Gamla Tranarpsbron, E4:an

Startat av David M, 27 november 2010, 15:13:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

Söker bilder på den gamla Tranarpsbron och vore väldigt tacksam om någon läsare kunde dela med sig sina bild/er. Denna bro var en del av en motortrafikled byggd någon gång under tidigt 1960-tal, riven 1997 då nuvarande Tranarpsbron invigdes. Det speciella med den gamla vägen och bron var att den klöv byn Rönnetorp i två delar (vägen drogs precis mittemellan två gårdar) och att E4:an korsade Rönne å i ett väldigt lågt läge vilket speciellt vintertid var ett enormt problem för den tunga trafiken som skulle ta sig upp för dalgången. Numer går E4:an ovanför dalgången, något som ger en vackrare utsikt än tidigare. 



Apropos den gamla E4:an i norra Skåne har jag alltid tyckt att man gjorde en mycket märklig prioritering när man började med att bygga motortrafiklederna Tranarp-Stidsvig och Åstorp - Hyllinge långt innan man byggde motorvägen vid Helsingborgs norra infart där det trots allt var mest trafik. Det var först 1978 som trafikplats Kropp och motorvägen Väla - Hyllinge invigdes, det vill säga cirka femton år efter att man byggt de första motortrafiklederna.

Alexei

#1
CitatApropos den gamla E4:an i norra Skåne har jag alltid tyckt att man gjorde en mycket märklig prioritering när man började med att bygga motortrafiklederna Tranarp-Stidsvig och Åstorp - Hyllinge långt innan man byggde motorvägen vid Helsingborgs norra infart där det trots allt var mest trafik. Det var först 1978 som trafikplats Kropp och motorvägen Väla - Hyllinge invigdes, det vill säga cirka femton år efter att man byggt de första motortrafiklederna.  

Just sträckan Väla-Hyllinge funderade jag faktiskt på förra helgen.
Håller helt med, det är faktiskt mycket märkvärdigt. Ängelholmsleden stod klar 1974 eller 1975, men slutade knapt 2 kilometer fråm E6an vid Kropp. Att bygga hela sträckan Helsingborg-Hyllinge på en gång, drygt 10km, hadde ju knappast varit en särskildt lång etap.

Stefan K

Tror att det handlar om konjunkturer och politik. Efter två oljekriser på 1970-talet, så tror/planerar man för ingen tillväxt av biltrafiken. Alltså räcker den s.k. motortrafikleden, den berömda "krockmöjliga" 13-m-vägen.

Statens Vägverk har ju på den tiden ingen 4-fältväg i sitt standardsortiment ;-)

Som trafikplanerare kan jag ju tycka att det redan på den tiden hade varit bättre att räkna med att börja bygga både E47 och E55 (förlåt E4 och E6) som motorvägar!

Anders Noren

Jag har en enklare gissning: Ängelholmsleden bekostades av kommunen medan Hyllinge-Åstorp och Tranarp-Stidsvig ersatte de vägavsnitt som hade lägst standard just då. Någon prognostiserad minskning av biltrafiken i slutet av 1970-talet har jag aldrig hört talas om; tittar man till exempel på stadsplaner i Gävle upprättade åren kring 1980 så har tvärtom det faktiska bilägandet aldrig nått upp till den parkeringsnorm som då gällde. Det finns därför en hel del planerade parkeringsdäck och parkeringshus som aldrig blivit uppförda eftersom behovet aldrig har uppstått.

Anders