Vad gäller vid reversibelt körfält?

Startat av Åsa Nietzsche, 19 november 2010, 19:44:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter C

Citat från: Åsa Nietzsche skrivet 19 november 2010, 23:30:17 PM
Det finns nog en logisk förklaring. Allt annat vore verkligen korkat. Man får no utgå från att de som planerat våra gator har alla hästar hemma.

Ja, i den kungliga "Hufvudstaden" finns det säkerligen många smarta människor som gått i skola hela livet och ritat denna hållplats på datorn. Hästarna för övrigt har de i det "Kungliga hovstallet"  ;)  :)

JDS

Citat från: Åsa Nietzsche skrivet 19 november 2010, 23:34:47 PM
Men har bilisten väjningsplikt då jag hade stopplikt? (förvirrad)

NEJ! Det är den som har stopplikt som även har väjningsplikt:

"Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder." (Trafikförordningen 3 kap 5 § 2 st samt 19 § 2 st.)

Samtidigt gäller, som Lars säger, att den som svänger i korsningen måste ha koll på annan trafik som färdas i samma riktning, särskilt trafik som kommer bakifrån. (26 § 1 st) Men stopplikten och de skyldigheter den medför (se ovan) är svår att komma undan...

Åsa Nietzsche

Citat från: JDS skrivet 19 november 2010, 23:38:04 PM
NEJ! Det är den som har stopplikt som har väjningsplikt:

"Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder." (Trafikförordningen 3 kap 5 § 2 st.)

Samtidigt gäller, som Lars säger, att den som svänger i korsningen måste ha koll på annan trafik som färdas i samma riktning, särskilt trafik som kommer bakifrån. (26 § 1 st) Men stopplikten och de skyldigheter den medför (se ovan) är svår att komma undan...


(drar mig själv i håret)  :o

Men jag följde ju stopplikten  :'(

Åsa Nietzsche

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2010, 23:37:40 PM
Fel ordval kanske  ;)

Du får ju inte byta fil eller korsa en annan fil utan att ha koll på annan trafik i samma eller motsatt riktning.
Det bästa en sådan här gång är ju om bilisten kör in i bussen, då är det svårt snacka bort det hela



:'(
Nej. Jag kan inte sitta och önska att vi i stället hade kört in i varandra. Jag hade då kört rakt mot förarplatsen och jag vill inte tänka på resten  :'(

JDS

Citat från: Åsa Nietzsche skrivet 19 november 2010, 23:49:59 PM

(drar mig själv i håret)  :o

Men jag följde ju stopplikten  :'(


Det jobbiga med den här platsen är att man kan göra allting "rätt" och sen kommer det ändå nån j***l från ingenstans. Det man kan göra är att köra långsamt några meter, så att man kan stanna utan att folk ramlar i vagnen om det kommer någon. Många förare gör det, men jag har också reflekterat över hur vissa förare bara stannar vid stoppskylten och sedan gasar på utan att ens titta särskilt mycket åt sidan. Jag menar att man inte kan köra buss på det sättet; när man kör på samma gata dag ut och dag in borde man lära sig riskerna och titta extra noga i stället. Detta är för övrigt en central del i utbildningen av spårvagnsförare, man blir inte godkänd om man inte kör försiktigt på de platser där det är känt att bilförarna ofta kör oförsiktigt! Men ibland blir det ändå inte som man har tänkt sig...  :-\

Obs: Med det här vill jag inte antyda att du skulle ha gjort något fel, bara påpeka hur lätt det är att det går snett...

Åsa Nietzsche

Citat från: JDS skrivet 20 november 2010, 00:06:33 AM
Det jobbiga med den här platsen är att man kan göra allting "rätt" och sen kommer det ändå nån j***l från ingenstans. Det man kan göra är att köra långsamt några meter, så att man kan stanna utan att folk ramlar i vagnen om det kommer någon. Många förare gör det, men jag har också reflekterat över hur vissa förare bara stannar vid stoppskylten och sedan gasar på utan att ens titta särskilt mycket åt sidan. Jag menar att man inte kan köra buss på det sättet; när man kör på samma gata dag ut och dag in borde man lära sig riskerna och titta extra noga i stället. Detta är för övrigt en central del i utbildningen av spårvagnsförare, man blir inte godkänd om man inte kör försiktigt på de platser där det är känt att bilförarna ofta kör oförsiktigt! Men ibland blir det ändå inte som man har tänkt sig...  :-\

Obs: Med det här vill jag inte antyda att du skulle ha gjort något fel, bara påpeka hur lätt det är att det går snett...


Jo :(  Men jag rullade fram en bit efter att jag plockat på passagerare och tittade i speglarna och på sidan vid framdörrarna, sen rullade jag ut och då pang bom. Man ser helt enkelt inte bra vid den där hållplatsen. Jag får helt enkelt kallt räkna med att bli av med mitt körkort, polisanmäld, av med jobbet och då bostaden, bli hemlös och sova på nattbussarna för resten av mitt liv.

OT: Jag är en känslig individ  :-\

Optimal

Jag har kört 2an ett antal gånger nu på kvällen. När jag kört från denna hållplats å någon bil kört in framför mig å ska till vänster har dom fått helljus och tuta på sig. Då kanske jag gjort fel. Men bilen har ju kört i vägen för mig, och där med så ser jag att bilen gjort fel. Än så länge har ingen klagat, så jag fortsätter nog så :D. Hade ingen aning om att det fanns något som hette reversibelt körfält, och låssas att jag fortfarande inte vet det. ;)

JDS

Citat från: Åsa Nietzsche skrivet 20 november 2010, 00:20:07 AM

Jo :(  Men jag rullade fram en bit efter att jag plockat på passagerare och tittade i speglarna och på sidan vid framdörrarna, sen rullade jag ut och då pang bom. Man ser helt enkelt inte bra vid den där hållplatsen. Jag får helt enkelt kallt räkna med att bli av med mitt körkort, polisanmäld, av med jobbet och då bostaden, bli hemlös och sova på nattbussarna för resten av mitt liv.

OT: Jag är en känslig individ  :-\


Jo, jag förstår det. Men det finns ingen anledning att grubbla för mycket här. Det var ändå en ganska lindrig händelse och ingen bröt nacken, såvitt vi vet. Du körde inte vårdslöst och du gjorde rätt efteråt. Sannolikt kommer man mest att oroa sig för hur du påverkats av händelsen.

Ted Selander

Citat från: Jim skrivet 20 november 2010, 00:28:39 AM
---
Hade ingen aning om att det fanns något som hette reversibelt körfält, och låssas att jag fortfarande inte vet det. ;)

Reversibelt körfält finns, men är som sagt något helt annat, se länk till info om "Grisslingerakan" i Värmdö.

https://www2.varmdo.se/dman/Document.phx?cmd=download&documentId=av02207105644134

/Ted

Åsa Nietzsche

Citat från: Jim skrivet 20 november 2010, 00:28:39 AM
Jag har kört 2an ett antal gånger nu på kvällen. När jag kört från denna hållplats å någon bil kört in framför mig å ska till vänster har dom fått helljus och tuta på sig. Då kanske jag gjort fel. Men bilen har ju kört i vägen för mig, och där med så ser jag att bilen gjort fel. Än så länge har ingen klagat, så jag fortsätter nog så :D. Hade ingen aning om att det fanns något som hette reversibelt körfält, och låssas att jag fortfarande inte vet det. ;)


Jag tycker inte att du gör fel som tutar och blinkar med helljuset. Man känner sig ju obehagligt överraskad där.
Ett reversibelt körfält är när det finns två sträck bredvid varandra. Man kan alltså köra i olika riktningar i såna fält. I detta fall rakt fram och vänster. Sen vet jag inte om bilarna får köra höger där också.... Mycket korkad lösning framför en hållplats!  >:(

Åsa Nietzsche

Citat från: JDS skrivet 20 november 2010, 00:42:39 AM
Jo, jag förstår det. Men det finns ingen anledning att grubbla för mycket här. Det var ändå en ganska lindrig händelse och ingen bröt nacken, såvitt vi vet. Du körde inte vårdslöst och du gjorde rätt efteråt. Sannolikt kommer man mest att oroa sig för hur du påverkats av händelsen.


Jag är som sagt väldigt känslig. Och bra är väl det. Jag var mycket oroad över damen som föll. Visade det inte i situationen, då var jag som en robot som ringde ambulans, hjälpte damen att sms:a sin son och vägledde de andra passagerarna. Tog kommandot. Sånt där kommer efteråt. Tänk om damen inte vågar åka buss längre osv. tänker jag. Jag försökte verkligen göra det bästa :( gav damen min jacka för hon frös och var chockad.

Ah, man känner sig misslyckad. Passagerarnas trygghet vilar i mina händer från det att de stiger in i min buss och denna kväll misslyckades jag :(

Jag kommer komma över det här. :)

JDS

Citat från: Åsa Nietzsche skrivet 20 november 2010, 15:02:20 PM
Ett reversibelt körfält är när det finns två sträck bredvid varandra. Man kan alltså köra i olika riktningar i såna fält. I detta fall rakt fram och vänster.

NEJ, för andra gången. Det där är inte ett reversibelt körfält! Ett reversibelt körfält är upplåtet för trafik omväxlande i den ena och i den andra (motsatta) färdriktningen, alltså inte typ rakt fram och åt vänster, utan rakt fram åt ena hållet eller rakt fram åt andra hållet. Trafiken regleras med signaler eller fasta hinder (polisbevakning kan antagligen också förekomma) för att inte bilarna ska krocka. Ovanligt.

Den vägmarkering du ser på vissa ställen, bl a vid Eriksbergsgatan, är en dubbel heldragen linje som man har gjort avbrott i för att markera att det är tillåtet att korsa den. Det är nog egentligen fel sätt att måla på, då en sådan markering enligt vägmärkesförordningen betyder just reversibelt körfält. Men något sådant finns alltså inte på platsen! I stället borde man nog ha utelämnat vägmarkeringen helt och hållet, det är ju i grund och botten en vanlig vägkorsning.

Anders Noren

Reversibelt busskörfält (norrut på morgonen, söderut på kvällen) kommer att invigas på Tornavägen i Lund (Dalbyvägen-Tunavägen) i december. Det ska bli intressant att se hur respekterat busskörfältet blir trots att jag utgår ifrån att det är heldragen linje som gäller. Den största korsningen kommer att vara signalreglerad och inga busshållplatser finns på sträckan så jag tror att problemet i denna tråd - även om busskörfältet på Birger Jarlsgatan nu inte är reversibelt - inte kommer att uppstå. Det finns några mindre gatukorsningar och enstaka fastighetsutfarter på sträckan, men trafiken på dem torde uppgå till en handfull fordon per dygn.

Anders

Åsa Nietzsche

Citat från: JDS skrivet 21 november 2010, 14:53:19 PM
NEJ, för andra gången. Det där är inte ett reversibelt körfält! Ett reversibelt körfält är upplåtet för trafik omväxlande i den ena och i den andra (motsatta) färdriktningen, alltså inte typ rakt fram och åt vänster, utan rakt fram åt ena hållet eller rakt fram åt andra hållet. Trafiken regleras med signaler eller fasta hinder (polisbevakning kan antagligen också förekomma) för att inte bilarna ska krocka. Ovanligt.

Den vägmarkering du ser på vissa ställen, bl a vid Eriksbergsgatan, är en dubbel heldragen linje som man har gjort avbrott i för att markera att det är tillåtet att korsa den. Det är nog egentligen fel sätt att måla på, då en sådan markering enligt vägmärkesförordningen betyder just reversibelt körfält. Men något sådant finns alltså inte på platsen! I stället borde man nog ha utelämnat vägmarkeringen helt och hållet, det är ju i grund och botten en vanlig vägkorsning.


Jag missade det där  :-\ Då vet jag! Tack  :)