Katastrofsiffror... 9 av 10 bussar underkända av polisen

Startat av Bjarne-W, 25 november 2010, 08:42:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bjarne-W

90 procent av de bussar som har kontrollerats av trafikpolisen i Västra Götaland under hösten har haft så allvarliga fel att de måste till verkstad innan de på nytt får sättas i trafik. Orusttrafiken och Veolia är överrepresenterade i statistiken. Det skriver Göteborgs-Posten.

Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2010/11/25/nio-av-tio-kontrollerade-bussar-underkanda/



admin


Två trådar om samma sak har slagits ihop. En liten vädjan om tydligare rubriksättning finns också då det underlättar för alla.

yngrot

Enligt polisen på radio så är det mycket oljeläckage de har hittat nödhammare som saknas    .. man kan väl säga inget nytt från västfronten  ::)  för detta återkommer varje år ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

Citat från: yngrot skrivet 25 november 2010, 22:10:39 PM
Enligt polisen på radio så är det mycket oljeläckage de har hittat nödhammare som saknas    .. man kan väl säga inget nytt från västfronten  ::)  för detta återkommer varje år ..

Inte konstigt alls igentligen!  När busstrafikbolagen lägger bud så lägger dem så låga anbud att dem har inte över till diselolja i flera fall!
Hur ska dem då ha råd att serva bussarna? ¨Jag tycker det är bra dem är ute och kontrollerar bussarna.
Mer sånt ... Är väl inte så länge sedan dem stod på Södra torget och gjorde fordonskontroller på BLs bussar på förmiddagen och Resecentrum på eftermiddagen ...enl uppgift gick det inte så bra ...många bussar fick påpekande ... kommunala bussbolaget i Borås fick hämta ut reservbussar från garage och det slutade med att även dem nyutagna bussarna fick påpekande ... eller tom körförbud på ett antal ... alla bolag är lika dåliga / bra ... tog bara BL som ett exempel ....
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Wetjo

Oljeläckagen är j inte bra, men nödhammaren försvinnner ju under dagen (om det är en stadsbuss).
Problemet är att visa att den "satt där i morse"...
Vet inte varför, men det är stor omstättning på nödhammare i städerna  >:(

yngrot

Det trodde jag räckte för jag minns på B-L s tid att där fanns enbart nödhammare vid föraren de andra försvann innan man hann ur garaget nästan .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 november 2010, 09:52:38 AM
Det är nog dags att skriva om regeln om nödhammare så att det är tillräckligt att det finns sådan hos föraren, typ på skyltskåpets utsida.

De ligger nog något i detta, i Värmland på min tid monterade vi en nödhammare med bälteskärare på förarplatsen.
Det finns nyare nödhammare med wire och de fick vara kvar lite längre men varför är det inte fler som monterar
nödhammare med larm detta finns som option till vissa bussar!

Ersa

Citat från: Lars skrivet 26 november 2010, 23:33:09 PM
men varför är det inte fler som monterar nödhammare med larm detta finns som option till vissa bussar!

Detta larm har funnits att välja som tillval i över 10 år nu, iaf om man köpte en Carrus.
Det finns även larmade uppfällbara kåpor över dörrarnas nödventiler på Setror som är mer än 10 år gamla idag.

AL

Eller varför inte som man valt att göra det på Sporveisbussene, (eller Unibuss som det numera heter)...

yngrot

Citat från: AL skrivet 27 november 2010, 18:33:14 PM
Eller varför inte som man valt att göra det på Sporveisbussene, (eller Unibuss som det numera heter)...


Och det är???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bussefjant

Inte så konstigt att vissa bolag blir underkända , under min tid som buss-mekaniker på en verkstad i väst-sverige så blev jag beordrad att pilla av glaset på mätaren till brandsläcknings-utrustningen ta loss nålen och tejpa fast den så den visa grönt , samt alko-låsen i vissa lastbilar , bussar skulle ha en hemlig knapp ifall du behövde starta bussen lastbilen vid alkohol-intag , bakaxlar som var så dåliga att dom höll på att ramla ihop primades med gummi spray för att gå igenom bilprovningen , inte konstigt bussar brinner bra .

Erling.L

Citat från: Lars skrivet 26 november 2010, 23:33:09 PM
De ligger nog något i detta, i Värmland på min tid monterade vi en nödhammare med bälteskärare på förarplatsen.
Det finns nyare nödhammare med wire och de fick vara kvar lite längre men varför är det inte fler som monterar
nödhammare med larm detta finns som option till vissa bussar!

Fanns i DoB bussarna från början med saboterades o hammarna stals likaväl trost vajer o så
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus