Angående stoppade bussar i Tyskland

Startat av rattvrickaren, 19 november 2010, 14:11:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rattvrickaren

Hej.
Vi är ett par bussbolag (7st just nu) som nu har tagit upp kampen mot dessa resebolag som flitigt förekommit i media på sista tiden.
Vi anser att de agerar väldigt ojuste mot de bolag som lojalt ställt upp genom åren.
Och dels så kommer vi att föra en kamp mot Tyskland som med utpressningsmetoder har stoppat ett antal bussbolag det sista året. Detta görs mot gällande Eu-lagar och kan inte accepteras.
Självfallet får Tyskland ha åsikter om vägskatter men detta ska skötas inom de regelverk som finns inom EU. Svenska oskyldiga resenärer ska inte behöva drabbas för att vissa arrangörer gjort sig en förmögenhet på fiffel.

Har du ett bussbolag som drabbats? Ta kontakt med mig. magnus@goranssonsbuss.se

Magnus Göransson
Göranssons Busstrafik/ Höllviken

rattvrickaren

Lars, dina spekulationer känns oviktiga i denna frågan.
Vad du antar är faktiskt helt fel. De bryr sig väldigt mycket.
De som är inblandade vet vad som gäller, och dem jag söker.
/Magnus

Jo

Jag var också frågande till varför inte fordonsägaren skulle betala vägskatter men när jag googlade så verkar det ju handla om skatter på researrangemang och inte vägskatter som fordonen ska betala. Magnus kanske kan vet mer om hur de olika momserna/skatterna är utformade. Om det nu är en moms som Scandorama lägger på slutkunden är det ju inte orimligt om Scandorama har ansvar för denna och inte åkeriägaren som ju förmodligen har svårt att veta vad slutkunden som åker med bussen betalar för resan.

http://www.travelnews.se/Arrangor/Momsharvan-vaxer-runt-Scandorama-och-Olvemarks/


http://www.klt.nu/index.php?placid=18&id=5715
"Vägmomsen ska räknas på bolagets omsättning. Men det är inte bolagets totala omsättning utan endast den del som berör resan genom Tyskland." och "Samtidigt betalar resebolagen moms på övernattningar och guidade turer i Tyskland utan att sedan kunna lyfta momsen."

http://www.klt.nu/index.php?placid=18&parent=1&id=5714
"vad KLT/NT erfar har Scandorama och Ölvemarks holiday fuskat med just vägmomsen under många år. Bolagen ska bland annat tagit betalt av kunderna för momsen men sedan inte betalat vidare till Tyskland. Pengarna har alltså stannat i bolagens egna fickor."




rattvrickaren

#3
Söker som sagt bussbolag som blivit drabbade.
Ca 100 bolag om jag räknar lite snabbt. Och det är ju inte direkt få.
Jag vet hur jag ska hantera detta som dessa bolag dragit sig undan för.
Däremot är jag säker alltid lättare om man är fler som går ihop.
Både mot arrangörerna och tyska staten som illegalt hållt fast bussar med svenska medborgare i.

Lars har rätt, det har han alltid när han vet vad han pratar om.
I detta fallet vet han inte det och jag är inte intresserad att förklara för
honom heller. Att sitta med nån skadeglädje roar säkert honom, vilket jag unnar honom.
Vad jag vet, så har inte Lars något bussbolag, så det kanske förklarar saken.
Och var Lars hyr sina bussar känns också oerhört ointressant för i alla fall min del.
Han har säkert bra koll på det, men sämre koll på vad tråden från början handlar om.

Men det känns som en viktig sak att ställa allt tillrätta och att den
som tagit över ansvaret för att betala dessa vägskatter verkligen gör det. (Står dessutom i dessa arrangörers kataloger att priset är inkl. vägskatter, och har de inte gjort detta så är det ju bedrägeri och en massa privatpersoner kanske bör få sina pengar tillbaka)
/Magnus

rattvrickaren

Lars, läs vad jag skriver så kommer du förstå. Vilken del av min svenska är det du nte hänger med på?
Ditt tjatande om rätt eller fel är ju inte överhuvudtaget på tapeten. Du kan ju citera och försöka vända och vrida dig till döds för jag är ändå inte ett dugg intresserad av dina åsikter. Inte alls poängen med min tråd.
Hyr du nu buss där du vill och så är allla nöjda.
/Magnus

Bussföraren

Är inte detta ett diskutionsforum ?
om du inte klara av andras frågor kanske du ska publicera uppropet på din egen sida så slipper du mothugg och obekväma frågor

Martin Maltkvist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2010, 22:57:07 PM
Dansk vägmoms betalas av fordonsägaren.
Den danska vägmomsen är 7,25 öre per kilometer och passagerare. För en turistbuss med 50 resenärer som kör mellan Fredrikshavn och tyska gränsen, en sträcka på 30 mil, är det en kostnad för bussbolaget på 21 kronor per passagerare, cirka 1100 kronor per buss.
Källa BR


Gäller detta varje passagerare i bussen eller per möjlig sittplats?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

rattvrickaren

#7
Klart man kan diskutera allt i rätt läge, men som det klart och tydligt står så var det ett försök att nå drabbade
bussbolag. Man blir lätt trött om nån besserwisser börja tjafsa om annat då. Ochjag förklarar det vänligt med en gång och ändå fortsätter man.
Diskutera ni, helt ok för min del.
/Magnus

besman

Hej ratvrickaren!

Jag tycker det vore intressant att få en initierad redogörelse över vad det är som gäller i den här frågan. Har läst i tidningar om avtal agående vägskatten mellan Scandorama och bussåkare. Har också läst att tyska skatteverket efterfrågat avtal samt fakturor mellan Scandorama  och bussåkare. Vad är det som har gällt och vad är det som gått galet? Vore intressant med en rapport!

Henrik Palmqvist

#9
Vad jag förstått, så är fordonsägaren/brukaren skyldig att betala vägavgifter samt skatter.  

Brukar det inte gå till så att resebolagen/speditörerna betalar det i efterhand? , om det är uppgjort så? .

När jag körde på Norge, så hade vi ett fast pris / km.   Alla bompengar betalade vi själva kontant.  Sen fick man skicka in kvitto till speditören, så fick vi ut de pengarna.  Men åkeriet var betalningsskyldigt.  Sen om inte speditören ersatte oss, så fick vi ta det med dem.   Vet det var tjafs nån gång, men i det stor hela fungerade det bra.

Fanns de som hade något högre ersättning / km, och istället då inte fick ersättning för vägavgifter.  Det beror väl på hur man har gjort upp från början.

Lika med trängselskatten i Stockholm.   Åkeriet/fordonsägaren är betalningsskyldig,   men vi skrev upp 40:- för skatt på körrapporten.   Speditören betalade ut det. Oavsett hur mkt skatten kostade. Men det fanns de som inte fick nån ersättning från speditören, utan fick betala det själva.   Olika hur det är uppgjort.  Vi hade även bränsletillägg för dieseln, fick mera betalt ju dyrare den var. Räknade ut den separat och fakturerade speditören tillsammans med lastrapporten.

/ Henrik

Blue

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 21 november 2010, 09:59:43 AM
Vad jag förstått, så är fordonsägaren/brukaren skyldig att betala vägavgifter samt skatter.  

Brukar det inte gå till så att resebolagen/speditörerna betalar det i efterhand? , om det är uppgjort så? .

När jag körde på Norge, så hade vi ett fast pris / km.   Alla bompengar betalade vi själva kontant.  Sen fick man skicka in kvitto till speditören, så fick vi ut de pengarna.  Men åkeriet var betalningsskyldigt.  Sen om inte speditören ersatte oss, så fick vi ta det med dem.   Vet det var tjafs nån gång, men i det stor hela fungerade det bra.

Fanns de som hade något högre ersättning / km, och istället då inte fick ersättning för vägavgifter.  Det beror väl på hur man har gjort upp från början.

Lika med trängselskatten i Stockholm.   Åkeriet/fordonsägaren är betalningsskyldig,   men vi skrev upp 40:- för skatt på körrapporten.   Speditören betalade ut det. Oavsett hur mkt skatten kostade. Men det fanns de som inte fick nån ersättning från speditören, utan fick betala det själva.   Olika hur det är uppgjort.  Vi hade även bränsletillägg för dieseln, fick mera betalt ju dyrare den var. Räknade ut den separat och fakturerade speditören tillsammans med lastrapporten.

/ Henrik

Du har förstått helt rätt.

Problemet är att när resebyrån fick fakturan med vägskatter så ville dom inte betala för det var ju fordonsägarens ansvar vilket har gjort att många åkerier har struntat i att betala in skatt i Danmark och Tyskland alternativt inte haft råd att betala in skatten utan backning från resebyrån!
Hade dom stått på sig så hade dom stått utan körning ganska snart för det är den typen av affärer resebyråerna det här handlar om håller på med.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Henrik Palmqvist

Citat från: Blue skrivet 21 november 2010, 11:11:02 AM
Du har förstått helt rätt.

Problemet är att när resebyrån fick fakturan med vägskatter så ville dom inte betala för det var ju fordonsägarens ansvar vilket har gjort att många åkerier har struntat i att betala in skatt i Danmark och Tyskland alternativt inte haft råd att betala in skatten utan backning från resebyrån!
Hade dom stått på sig så hade dom stått utan körning ganska snart för det är den typen av affärer resebyråerna det här handlar om håller på med.

Hur var det uppgjort från början då?  Finns det nedskrivet på nåt kontrakt?

Självklart ska resebyrån stå för kostnaderna om det är uppgjort så.   Men det tar inte bort ansvaret från fordonsägaren att betala skatten/avgiften till berörd myndighet.

Antar också att detta har pågått ett tag, så åkerierna har väl varit medvetna om detta problemet innan...   De borde veta sina skyldigheter.

Varför har man forsatt köra om man inte får betalt?  Vet att det inte är så enkelt att bara ställa. Man är helt enkelt mer eller mindre beroende av sina uppdragsgivare. Ibland kan det vara mera lönsamt att köra med förlust än att inte köra alls. Man är i deras våld tyvärr.

Finns det bara skrivet på papper vad som ska ersättas, så borde det inte vara några problem att få ersättning. Men rör det sig om mycket pengar, så kan ju bolaget råka gå i konkurs, så slipper de ju betala.  Sen är det inte så lätt att sätta stopp och vägra köra, då många som sagt är beroende av uppdragsgivarna.

/ Henrik

Blue

Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

rattvrickaren

Jag har inte varit ute efter någon "annonsplats" då jag knappast säljer något.
jag har lagt ut liknande krokar på andra siter och fått respekt för det där.
Jag var inte ute efter någon debatt om rätt eller fel, det finns säkert andra trådar om det eller så kan Lars eller någon annan starta en.
Nu är jag glad att min tråd haft genomslag i sitt syfte och att vi nu är fler som står samman både mot resebolagen och Tyskland.
/Magnus

JR

Håller med rattvrickarn!!!! Skriver man ett kontrakt förväntar man sig att motparten håller sin del av avtalet!! Sök vidare efter bolag du för som du säger finns det bra många som kommer bli "kidnappade" av tyska staten. Snart är det ju riktig rusch på julmarknadsresor......