Dom nya 100linjerna plus den nya Bussen

Startat av admin, 18 november 2010, 12:17:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

Det ursprungliga inlägget innehöll en bild från Borås Tidning och har därför ändrats av admin till en länk.
http://www.bt.se/nyheter/boras/nya-linjer-ger-dubbelt-antal-turer-vasttrafik-storsatsar-pa-buss-100%282183683%29.gm

Det är förbjudet att lägga ut andras bilder i inlägget om man inte har tillstånd till det. Det gäller även tidningsbilder. Respektera upphovsrätten! Upprepning medför uteslutning.

yngrot

Ska bli intressant att följa den "nya" linje 100  och om Orusttrafiken/Nettbuss verkligen har extra bussar till sena kvällsturer som de säger i tidningen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 18 november 2010, 14:26:04 PM
Ska bli intressant att följa den "nya" linje 100  och om Orusttrafiken/Nettbuss verkligen har extra bussar till sena kvällsturer som de säger i tidningen..

Ja, de verkar ju åtminstone ha insett att det kan finnas ett behov. Orusttrafiken/Nettbuss förfogar ju också över ett beställningsföretag med dygnet runt-jour i form av Scandinavian Transfer så de har lite lättare att skaffa fram extrabussar. De är duktiga på att ta fram ersättningsbussar för Tågkompaniets tåg i Västra Götaland och Värmland så de bör väl kunna klara det för koncernens egen trafik snabbt också. De är fullt i klass med Interbus (och det är ett högt betyg till båda) och bättre än Bussakuten för att inte tala om Björks.

Eftersom bussarna skall gå i 30-minuterstrafik fram till klockan 22.25  och det blir dubbeldäckare med 88 platser så lär behovet av extrabussar vid dessa tider inte vara så stort. Däremot kan det bli problem vid sista avgången 00.15 om det är ett stort evenemang i Göteborg. Normalt känner man dock till sådana i förväg och kan vidtaga åtgärder för det. Men visst kan det hända att 200 personer kommer till sista bussen från ett frikyrkomöte, som bara de initierade har känt till.

Återstår att se hur de kommer att klara eftermiddagsrusningen från Borås. Som jag tidigare påpekat räcker inte den ordinarie kapaciteten till då alla dagar utan det kan behövas en eller två bussar till om alla skall komma med mellan 15.50 och 16.35 om man utgår från dagens beläggning.






Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Ja vissa avgånggar på e-m är det rätt många vagnar som man ser köra till Gbg men Västtrafik verkar väl resonera att det räcker med DD när det är 10 min trafik men vi får väl se .. jag tror inte det räcker 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 18 november 2010, 20:43:28 PM
Ja vissa avgånggar på e-m är det rätt många vagnar som man ser köra till Gbg men Västtrafik verkar väl resonera att det räcker med DD när det är 10 min trafik men vi får väl se .. jag tror inte det räcker 

I dag är det inte ovanligt med fyra bussar vid avgångarna klockan 16.00 och 16.15 samt tre bussar vid avgångarna 16.34 och två 16.45. Eftersom den första bussen i regel är fullsatt och avgår senast 15.50 så blir det cirka 750 sittplatser mellan 15.50 och 16.50. Det skall nu ersättas av sju dubbeldäckare som ger 602 platser. Visserligen kommer linje 102 från Sjukhuset antagligen att komplettera en av dessa avgångar men det saknas i alla fall nästan 100 platser. Så det lär behövas två extrabussar i det här tidsavsnittet om resandet håller i sig.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Oj det lät ju inte helt rätt fattas så många platser och resandet är väl snarare tänkt det skall öka..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

CS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2010, 22:03:57 PM
I dag är det inte ovanligt med fyra bussar vid avgångarna klockan 16.00 och 16.15 samt tre bussar vid avgångarna 16.34 och två 16.45. Eftersom den första bussen i regel är fullsatt och avgår senast 15.50 så blir det cirka 750 sittplatser mellan 15.50 och 16.50. Det skall nu ersättas av sju dubbeldäckare som ger 602 platser. Visserligen kommer linje 102 från Sjukhuset antagligen att komplettera en av dessa avgångar men det saknas i alla fall nästan 100 platser. Så det lär behövas två extrabussar i det här tidsavsnittet om resandet håller i sig.

Fast riktigt rättvist räknat var det inte. De 602 platserna är endast i dubbeldäckarna.

Till dessa bussarna ska du också lägga till två avgångar på 101: 16:05 och 16:35 samt två avgångar på linje 102: 16:30 och 16:50.
Det är alltså ytterligare 220 platser och totalen blir då 822 platser inom givet tidsspann.

Staffan Sävenfjord

Citat från: CS skrivet 18 november 2010, 23:19:21 PM
Fast riktigt rättvist räknat var det inte. De 602 platserna är endast i dubbeldäckarna.

Till dessa bussarna ska du också lägga till två avgångar på 101: 16:05 och 16:35 samt två avgångar på linje 102: 16:30 och 16:50.
Det är alltså ytterligare 220 platser och totalen blir då 822 platser inom givet tidsspann.

Linje 101 blir knappast något alternativ för den som skall till Göteborg. Däremot finns det ett mindre antal resenärer från Borås till Bollebygd i de uppräknade linje 100-avgångarna som nu väljer 101 i stället. Bussen på linje 102 hade jag gjort en reservation för. Bussen 16.50 går utanför den dimensionerande tiden. Den motsvarar närmast avgången 16.52 från Resecentrum i dag och då går bara en buss, som brukar vara halvbesatt.

Men om Orusttrafiken inser att de behöver två förfogandebussar i Borås åtminstone från cirka 15.45 till 16.45 så skall det nog gå bra om inte resandet ökar alltför kraftigt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 november 2010, 08:39:48 AM
Linje 101 blir knappast något alternativ för den som skall till Göteborg. Däremot finns det ett mindre antal resenärer från Borås till Bollebygd i de uppräknade linje 100-avgångarna som nu väljer 101 i stället. Bussen på linje 102 hade jag gjort en reservation för. Bussen 16.50 går utanför den dimensionerande tiden. Den motsvarar närmast avgången 16.52 från Resecentrum i dag och då går bara en buss, som brukar vara halvbesatt.

Men om Orusttrafiken inser att de behöver två förfogandebussar i Borås åtminstone från cirka 15.45 till 16.45 så skall det nog gå bra om inte resandet ökar alltför kraftigt.



Så i din sammanställning av nuvarande trafik räknade du inte med de ordinarie-bussar som går via Bollebygd?

Staffan Sävenfjord

Citat från: CS skrivet 19 november 2010, 11:07:44 AM
Så i din sammanställning av nuvarande trafik räknade du inte med de ordinarie-bussar som går via Bollebygd?

Jo. Men redan nu är det nästan omöjligt att få folk som skall till Göteborg att ta bussen som går via Bollebygd fast det inte är annonserat några direktbussar. När det sedan blir annonserat direktbuss blir det inte bara nästan omöjligt. Det blir totalt omöjligt. Glöm inte heller att på grund av att bussarna skall gå via Korsvägen kommer restiden för "direktbussarna" bli ungefär densamma som via Bollebygd i dag för dem som skall till Nils Ericsonsterminalen.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)