500 kr i böter för utebliven blinkers i rondell

Startat av Ersa, 16 november 2010, 23:34:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Rättstillämpningen är dock solklar: man får inte straffa någon för något som inte är uttryckligen förbjudet. Och om jag säger att någonting KAN NOG vara bra så är det inte samma sak som att jag rekommenderar det. Så det så!

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 18 november 2010, 09:13:47 AM
Rättstillämpningen är dock solklar: man får inte straffa någon för något som inte är uttryckligen förbjudet. Och om jag säger att någonting KAN NOG vara bra så är det inte samma sak som att jag rekommenderar det. Så det så!

Förklara då hur något som är ägnat till att skapa förvirring nog kan vara bra.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2010, 09:25:08 AM
Förklara då hur något som är ägnat till att skapa förvirring nog kan vara bra.

Det är du som påstår att det är ägnat till att skapa förvirring.  :-*

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 18 november 2010, 09:33:39 AM
Det är du som påstår att det är ägnat till att skapa förvirring.  :-*

Ja, det är jag som påstår det utifrån min erfarenhet som bilförare. Jag tror inte jag är ensam om den uppfattningen. Men för mig är det tillräckligt att jag blir förvirrad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2010, 11:56:45 AM
Ja, det är jag som påstår det utifrån min erfarenhet som bilförare. Jag tror inte jag är ensam om den uppfattningen. Men för mig är det tillräckligt att jag blir förvirrad.
Som yrkesförare blinkar jag alltid höger innan cirkulationsplats vid högersväng i densamma och börjar blinka ungefär mitt i vid färd rakt fram.
Vid Vänstersväng blinkar jag alltid höger vid utfart men även vänster innan, trafikskolan betonade att det inte är ett krav och ute hos åkerierna fick jag lära mig att det är till mycket stor nytta. I utkanten av Katrineholm skulle jag svänga vänster med lastbil och fick möte med en annan dito vars väg jag följaktligen skulle korsa, resultatet blev att min stackars branschkollega fick bromsa hårdare än brukligt för att undvika kollision och det var ju inte min avsikt. Från den stunden har jag alltid tagit mig fram i trafiken med tankesättet att bara för att det inte står i boken är det inte en förbjuden handling och kan därmed utföras. Under bussutbildningen fick jag nog inte en enda anmärkning på blinkersanvändande vilket får ses som ett gott (tecken) ;D.  Slutsats: I trafiken gör jag det som står i min makt för att delge mina avsikter till omgivningen och underlätta för medtrafikanterna.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

JDS

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 23 november 2010, 00:33:44 AM
Som yrkesförare blinkar jag alltid höger innan cirkulationsplats vid högersväng i densamma och börjar blinka ungefär mitt i vid färd rakt fram.
Vid Vänstersväng blinkar jag alltid höger vid utfart men även vänster innan, trafikskolan betonade att det inte är ett krav och ute hos åkerierna fick jag lära mig att det är till mycket stor nytta. I utkanten av Katrineholm skulle jag svänga vänster med lastbil och fick möte med en annan dito vars väg jag följaktligen skulle korsa, resultatet blev att min stackars branschkollega fick bromsa hårdare än brukligt för att undvika kollision och det var ju inte min avsikt. Från den stunden har jag alltid tagit mig fram i trafiken med tankesättet att bara för att det inte står i boken är det inte en förbjuden handling och kan därmed utföras. Under bussutbildningen fick jag nog inte en enda anmärkning på blinkersanvändande vilket får ses som ett gott (tecken) ;D.  Slutsats: I trafiken gör jag det som står i min makt för att delge mina avsikter till omgivningen och underlätta för medtrafikanterna.

Föredömligt tänkt och uttryckt, och helt i enlighet med grundsatserna i trafikens regelverk (och inte heller i strid med dess detaljer).  :)

Lusan

Fördelen med att blinka vänster i cirkulationsplatsen är att man faktiskt ser vänser blinkers före höger när man står och ämnar köra in i en cirkulattionsplats. Med andra ord ser man relativt omgående att detta fordon skall fortsätta sin färd i cirkulationsplatsen. Det går mycket snabbara och smidigare anser jag. Är det dessutom 2 körfält i cirkulationsplatsen och en bil kommer med vänster blinkers i vänster körfält anser jag att denna förare har tänkt fortsätta i denna fil. Skall jag då ut höger på en  gång eller ev rakt fram kan jag ta höger körfält och svänga ut på en gång eller fortsätta min färd rakt fram. Kommer man med ett stort fordon måste man i bland ta 1½ - 2 körfält, har detta fordon vänster blinkers tillslagen vet jag att detta fordon skall fortsätta och jag väntar.

Martin Maltkvist

Citat från: klaj skrivet 25 november 2010, 16:14:33 PM
men nu ska jag säga att när jag tog mitt körkort (första, B) för 4 år sedan fick jag LÄRA mig att jag skulle blinka vänster när jag körde in i en cirkulationsplats och skulle till vänster. och föreskrifter ändras och man ska ändra sitt körsätt men tror inte på att de har ändrat på det, det låter helkonstig att en polis stannar en för blinkers till vänster i en cirkulation.

annars stör jag mig som en dåre på alla icke kunniga blinkers i cirkulationer! lär er för sjutton
Är du säker?
Lärde de ut att man ska blinka eller att man bör blinka?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Jag tog mitt b-körkort 1998 och fick redan då lära mig dagens regler. Dvs alltid blinka höger ut ur en cirkulationsplats, och inte ett ord om vänsterblink om det inte gällde filbyte innan man kör in i cirkulationsplatsen. Så hade den körskolan lärt ut rondellblinkande till alla elever sedan mitten av 90-talet.

Lusan

Citat från: Ersa skrivet 25 november 2010, 23:08:26 PM
Jag tog mitt b-körkort 1998 och fick redan då lära mig dagens regler. Dvs alltid blinka höger ut ur en cirkulationsplats, och inte ett ord om vänsterblink om det inte gällde filbyte innan man kör in i cirkulationsplatsen. Så hade den körskolan lärt ut rondellblinkande till alla elever sedan mitten av 90-talet.
Alldeles rätt. Tog mitt C-körkort 1995 (har aldrig tagit B) det var när jag bodde utomlands så kom inte riktigt i håg vad som exakt sades. När jag däremot tog mitt D-kort fick jag mycket riktigt lära mit att man ALLTID skall blinka höger när man avser att lämna cirkulationsplatsen, men att man så klart även blinka vid körfältsbyte. Att blinka vänser kan som jag tidigare nämnde underlätta för ens medtrafikanter när man kör tungt fordon och detta fick jag lära mig. Eftersom man ibland måste ta dubbla körfält kan det vara svårt för övriga trafikanter att veta vad man faktiskt ska någon stans. Genom att blinka vänster talar man på så sätt om att man tänker fortsätta sin färd i cirkulationsplatse.
Slut på meddelande............. ;D

Blue

Citat från: Lusan skrivet 26 november 2010, 16:42:33 PM
Alldeles rätt. Tog mitt C-körkort 1995 (har aldrig tagit B) det var när jag bodde utomlands så kom inte riktigt i håg vad som exakt sades. När jag däremot tog mitt D-kort fick jag mycket riktigt lära mit att man ALLTID skall blinka höger när man avser att lämna cirkulationsplatsen, men att man så klart även blinka vid körfältsbyte. Att blinka vänser kan som jag tidigare nämnde underlätta för ens medtrafikanter när man kör tungt fordon och detta fick jag lära mig. Eftersom man ibland måste ta dubbla körfält kan det vara svårt för övriga trafikanter att veta vad man faktiskt ska någon stans. Genom att blinka vänster talar man på så sätt om att man tänker fortsätta sin färd i cirkulationsplatse.
Slut på meddelande............. ;D


Samma sak fick vi lära oss när jag tog CE på gymnasiet 92-93.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 25 november 2010, 23:08:26 PM
Jag tog mitt b-körkort 1998 och fick redan då lära mig dagens regler. Dvs alltid blinka höger ut ur en cirkulationsplats, och inte ett ord om vänsterblink om det inte gällde filbyte innan man kör in i cirkulationsplatsen. Så hade den körskolan lärt ut rondellblinkande till alla elever sedan mitten av 90-talet.

Jag fick lära mig att blinka vänster när jag kör in i rondellen, men i övrigt samma som du. Detta både när jag tog B-körkortet för 4,5 år sen och även när jag tog moppeförarbeviset för 7,5 år sen.

Laban

Citat från: Tommy P skrivet 17 november 2010, 22:36:37 PM
Det var iallafall exakt den formuleringen som stod på böteslappen; "otillåten färdriktningsangivelse". Det exakta bötesbeloppet kommer jag inte ihåg eftersom det var drygt två år sedan, men jag är nästan säker på att det var 1200:-.

Det var mkt märkligt... när jag tog körkort för mc för ett par år sedan så blinkade jag på detta sätt i samtliga rondeller vi passerade! kontrollanten gjorde på samma sätt och jag fick godkänt! Låter som att polisen gjort en tabbe isf!


Ersa

Citat från: Lusan skrivet 26 november 2010, 16:42:33 PM
Alldeles rätt. Tog mitt C-körkort 1995 (har aldrig tagit B)

Jo, någon gång har du väl tagit B-behörigheten? Utan den är det väl svårt att få C-behörigheten?