mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet

Startat av slow train coming, 27 november 2010, 23:07:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

slow train coming



Ja den bilden var ju helt klart intressant, det hela ser nästan lite overkligt ut.
Längst upp till vänster är väl järnvägen, ekhagen är till höger på bilden.
Det ser ju helt klart ut som att vägen är öppen i båda riktningar.
Den skulle ju kunna vara från 1963.
Kan det vara så att vägen delades först vid A6?


Ang 75 cd´n fanns det några bilder över Öxnehaga & Österängen på den?
hoppas iallafall att du hittar den.


claesi

Ja, givetvis är det järnvägen till vänster i bild, annars skulle ju inte vägen leda norrut i överkant av bilden. Det var jag som snurrade till det! Blev som rondellen i huvudet! Beträffande bilderna från -75 så är de i färg och jättefina. Jag kom ihåg att det fanns en bild över en del av Österängen där man kunde zooma in den röda skylten som satt på centrumbyggnaden: BRA stormarknad var det som huserade då, som du kanske kommer ihåg. Har för mig att Österängsbilden var tagen med ungefär samma vy som flygbilden från -66. Fanns tyvärr ingen bild över Huskvarna eller Öxnehaga, men mycket annat intressant över Jönköping. B la alla gamla villor som fortfarande fanns på Fridhemsområdet och det lilla fåtal industri- och företagsbyggnader som fanns på gamla flygplatsen på Ljungarum. Där har det hänt en del!

På tal om motorvägssträckan Elmia-A6, så vet du kanske, att de två röda gamla trähusen, som idag finns på vänster sida av Huskvarnavägen i början av Vättersnäs mot Huskvarna, var två gamla "statarlängor" där drängarna på Österängs gård bodde. De stod ungefär där avfarten från motorvägen till Österängen är idag nedanför Statoilmacken och flyttades till nuvarande läge 1955 då förberedelserna för den motorvägssträckan skulle påbörjades. De rullades ner dit med hjälp av hästar. Det tog tydligen nästan en vecka allt som allt och tydligen åkte de boende med då man såg att någon tittade ut bakom gardinerna när husen var i rullning! Det området vid Österängens gård kallades för "Skrämma" och Skrämmabäcken rann ju där öppet på den tiden. Likaså gjorde ju gränsbäcken Jönköping-Huskvarna, Sannabäcken innan den kulverterades 1967 någon gång då bron på motorvägen över Birkagatan-Andrévägen byggdes. Rann även en bäck längre bort mot Ekhagen före motorvägen byggdes. Det ser man på kartan från -54.
Skall se om jag kan få tag i den personen som har flygbilderna, så jag kan kopiera dem igen. Saknar dem just nu! 
Vad gäller trafiken på ena körbanan, måste det ju vara på den sträckan Elmia-A6, det syftas på. På Ljungarumsvägen gick det trafik i två riktningar har jag sett på en flygbild från -61. Det bör ju varit  när man kom söderifrån vid A6, man snällt fick ta vägen in genom Valvet när man skulle norrut. Bör ju varit så, men man vet ju inte säkert!

slow train coming

#47
Måste erkänna att även jag vände på rondellen först.

75-bilderna verkar ju riktigt intressanta. Jag har hört med stadsarkivet, men där verkar inte
finnas mycket i flygbild-väg. Dom har några pärmar med mycket 40-tals bilder från väster som dom
flesta är tagna på ganska låg höjd.

Jag vill minnas att jag hört historien med statarlängorna som flyttades, är det dom två numera
mycket fräscha röda tvåvåningshusen på kastanjev.?

Jag var ute och kutade innan idag och hittade kulverten vid birkag som du skrev om.
Jag hittade dock ingen utgång på andra sidan vägen, hur tror du dom lagt den?

Ang. motorvägen så får vi forska vidare. Jag har hört med några gamlingar men dom minns inte att
motorvägen skulle delat sig, så förmodligen så skedde det inte under så lång tid.


claesi

Ja, det är de två röda renoverade tvåvåningshusen på Kastanjevägen. Det tredje är numera rivet och på tomten är det ett nyare hus. På flygbilderna från 75, fanns dock även det tredje huset kvar.

Vad gäller kulverten på Birkagatan, så tror jag att bäcken fortsatte lite närmare autostradan för att gå under den och kom ut på andra sidan före Birkagatan drogs ner och ihop med den nybyggda Öxnehagaleden i mitten av 60-talet. Ser man på kartan från -54 rann ju bäcken något öster om nuvarande Andréevägen före bron över motorvägen byggdes och Andréevägen förlängdes och byggdes ihop med Birkagatan. Det var ju då bäcken helt kulverterades för att gå resten under jorden tills den går ut i Vättern nedanför Solvägen.

På den ena flygbilderna från -61, skymtar man den lilla bäckfåran med kringliggande vegetation över fältet jämte där Stora Sanna låg. Vet du förresten när byggnaderna på Stora Sanna gård revs? Att det var i samband med motorvägsbygget och för att lämna plats för den stora påfarten från Huskvarna är ju uppenbart, men vilket år exakt? Bilden i Conny Richs fotobok från Stora Sannas gård är ju häftig med höghusen längst upp på Österängen i bakgrunden. Den gamla tiden möter den nya tiden på 60-talet!

slow train coming



Öxnehaga 1975, detta var innan centrum stod klart.
Det fanns en provosorisk Konsumbarack vi Lahagsg. vändplan.
Jag minna att denna revs, när centrumet stod klart 1976.

claesi

Intressant kartbild över Öxnehaga! Kan du säga var ungefär Stora Sannas sommarlagård låg och var vägen upp dit gick i förhållande till hur det ser ut idag. Finns det några enkla riktpunkter?
Vet du när Granbäcks gård revs?

slow train coming

#51



Ungefär så här borde vägarna ha gått.


claesi

Tack för infon. Sommarlagårn på nersidan av botre delen av Oxhagsgatan och Öxnegården vid slutet av Lahagsgatan ungefär. Vägen som gick genom skogen nerifrån Gråbo gick alltså till dåvarande Öxnegården och "konnektade" med vägen upp till sommarlagårn. Längre fram i vår skall jag nog gå från Gråbo upp genom skogen för att kolla läget lite!

Granbäck låg alltså något snett västerut ovanför dagens sortergård.

slow train coming

#53
Ritade detta ganska hastigt, men jag tror att det stämmer ganska bra, la till 54-kartan till inlägget
så man kan jämföra lite.

Angående vägen från gråbo så finns där en del och se, lite rester från stinstugan, där
går också en väg upp till Öxnehagas nedersta högvatterresevoar (finns 3st), där finns även en gammalt värn.

Öxnehagaleden bands ihop med denna väg under bygget. Varför vet jag inte riktigt.
Kan ha varit för att vattenresevoaren byggdes via denna väg, det går ytterligare en väg ned till
vattenresevoaren några hundra meter högre upp. Men jag har fått bud på att resevoaren byggdes
mitten 60-tal, Öxnehagaleden skall bara gått upp till den första vägen fram tills 1969.

Det kan också ha lite med att göra att övergången stängdes, och den byggdes för att inte
skära av stinsstugan som då fortfarande var bebodd(tror jag).

Som sagt så finns det lite ? kvar bl a exakt vilka år vattentornen byggdes, samt om dom
bara försörjer Öxnehaga, och framförallt vad är det för ett gammalt värn?



claesi

Ja, det finns mycket att ta reda på fortfarande. Om man lever förbi pensionen, behöver man inte gå sysslolös precis! Du vet inte när (vilket år) Granbäcks gård revs och även sommarladugården?

slow train coming

Här är en liten time-line om bygget på Öxnehaga. Exakt år för sommarlagå´rn vet jag inte, men skulle tro 1969.
Granbäck brann ned 1985, och ladan(bilverkstan) revs i början av 90-talet exakt år vet jag inte.


Byggnationen av Öxnehaga

1948 : Bestämmer sig Huskvarna stad för att staden i framtiden skall expandera bl a ut över Öxnehaga-området.
1958-1968: Detaljplan läggs fram, och planering sker inför byggnationen.
1965: Järnvägsundergången byggs och Öxnehagaleden påbörjas. Ett industriområde strax söder om järnvägen
          påbörjas. Huskvarna stålpress(nuvarnade kungsporten) står klart 1966.
1969: Påbörjas byggnationen av Öxnehaga, det är bara två byggnader står i vägen för bygget, sommarlagå´rn som rivs,
          samt Öxnegården (som vid denna tid låg vid Lahagsgatans vändplan). Öxnegården tas över av BPA och andvänds
          som kontor under byggtiden.
1970: ca: 1300 lägenheter, och ca 500 småhus börjar byggas, beräknad byggtid är 8år.
1971: Börjar inflyttningarna i lägenheterna på Hästhagsgatan. I November kan dom första familjerna flytta in i radhusen
          på Gubbhagsgatan. Ett nybyggd radhus på Gubbhagsgatan kostade från. 120.000 kr.
1972: Nya Öxnegården blir färdigt.
1973: Oxhagsskolan invigs. Dom första Öxnehagaborna saknar en livsmedelsbutik, så en provosorisk Konsum-barack
          Byggs vid Lahagsgatans vändplan, denna rivs 1976.
1974: Första ettapen är klar.
1975: Byggnationen är inne på andra ettapen där bl a centrum ingår.
1976: Öxnehaga-centrum invigs. Kyrkan invigs i samband med adventsaftonen.
1977: Fritidsgården Forum öppnar.
1980: Står området klart. Gamla Öxnegården som flyttats runt på området under byggnationen tas över av bågskytte-klubben.
1985: Den obeprövade byggtekniken, visar sig ha brister och en total-renovering av samtliga lägenheter påbörjas, detta pågar
         en bit in på 90-talet.
1990- Under 90-talet rivs vissa lägenheter för att ge plats åt service-hemmet. Höghuset vid centrum byggs.
         Ladan vid Granbäcks gård rivs (boningshuset brann ned 1985). Här bygger man nu nya villor och  inflyttning sker 1993.
2011: Nya Höghus planeras på Öxnehaga.

       

claesi

Jaha, då har man ganska bra koll på Öxnegahagas historia! Intressant!
Tänk vilket läge det området har högt ovanför Vättern. Det var synd att man "solkade" ner områdets rykte med de riktigt dåligt byggda bostadshusen. Läste någonstans att man inte hade räknat med de hårda vindarna från Vättern! Tjenare!

Men nu är det ju fint sedan man "fräshade" upp hyreshusen med mycket fina naturområden i närheten och det underbara läget, som sagt

slow train coming

http://www.civil.se/#/jonkoping/huskvarna/Historik-civilforsvarets-ledningscentraler

Det byggdes lite på 50-talet på Öxnehaga, dock i största hemlighet.

Ledningscentralen under stadsparken ansågs inte längre säker. Ett scenario
där en atombomb släpptes mellan Jönköping och Visingsö, skulle göra spola bort
staden och ledningscentralen under Stadsparken skulle bli otillgänglig.

Därför byggdes en ny Ledningscentral på södra Öxnehaga(bondberget) i sluten av 50-talet.

slow train coming


claesi

Det ser ut att vara högertrafik och gamla svängbron, som hade ett sydligare läge än nuvarande bron över kanalen finns kvar. Den nya fasta bron i ett nordligare läge närmre järnvägsbron och hamnen, byggdes 1975 har jag sett någonstans. Efter man kört över den gamla bron gick ju gatan i en böj runt den norra delen av Stora hotellet som synes på bilden och i hörnan av Stora Hotellet fanns en bensinmack. Summa summarum bör ju bilden varit tagen mellan 1967-75, gissningsvis en bit in på 70-talet. Man ser ju även att stadsbiblioteket finns på plats vid museigatan/Slottsgatan och det invigdes 1969.
Skulle vara kul att veta exakt årtal.