Vad gäller vid reversibelt körfält?

Startat av Åsa Nietzsche, 19 november 2010, 19:44:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Åsa Nietzsche

God kväll.

Jag var med om en otäck sak igår. Körde linje 2 (innerstaden) MOT Sofia. Kom fram till hpl Eriksbergsgatan och plockade där på passagerare. Stänger dörren, rullar sakta fram (finns inte så mycket yta att rulla på efter blindplattan), stannar igen,kollar i speglarna, fri sikt. Rullar vidare in i det reversibla körfältet mot bussfilen. Då från ingenstans kommer en liten bil i hög hastighet och svänger vänster in framför min buss. Rent instinktivt tvärnitar jag i sista sekunden. Allt var frid och fröjd. Trodde jag. Tills jag tittade bak i bussen för att se att alla mådde bra.

En kvinna hade ramlat bakåt och gjort sig illa i axeln. Och jag tänker inte ta hela historien om hur jag ringde ambulans och RTL.

Allt därefter gick mycket snabbt. Men nu idag har händelsen börjat komma tillbaka. Hade jag kunnat göra annorlunda?

Jag stannade vid stopplikten två gånger, först när jag tog upp passagerare och sen strax innan jag rullade vidare. Jag såg verkligen inte den där bilen (annars hade jag ju inte kört,säger sig självt).

Har kört 2:an idag också och det är verkligen svårt att se om det närmar sig en bil, om det inte är så att bilen befinner sig innan hpl-läget.

Jag grämer mig så fruktansvärt idag. Jag antog mina plikter mot stopplikten. Det är det enda jag tänker på. Och att hade jag bara "kört på" hade inte bara min passagerare skadat sig, antagligen föraren i den lilla bilen, kanske jag. Det hade varit 2 skadade fordon och minst 3 skadade personer (ja, nu tar jag i, min hastighet låg väl mellan 10-15) men tankarna bara snurrar.

Gjorde jag fel? Gäller högerregeln i reversibelt körfält? Inte för att jag hade kunnat uppfatta bilen då den kom i mycket hög hastighet.

Vem gjorde fel? Det går att se hpl på hitta.se GATUBILDn (Birger jarlsgatan 41 B bör vara nära hpl)

Det känns som att det var jag som gjorde fel. Fast varför skulle bilar bara få köra vänster framför min buss?

Känner mig misslyckad. Vill reda ut traikreglerna kring platsen. Kan inte släppa det här.

???


Ted Selander

Jag förstår att det var en otäck situation!

Det är alltså tillåtet med vänstersväng in på Jutas Backe från Birger Jarlsgatans körfält till höger om hållplatsen.
Körfältet söder om hållplatsen är dock inte reversibelt (för det ska körfältet vara upplåtet för trafik i två körriktningar), utan mellan hållplatsen och kollektivkörfältet är det närmast att likna vid en gatukorsning.

Jag vill inte spekulera kring skuldfrågan.

/Ted


Olof Lagerkvist

Usch, låter inte trevligt det där. Det är ganska lätt att tankar dyker upp ett tag efter en sådan situation, vad kunde ha hänt i värsta fall, vad kunde jag gjort annorlunda osv.

Jag antar att platsen du talar om är här: http://kartor.eniro.se/m/IoRzJ

Utefter vad jag kan se verkar det lite väl trångt och knepigt för den trafiklösningen just där och jag förstår den uppenbara risken att missa trafik när du kör ut från hållplatsläget. Det är svårt att bedöma vinkeln av bilden, men rent allmänt är det mycket olämpligt trafiklösning att ha stopplikt/väjningsplikt där vinkeln är väldigt snäv mot trafiken man ansluter till på grund av den uppenbara risken för dålig sikt.

Vad gäller regler i det här fallet är jag inte helt säker, men högerregeln bör vi i alla fall kunna utesluta. Stopplikten innebär väjningsplikt och den har prioritet över högerregeln. Däremot kan möjligen reglerna för körfältsbyte vara tillämpbara, men det kanske någon annan som är mer insatt kunna kommentera vidare.

Som jag ser det hade du nog inte kunnat gjort så mycket annorlunda, platsen är helt enkelt ganska farlig. Spontant tycker jag att man bör överväga att i första hand ljusreglera korsningen i kombination med hållplatsutfart på grund av detta och om detta är olämpligt/orimligt av någon orsak bör man istället se till att biltrafiken i körfältet du kommer ut på inte har för hög hastighet, t ex med någon liten sväng, farthinder etc.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Åsa Nietzsche

Jag hade kommit en ganska bra bit från stopplikten och har börjat fundera. Har undersökt platsen idag när jag kört med 2:an där. Och det förefaller troligt att den "lilla bilen" måste ha korsat min buss genom att köra tvärs över bussfilen som kommer efter det reversibla körfältet. Annars hade den nog kört in i min buss. Det är bara en spekulation och jag blir tokig.


Tänker på kvinnan. Tänk om hon gjorde illa sig mycket mer.


Håller med om att det är en fruktansvärt trafikfarlig plats. Små chanser att se bilar komma in körandes mot vänster när det kommer "bakom bussen".


Ersa

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 19 november 2010, 20:19:11 PM
Jag antar att platsen du talar om är här: http://kartor.eniro.se/m/IoRzJ

Mycket märklig utformning av trafikreglerna i den korsningen. Framför allt skumt att vänstersväng är tillåten för bilister. 2:an är ju en stomlinje, och därför borde väl platsen vara utformad som att bussen vore en spårvagn, dvs har förkörsrätt. Det borde alltså vara biltrafiken som ska stanna och titta efter innan de kör, speciellt innan de svänger vänster. Det är ju enklare för en bilförare i en vänsterstyrd bil att titta över vänster axel, än för en bussförare i en vänsterstyrd buss att titta över sin (ibland rätt skymda) högra axel.

Hade det varit en spårvagnslinje här hade bilisterna säkerligen varnats med gult blinkande ljus, eller rena trafiksignaler för både spårvagn (kollektivsignaler) och övrig trafik (vanliga trafiksignaler).

Jo

Citat från: Åsa Nietzsche skrivet 19 november 2010, 21:34:29 PM
Jag hade kommit en ganska bra bit från stopplikten och har börjat fundera. Har undersökt platsen idag när jag kört med 2:an där. Och det förefaller troligt att den "lilla bilen" måste ha korsat min buss genom att köra tvärs över bussfilen som kommer efter det reversibla körfältet. Annars hade den nog kört in i min buss. Det är bara en spekulation och jag blir tokig.


Tänker på kvinnan. Tänk om hon gjorde illa sig mycket mer.


Håller med om att det är en fruktansvärt trafikfarlig plats. Små chanser att se bilar komma in körandes mot vänster när det kommer "bakom bussen".




Ja det är ju stoppplikten som ställer till det. Jag antar av din beskrivning att bilen kommer innanför dig längs med Birgerjarlsgatan och sen gör en vänstersväng in på Eriksbergsgatan precis framför bussen? Frågan är varför man överhuvudtaget satt upp stoppskylten istället för att låta den som ska byta fil eller svänga vänster ha koll på att det är fritt för vänstersväng/filbyte. Jag har svårt att se att stopp-plikten för bussen förbättrar trafiksäkerheten eller framkomligheten. (Jag antar dock att det finns en anledning som jag inte har tänkt på)

Har bussen väl startat från hållplatsen och dessutom kommit en bit in i korsningen är det ju vårdslöst att försöka köra ifatt och svänga in framför bussen men jag tror ändock att man i ett försäkringsärende skulle lägga skulden på den som hade stopplikten ifall sammanstötningen sker i korsningen.

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2010, 22:21:59 PM
Jaha ja....

Där har jag krockat >:(

Eller rättare sagt.... en bil svängde in i höger framhjul på H59 5244
Den bilföraren dömdes för vårdslöshet f,ö

Det finns många liknande fällor i stan, eller fanns när jag körde.
En ännu värre är hpl Wasamuseet i ritn Djurgårdsbron, beware of left turning cars ;D

Det intressanta i sammanhanget är väl ifall stopplikten fanns redan då eller är ett nytt påfund?

Ersa

Citat från: Jo skrivet 19 november 2010, 22:22:26 PM
Har bussen väl startat från hållplatsen och dessutom kommit en bit in i korsningen är det ju vårdslöst att försöka köra ifatt och svänga in framför bussen men jag tror ändock att man i ett försäkringsärende skulle lägga skulden på den som hade stopplikten ifall sammanstötningen sker i korsningen.

Tyvärr är "vårdslös körning" numera "vardaglig körning". Även om bussen ska en annan väg än bilisten så "måste" numera bilisten ofta in framför bussen, istället för att vänta.

Om man som bussförare reagerar med signalhorn och/eller helljusblink på en bilist som kastar sig in framför bussen i en liknande situation brukar 80% av bilförarna numera enbart bli vansinnigt aggressiva för att bussföraren vågat kränka hans rätt att gena in framför. Jag brukar ha en hel del bekymmer med bilister i Norrköping som ska in framför och sen tvärt bromsa in för att svänga av, medan bussen ska vidare rakt fram. Rekordet är fyra tvära inbromsningar med samma buss under en enda genomkörning av Norrköping, under 20 minuters tid.
Allt förstånd verkar ha blåst bort, och nu kommer halkan och tar bort bussens förmåga att tvärnita för dessa bilister... :(

Jag antar att många hatar spårvagnar just pga att de vet att de inte har rätt att kasta sig ut framför dem. Därför kallar man dem för "livsfarliga" hellre än att ta eget ansvar.

Åsa Nietzsche

Citat från: Ersa skrivet 19 november 2010, 22:07:45 PM
Mycket märklig utformning av trafikreglerna i den korsningen. Framför allt skumt att vänstersväng är tillåten för bilister. 2:an är ju en stomlinje, och därför borde väl platsen vara utformad som att bussen vore en spårvagn, dvs har förkörsrätt. Det borde alltså vara biltrafiken som ska stanna och titta efter innan de kör, speciellt innan de svänger vänster. Det är ju enklare för en bilförare i en vänsterstyrd bil att titta över vänster axel, än för en bussförare i en vänsterstyrd buss att titta över sin (ibland rätt skymda) högra axel.

Hade det varit en spårvagnslinje här hade bilisterna säkerligen varnats med gult blinkande ljus, eller rena trafiksignaler för både spårvagn (kollektivsignaler) och övrig trafik (vanliga trafiksignaler).


Jag håller med! Men istället har busstrafiken försetts med stopplikt :( Körde 2:an ett sista varv nu ivkäll och platsen ter sig mer och mer som en stor trafikfara. Jag har alltid tyckt att platsen varit knepig, men fram tills i går har jag och mina bilburna medtrafikanter visat hänsyn till varandra.


Åsa Nietzsche

Citat från: Jo skrivet 19 november 2010, 22:22:26 PM

Ja det är ju stoppplikten som ställer till det. Jag antar av din beskrivning att bilen kommer innanför dig längs med Birgerjarlsgatan och sen gör en vänstersväng in på Eriksbergsgatan precis framför bussen? Frågan är varför man överhuvudtaget satt upp stoppskylten istället för att låta den som ska byta fil eller svänga vänster ha koll på att det är fritt för vänstersväng/filbyte. Jag har svårt att se att stopp-plikten för bussen förbättrar trafiksäkerheten eller framkomligheten. (Jag antar dock att det finns en anledning som jag inte har tänkt på)

Har bussen väl startat från hållplatsen och dessutom kommit en bit in i korsningen är det ju vårdslöst att försöka köra ifatt och svänga in framför bussen men jag tror ändock att man i ett försäkringsärende skulle lägga skulden på den som hade stopplikten ifall sammanstötningen sker i korsningen.

Precis, precis. Det stämmer, den svängde mot eriksbergsgatan, dock hann jag inte se om den verkligen körde in på eriksbergsgatan eller bara gjorde en U-sväng och körde på birger jarlsgatan i motsatt riktning.

Ja, skulden ligger väl på mig för att jag inte har ögon utanför speglarnas synfält  :(

Men är det verkligen vårdslöst av bilen, om jag har stopplikt? även om jag följt stopplikten.

Åsa Nietzsche

Citat från: Jo skrivet 19 november 2010, 22:24:41 PM
Det intressanta i sammanhanget är väl ifall stopplikten fanns redan då eller är ett nytt påfund?

Stopplikten fanns inte då.

Peter C


Mest korkade bygge av busshållplats jag sett, varför kan man inte ha busshållplatsen till höger av vägen som vanligt?

Åsa Nietzsche

Citat från: Peter C skrivet 19 november 2010, 23:24:27 PM
Mest korkade bygge av busshållplats jag sett, varför kan man inte ha busshållplatsen till höger av vägen som vanligt?

Det finns nog en logisk förklaring. Allt annat vore verkligen korkat. Man får no utgå från att de som planerat våra gator har alla hästar hemma.

Åsa Nietzsche

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2010, 23:24:37 PM
Om du har stannat vid stopplikten och sedan när du kör det kommer en bilist och kör in i bussen alternativt svänger in precis framför så det orsakas skador på passagerare eller bagage i bussen eller det blir en sammanstötning finns det inte en möjlighet att bilföraren går fri från ansvar genom att denne bytt fil/svängt utan att iaktta väjningsplikt.

Se bara till att ha vittnen på att du stannat och skriv inte på något  ;D

Mitt i kaoset lyckades jag få två vittnen att lämna sina mobilnummer. Nej då :D

Peter C

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2010, 23:25:46 PM
Framkomlighetsskäl, det är svårare för snurriga bilister att parkera i ett kollektivkörfält som ligger i vägmitt.

Däremot bör det vara heldraget och förbjuden vänstersväng.

Med bilister i högerfältet som får svänga vänster... Inte vidare smart. Vi som kör lastbil/buss vet hur svårt det är att se bilar i högerfilen.