mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet

Startat av slow train coming, 27 november 2010, 23:07:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof Lagerkvist

Citat från: claesi skrivet 17 mars 2011, 18:02:30 PM


Jag har följt den här tråden med stort intresse även om jag inte har så mycket att bidra med själv. Men när det gäller bilden här ovan har jag en liten fråga. Om den föreställer det jag tror så borde väl korsningen längst ner till höger också innefatta järnvägsspåret som gick genom Vättersnäs mot Huskvarna industrier? Eller är spåret med där någonstans men att det bara syns dåligt? Eller är det möjligen så att det hamnar just precis under bildens kant?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

claesi

Spåret låg något västerut, alltså lite till höger utanför bildens nedre kant till höger.

Olof Lagerkvist

Citat från: claesi skrivet 21 mars 2011, 13:12:25 PM
Spåret låg något västerut, alltså lite till höger utanför bildens nedre kant till höger.

Aha, tack, då är jag med!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

slow train coming

Hej slow train coming,
Har fått svar på min järnvägstråd ang. Sanna hlp

Jöran Johansson har skrivit ett svar p� "Huskvarna södra":

Ämne: Huskvarna södra
*Sanna hållplats *existerade mellan 1919-05-15 och ca 1945 enligt Järnvägsdata. Den finns inte med på ekonomiska kartan från 1954. Den låg vid km 75,088, vilket blir 790 m väster om Huskvarna station. Mäter man ut det avståndet hamnar man 30 m väster om Södra Apollovägen.

/Jöran

Adress p� detta meddelande: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=77019


slow train coming

Ang. Husqvarnas industri-spår, så finns det lite räls kvar vid Ekhagsrondellen.
Sista tåget ska ha gått här tidigt 80-tal. vet ngn extakt när?



slow train coming

Försöker bli klok på exakt hur E4án gick, om jag fattat det rätt så
var ettappen Elmia-Ljungarum klar 1960, Medans autostradan inte blev riktig motorväg förräns 1968,
då även ettapen huskvarna-brunnstorp blev klar (Brunnstorp-Vättersmålen stod klar 1960)

Angående ettappen Ljungarum-Elmia alltså Norrgående så fick man ju åka genom stan för att via Odengatan
köra under järnvägsbron vid Rocksjön(här ska det ha varit rödljus) sedan längs med Järnvägen
mot Ö.storg upp mot Rosenlund och ut på Autostradan. Sträckan Elmia-A6 var endast södergående
fram till 1963?.

Cleasi du svarade ganska detaljerat på detta tidigare i denna tråd, men vet du eller ngn annan fler
detaljer så är det välkommet. Och fler foton från E4án denna tid är mycket välkomna.

claesi

Vill bara förtydliga att sträckan A6-Hyltena förbi Ljungarum öppnades till högertrafikomläggningen 3 sept 1967. Från A6-Artillerigatan-Odengatan gick den tidigare Yttre Ljungarumsvägen först ungefär samma sträckning som nu, men vek sedan av där nuvarande avfarten från motorvägen till Solåsrondellen går och vek sedan bort mot Ljungarums kyrka ungefär där nuvarande Biltema ligger för att sedan fortsätta där gamla Ljunghallen, nuvarande EJFA mc-affär ligger idag över Herkulesvägen, som byggdes runt 1970 och snett över Ljungarumsfältet bort till Röde Påle vid Råslätts gård. Ungefär där Biltema ligger idag inträffade den hemska olyckan då medlemmar av originaluppsättningen av gruppen Family Four förolyckades 1966.
När sträckan A6-Elmia öppnades 13 december (lucia) 1960 samtidigt som första delen av Vätterleden, hade ju också Nässjövägen fått sin nuvarande sträckning bredvid Ekhagsrondellen. Den gick ju tidigare i en sydligare sträckning snett över A6-fälten ock kom upp längre upp i backen, inte långt från Jära korsningen.

Skulle vara intressant med bilder från motorvägsbygget och när de delarna var nybyggda. Tänk att det var vänstertrafik i Ekhagsrondellen och på och avfarterna hade omvänd trafikt. Konstigt!

När A6 köpcenter invigdes 1987 öppnades nuvarande sträckning genom området i november det året. Tidigare gick ju motorvägen i en skarp böj förbi regementet och jag minns att man fick sakta ner ordentligt när man skulle norrut i den skarpa böjen. Där hände många tillbud under de 20 åren som motorvägen hade den sträckningen. Kom man norrifrån på väg söderut mot Göteborg/Helsingborg fick man ju svänga av vägen till höger och åka högt över vägen (som leder mot Jkpg) på  rampen/bron som svängde tvärt vänster med kraftig dosering därtill.

slow train coming

Tack för svaret.
Skulle vilja ha så mycket detaljer som möjligt om sträckan Elmia-A6.
När började norrgående trafik åka här 1963? isf åkte man Odeng. och sedan
ut vid A6?

Angående Nässjöv. så har jag hittat något, jag lägger ut det inom kort.

claesi

Håller med dig "Slow train coming", att det skulle vara kul att veta lite mer om den sträckan. När båda vägbanorna öppnades år -63. lite bilder m m. Jag har inte mycket mer att tillägga just nu. Kommer bara ihåg att en äldre man på Vägverket nämnde något om att det var en stoppskylt när man kom från Ljungarum och skulle ut på Odengatan, motorvägen norrut. Alltså före påfart respektive ramp/bron färdiställdes lagom till motorvägsöppnandet -67. Man undrar lite om det var motorvägsstandard från 1960-63, sträckan A6-Elmia med höga farter för att sedan gå ner med reducerade hastigheter när man kom in på autostradan vid Österängen där det ju fortfarande fanns plankorsningar, Södra Apollovägen exempelvis, fram till 68 då den sträckan var klar som motorväg också. Skulle vara intressant att veta de olika tillåtna hastigheterna på sträckan A6-Huskvarna fram tills alltihop höll motorvägsstandard 67-68 någon gång.

På flygbilden över Österängsområdet från -66. ser man ju att korsningen autostradan Adolf Fredriks väg är stängd och att undergången för gång- och cykelvägen under autostradan öster om Österängens centrum till Vättersnäs är öppnad. Bron och undergången nere vid Birkagatan-Andréevägen byggdes 1967 färdigställdes 1967. Jag undrade tidigare när bron över motorvägen till Österängen från Huskvarnavägen byggdes. Troligtvis gjordes väl den överfarten i samband med att sträckan A6-Elmia var klar och "bands" ihop med autostradan i slutet av 1960. Många frågetecken hänger i luften, men det är kul att reda upp ett efter ett. Som man (förhoppningsvis) gör till slut.

slow train coming

#39
Man kunde alltså åka norrut sträckan A6-Elmia f o m 1960?
Slutande man andvända undergången(Rocksjön) 1960?

Det var en artikel om motorvägen i JP för ca 5år sedan, det borde man sparat.
Annars finns dom flesta svaren förmodligen i JP-arkivet på stadsarkivet.
Men det tar sin lilla tid att gå igenom detta, jag gjorde jan64, tog ca 1timme.
Dessutom finns bara en apparat som ofta är upptagen.
Det blir ganska bra att ta kort med vanlig digitalkamera på skärmen, så
hittar du ngt lägg gärna upp det här, eller maila det till mig.



claesi

Nej, "valvet", som man sa, vid Rocksjön användes för norrgående trafik fram till -63, enligt vissa uppgifter. Enligt andra uppgifter användes bara en körbana ända fram tills -67. Skulle vara kul att "fastställa orsak och tidpunkt en gång för alla". Vägverket har ju sitt vägmuseum i Borlänge och det kanske finns sådana uppgifter där. Hursomhelst, så användes Valvet med trafikljus åtminstone fram till -63 för norrgående trafik. Stopplikten vid korsningen Odengatan-Yttre Ljungarumsvägen kan ju tillämpats mellan åren 1963-67.

Jag tackar, förresten, för infon om Sanna hpl. Då vet man ungefär var den låg. Har trots allt, fått många frågetecken uträtade sedan jag "la mej i" debatten här på denna tråden.

slow train coming

Mellan 1960-1963 minst(kanske ända till 1967) så var Elmia-A6 endast för södergående ?
Mesta trafiken under "valvet" måste ju helt klart varit från Odeng.
Stämmer det andra som jag skrev att man åkte längs med järnv. till ö-storg.?

Ang. Sanna hlp så sprang jag förbi där idag, det finns ju en markering för 75km, då då skall det ha legat
8,8 meter öster om denna. Det finns dock inga spår kvar.

claesi

Skall vid tillfälle upp till övre Österängen och kolla in var Sanna hpl låg. Tack för infon om den. Såg förresten att området med de gamla husen vid Södra Apollovägens östra sida (mot Hva) kallades för gamla Vättersnäs/Sanna före Österängen beboddes och före det namnet var antaget!

Jo, det var säkert mycket trafik, som gick genom stan på riksettan även norrut och kom via Värnamovägen-Norrahammarsvägen-Barnarpsgatan-Kyrkogatan-Västra och Östra Storgatan och sedermera från Kyrkogatan ner Brunnsgatan via den nya leden (1961)
Lillsjögatan ner Odengatan och genom valvet. Men f r o m då Yttre Ljungarumsvägen var klar "genade" säkert mycket trafik från Röde pålekorsningen den vägen upp till och genom valvet. När man kommit igenom Valvet körde de flesta Rosenbergsgatan till Starrgatan och rätt ut på Östra Storgatan via Lönnholmsgatan. En del trafik fortsatte Starrgatan bort och svängde ut på Huskvarnavägen strax nedanför rosenlundsbacken för vidare färd norrut. Man skulle ha en tidsmaskin!

slow train coming

Det fanns en film på J-nytt när man fick följa en bilfärd genom stan 1984.
Jag kan inte hitta den längre, vet du om den finns kvar?

Har du ngn bra bild helst flygbild öven Jönköping där man ser kålgården före 2000?

claesi

Jag vet vilken film du menar. Jag kollade in den, men den gav mig inget särskilt. Jag hittar inte den heller nu längre på J-nytt.
Jag har ett antal fina flygbilder i mycket fin kvalitet över hela Jönköping från 1975, men jag hittar inte den cd:n där de ligger på!
Hittar jag den lovar jag att lägga ut en flygbild över Kålgårdsområdet, som var mycket "ruffigt" och efersatt före nybyggnationen påbörjades.

Jag hittade dock äntligen en gammal flygbild över en del av sträckan A6-Elmia, som man saknat bilder över. Det är en bild över Jönköpings största och enda trafikplats under mångar år: Ekhagsrondellen, från 1962, komplett med vänstertrafik och allt!
Se länk: hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:241162/FULLTEXT01, ladda hem och öppna filen och på sidan 6 uppenbarar sig rondellen! Bilden måste väl vara tagen västerifrån med vägen mot Österängen/Elmia i överkant. Jag tycker det ser ut som det är trafik i både norr- och södergående fil. Hur går det då med uppgifterna om det endast gick södergående trafik fram tills -63?
Mer myror i huvudet! Längs upp till vänster i bild ser man den gamla sträckningen av Nässjövägen, tror jag?