Flygbussarna vässar konkurrensen om Arlandaresenärer

Startat av Bjarne-W, 24 november 2010, 17:38:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: för alla skrivet 22 mars 2011, 00:30:35 AM
Någon som vet hur de går för supershuttle kanske provåkt funkar det bra dåligt?

Är nog lite tidigt att säga hur det går än, men man har som sagt en formidabel konkurrent i Flygtaxi som då även sedan några år tillbaka erbjuder en liknande tjänst även till järnvägsstationer runt om i landet. Nu har jag inte kört Super Shuttle, men konceptet påminner som sagt i mångt och mycket med Flygtaxis och jag har i alla fall kört massvis med Flygtaxiuppdrag under åren. De senares stora styrka är då att de täcker samtliga drygt 40 flygplatser i Sverige samt runt 100 järnvägsstationer. Man kör även från/till Sverige och Kastrup. På dessa punkter ligger då Super Shuttle i lä, men om man får snurr på det hela så antar jag att man med stor sannolikhet expanderar.

Samma sak gäller med fast pris som alltid gällt här, man får prisuppgiften när man bokar och man betalar aldrig i bilen. I de allra flesta fall så bokas även allt (ofta viktigt för affärsresenärer) i ett paket av de flesta affärsresebyråer. Alltså Flygtaxi till flyget, flygbiljetterna och taxiresan till nästa destination efter landning samt sedan retur får man som ett paket. Super Shuttle däremot verkar i princip bara bygga på enskilda resor även om man kan lägga upp ett medlemskap och spara sin profil. På det stora hela så verkar man i nuläget främst konkurrera med de vanliga lokala taxibolagen, men då många av de bolagens resenärer även ofta har företagskort mm. som går att använda på olika håll i landet så får man väl se hur det blir. Visst är prisskillnaden sedan något som man får ta med i beräkningen, men så mycket skiljer det sig ändå inte från taxis priser på dessa destinationer samt att man i en taxi slipper dela med andra så finns det nog många som fortfarande kommer att välja taxi.

Visserligen fungerar Super Shuttle bra i USA, men betingelserna där var annorlunda när det begav sig och är det fortfarande. Det man kan göra nu är nog att vänta och se hur det ser ut efter ett år eller så, föreställer att man i alla fall gett det lite tid innan man tänker sig en utvärdering. Brasklappen är dock att konceptet som sagt inte alls egentligen är nytt utan det enda nya är att man genom att använda större fordon kan få flera att samåka... vilket Flygtaxi märkte inte alltid var så uppskattat utan många valde att betala extra för att slippa samåkning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

groenis

Hur har man tänkt sig att marknadsföra konceptet till internationella kunder?
Eller blir det när man får konkurans från andra bolag?

Både jag och Nico har sett hur taxibolag "säljer" in sig hos hotellen t.ex,
Ska FAC göra på samma sätt?

/Lennart

Jonas1968

Citat från: Ersa skrivet 25 november 2010, 00:10:07 AM
Lätt att fixa. In med 10 passagerarstolar bara, så blir det en buss med vita skyltar och färdskrivare. Och 10 stolar kan man få plats med i så små fordon som en vanlig VW Caravelle.
Dock så har väl dom flesta fordon ett max antal passagerare som dom är besiktade och godkända för. Är ett visst fordon bara godkänt för 8 passagerare så är det ju knappast okej att trycka in 10 stolar där. Jag har ingen aning om vad dom här fordonen är godkända för.
Blir inte problemet dock att det krävs D behörighet av förarna om det klassas som buss?

Jonas1968

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 mars 2011, 16:22:28 PM
Caravelle med långa hjulbasen går att fixa till för 11 passagerare om man använder sig av dubbelsäte fram, då blir det bagage till några attaceväskor bara men det kanske inte behövs mer.
Är man på väg till flyget så kan det ju tyvärr vara frågan om ganska stora mängder bagage i vissa fall, speciellt vid långresor så att bara ha plats för några attaceväskor på en flygshuttle är nog ingen vidare idé.

Aniara


Som jag har förstått det, så fungerar det så här: Bilarna har plats för max 8 passagerare och så ryms det mycket bagage. De är registrerade som vanliga personbilar, men på trafiktillståndet står det "Buss i linjetrafik". Chaufförerna kör på vanligt B-körkort, och behöver inte D-behörigheten, dock har flygbussarna som krav att man även har taxiförarlegitimation. Ingen färdskrivare och ingen tidbok, fordonet är ju varken buss eller taxi, och dessutom är det linjetrafik under 50 km...