambo flyttade in i nybyggd villa med sin familj på Vickerstigen på nedre Öxnehaga. Hon minns ju inte exakta årtal, men hon kommer ihåg att hon och hennes mamma under ganska lång tid fick handla mat nere på Rosen och gå uppför Öxnehagaleden och släpa på kassarna under ganska lång tid innan Konsumbaracken fanns på Öxnehaga. Hon miss tyvärr inte gamla Öxnegården och när BPA använde den som kontor.

Tillbaka till Gråbo (tar viss aldrig slut), så kollade vi idag även in vyn, som man såg på den gamla bilden från 30-talet, i verkligheten så att säga med vårt tidigare hus och allt. Perrongen var där man ser en platå i marken efter och vägen dit upp gick säkerligen mellan det idag bruna huset och det gråa huset. Man kan nästan se på tomten att det gått en väg där jämte det grå huset. Jag följde igen järnvägen bort och på ovansidan och diket där fanns en fyrkantig betonggrej med trälock på där bäcken rann in. Den såg gammal ut och den kanske man hade för att samla vatten till korna, eller annat behov. En annan sak är också att det på 54-kartan fanns en byggnad en bit ovanför järnvägen något söder om perrongen. Såg en betongpelare, som kan varit någon gammal grindstolpe eller liknande där i marken. Undra vad det var för en byggnad? Om det bara kanske var en slags lagård, förråd eller liknande som låg där?

admin

Den här tråden har sedan lång tid tillbaka kommit att handla om bebyggelse och inte vägar och faller därför utanför Vägforums ämnesområde. Dessutom är det bara två personer som diskuterar med varann. Ni får gärna fortsätta diskussionen i PM eller via mejl. Tråden låses härmed.

/admin