mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet

Startat av slow train coming, 27 november 2010, 23:07:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

slow train coming

Nä, det är svårt att bli klok på den här bilden.

Men är det kön till Elmia, så måste Österängen vara på vänster sida eftersom den var tvåfilig med spårvagns-spår
från andra hållet.

Det skulle kunna vara Rosenlundshallen man ser (byggdes 58).

Här är två bilder till, längst till höger på den nedersta skulle bilden kunna vara tagen, dock troligtvis
några hundra meter utanför bild, vi får forska vidare.


claesi

Ja, den bilden är knepig. Det var kul att få se flygfotona över Österängen från -61. Jag har själv tidigare haft dem digitalt, men cd:n har förkommit. Har för mig att det fanns en till från samma fototillfälle som visade Österängen längre österut mot Huskvarnagränsen. Där såg man att Birkagatan slutade ungefär där Södra Apollovägen korsade autostradan och det var som en liten vändplats där bussen vände på den tiden. Man kan även skymta det gamla huset, som låg vid nuvarande gång-och cykelvägen (gamla "kostigen") som går längs med järnvägen där uppe. Jag tror att det var Missionskyrkans gamla sommarhem. Man ser även det gamla "kråkslottet" som låg i hörnan Södra Apollovägen längst upp mot Birger Jarlsgatan, med en stor tät granhäck runt. Där bygger man ju de två stora nya höghusen just nu.

slow train coming


claesi

Kul bild. Har även sett någon bild i Gudmundsgillets årsbok, tror jag, som visar arbetet med pågående utschaktning av ängen vid Ekhagen för den blivande "sänkan" där Ekhagsrondellen och motorvägen går idag. Där fick man ju "gräva ner sig" rejält. Vilka jordmassor som skulle bort!

Det är konstigt att föreställa sig hur det såg ut innan vägen fanns där och då järnvägen gick uppe på ängen där man sedermera fick bygga järnvägsbron över nya vägen bort mot Österängen. Snacka om att landskapet förändrats!

slow train coming

http://www.jnytt.se/lasarbilder/sida/34

Här finns två 50-tals bilder från Ekhagen, tittar du noga så kan du se en svart bro som
går över järnvägen.

http://www.jnytt.se/lasarbilder/sida/34

Vet du hur det kom sig att motorvägen endast gick i en riktning under så lång tid?

Angående sommarhemmet på Österängen så vill jag minnas grunden låg endast för något år sedan.
Vet du när sommarhemmet revs?
Det andra huset som låg där dom nu bygger nya, minns jag men jag kommer inte ihåg vilket år det
revs, minns du det?


claesi



På ovanstående bild ser man ju tydligt att autostradan gick över nuvarande Severins (öppnades 1966) tomt och vek av från Birkagatan och fortsatte rakt in på Huskvarnavägen, så att säga. När vägen byggdes vidare mot Ekhagen var man ju tvungen att få en mjuk böj och ändrade då sträckningen lite genom att följa Birkagatan/Birger Jarlsgatan sträckning mer och då kom väl bron över motorvägen till 1959-60 någon gång.  Den delen invigdes väl samtidigt som Vätterledens första etapp, 13 dec 1960.
Jag vet inte varför man bara använde en körbana fram till 1963 då både syd och nordgående filer öppnades för trafik. Lennart Lindberg informerade om det på J-nytt i samband med den gamla järnvägsundergången vid Rocksjön. Kan det vara, så att man färdigställde en örbana i taget för att snabbare få igång viss trafik och avlasta Huskvarnavägen och Jönköpings centrum, så fort man kunde, eller kunde det ha något med den kommande högertrafikomläggningen att göra? Det beslutet togs väl 1963 då öppnades ju också båda filerna. Det är dock bara spekulationer. Skulle vara kul att fastställa anledningen. Första gången jag fick veta om den enda öppna körbanan var när jag gick in på Wikipedia och läste om när respektive motorvägssträcka öppnades i Sverige. Under motorvägar och dess historia. 

Vad gäller de båda bilderna på Ekhagen, så såg jag dem när de var ute på J-Nytt och där har verkligen landskapet förändrats, som sagt. Min svärfar som är uppvuxen på Öster berättade att det endast gick en fältväg efter järnvägen nerifrån A6, avsedd för militären. Den följde järnvägen och på den kunde man gå eller cykla bort till och igenom "koporten" på Österängen för vidare färd på GC-banan vid autostradan ner till Huskvarna, om det var dit man skulle.

Vad gäller Missionshemmet på Österängen, brann det ner någon gång under 60-talets första hälft. Det andra huset fanns kvar när jag bodde på Österängen 83-88, men stod då övergivet och revs någon gång i slutet av 80-, eller i början av 90-talet, gissningsvis.




slow train coming

Bra bild, den har jag inte sett förr. Här ser man ju avfarten mot vättersnäs samt att det blir
två-filigt efter denna avfart. Bilden vi snackar om måste nästan var tagen längst åt vänster
på flygbilden, om man kollar lite träd och sånt.

Flygbilden skulle kunna vara knäppt någon gång mellan 51-54.

Angående det övergivna huset har jag ett svagt minne att det bodde folk där när
jag var liten, slutet 70-talet. Jag kom dock inte ihåg när det försvann, även om jag
borde då jag gick förbi där väldigt mycket i slutet av 80-talet, men då hade man ju annat
och tänka på.
Minns när  kogången upp mot öxnehaga var  en grusväg, denna byggdes om till cykel och bilväg ca 1977.

Hittar du mer schyssta bilder, lägg gärna upp dom här eller maila dem till mig.




claesi

Ja, du har helt rätt. Bilden från autostradan är tagen där vid träden. Nu har jag fått klarhet i något jag undrat ett tag.

Jasså först 1977 blev det bilväg under koporten uppe vid järnvägen. Enligt uppgift var det en grusväg som gick rakt upp från undergången, istället för dagens bilväg med böjen upp till Kungsängsleden. Något annat jag undrat över ett tag är när var Kungsängsleden helt klar, så man kunde köra från Ekhagen till Öxnehagaleden var det 77, eller?

Intressant tråd också som du har vad gäller motorvägen Huskvarna-Gränna. Bilden på vägstumpen med den gamla sträckningen av väg 133 vid galgen, känner jag igen. Har Jobbat på Vägverket med busshållplatser b la och var i närheten där och inventerade någon hållplats.

slow train coming

Är inte säker på 77 men det borde varit då ngn gång, när Kungsängsleden knöts ihop med KLöverv, vet jag inte
men en gammal granne från Öxnehaga ville minnas att den kom till ngt år efter inflyttningen 72 vilket borde bli ca 73,74.
Men det skulle även detta kunna varit ca77, det gick dock att ta bilen ner till Österängen redan 72. Klöver vägen
slutade vid Granbäcks gård men en grusväg gick vidare till vägen mot kogången. Har du kollat bilderna på
www.oxnehaga.se bildbank där finns några bilder ifrån 1969, bl a en tagen på klöverv. Men kan idag se var
både klöverv och Kungsängsleden slutade om man kollar på lyktstolparna som är ca 10år modernare på den nya
sträckan.

Det finns också lite industrispår kvar i gräset och bränn-nässlorna mellan sortergården och stålpressen.

Har du varit vid Gråbogatan så kan man hitta rester av banvaktarstugan, när denna revs är något jag undrar över.
Det fanns även en banvaktarstuga vid järnvägsundergången(Öxnehagaleden) av denna finns dock inga spår, men
den syns på en av R.Johanssons bilder ifrån 68 eller 69. Vet du ngt om denna?


claesi

Intressant det med lyktstolparna vid Kungsängsleden. Skall kolla det nästa gång jag åker där. Barnvaktarstugan vid Gråbogatan vet jag inte när den revs. Skall även kolla upp resterna där vid tillfälle. Barnvaktarstugan jämte Öxnehagaleden ser man ju mycket riktigt på en av Rolfs bilder från juni 1969. Min sambo flyttade med familj upp till en villa på nedre Öxnehaga 1971 och hon påstår sig bara komma íhåg en grund där huset stått. Kan rivits rivits någon gång i skiftet 69-70 nån gång. Bildbanken på Öxnehaga.se har jag kollat in ett par gånger. Den är bra. Jag vet vilken bild på Granbäck och Klövervägen du menar. Tänk om Vätterhem haft en sådan bildbank över byggandet av Österängen, exempelvis!

Jag hittade ett antal fina bilder över området kring höghusen på Häradsvägen i Huskvarna. Brf Gråbo har ett fint bildgalleri:http://brfgrabo.se/galleri/ Det finns bilder över Gråbogatan och b la en kul bild med en gammal byggnad tillhörande gamla Yxenhaga Storegård mitt bland de nya höghusen!

slow train coming

Gråbo bilderna var kul att se, på bild 21 ser man taket på stinsstugan och till vänster måste det nästan vara
baksidan på gamla HVA hållplats, här är en bild på framsidan(när denna är tagen vet jag inte. några förslag?)
Jag antar att stinsstugan fanns när denna bild togs, den är förmodligen bara utanför bild.



Bibblan på Öxnehaga ska ha en utställning med gamla bilder från området nu i Maj. Området fyller 40.
Jag hjälper dom att samla in lite bilder, så får du tag i några som är tagna 69-75, kan du väl höra av dig
Även bilder på gamla Öxnegården är intressant.


claesi

Kul bild från mina gamla "hemtrakter". Bodde i ett hus på Wilhelm Thams väg från 92-2006 som var byggt 1930 och flera av de husen på bilden är i samma stil, så man kan misstänka att bilden är tagen på 30-talet, eller i början av 40.

Jag vet inte om du varit inne på Svensk lokalhistoriska arkiv på nätet: http://www.lokalhistoria.nu/extra/tools/parser/?url=/html/parse/protocol.html&filename=hus0464.xml och kollat protokoll från Huskvarna stadsfullmäktige genom åren fram till kommunsammanslagningen 71. Särskilt protokollen från 60-talet har jag gått igenom och där fått årtal och kostnader för byggande av järnvägsbron och Öxnehagaleden, uppköp av mark och andra kostnader och diskussioner kring det då kommande motorvägsbygget m m, mm. Där kanske man även kan hitta sådant, om man går tillbaka rejält i tiden, som när barnvaktarstugan revs och annat man undrar över.

Intressant med utställningen över Öxnehaga i maj, den måste jag besöka och jag håller utkik efter gamla bilder från det området.

slow train coming

Tack för tipset om lokalhistoria, där har man ju lite att kolla.

http://www.youtube.com/user/rollingthunder2001#p/a/u/0/eFkZzoi2MLE

Här är ett kort filmklipp från bygget av Öxnehaga-leden ca 69.

Det finns en film som heter "stöld i våra kvarter" som är inspelad på Österängen tidigt 60-tal.
Har du hört talas om denna?, Man ser inte så mycket av husen, men lite är med.
Bla fritidsgården Slussen som låg på västra Österängen, innan Birkagården blev klar 64?

claesi

Kul att se filmsnutten  om Öxnehagaleden. Nej, filmen om Slussen har jag inte hört talas om . Det finns tydligen en del gamla "godsaker", som nästan är bortglömda.
På tal om Gråbo hpl, så såg jag någon gång en gammal tidtabell för tåget på någon sajt för järnvägens historia. Jag tror den var från 1912 och förutom Gråbo hpl fanns även en Sanna hpl på tabellen. Har du någon susning om var den låg?

På en av flygbilderna du la ut från 1961, ser man "kvarlevorna" av ett stickspår, som man också kan se på kartan från -54, som stack av från huvudspåret i böjen förbi Österängen där panncentralen sedan byggdes. Vet du vad det stickspåret hade för funktion? Var det för möten med andra tåg?

slow train coming

Stickspåret på Österängen, tror du inte att det var till för oljelev. till panncentralen.
Jag har sprungit förbi där och kollar en gång, men det finns inga spår kvar.
Panncentralen finns med på österängsbilden(early 50´s) som du la ut.

Sanna hlp vet jag inget om , men ska kolla upp den.