Riksvägsrester i Helsingborg

Startat av Stefan K, 10 november 2010, 17:53:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Var ute på inventering i Helsingborg i förra veckan.
Där såg jag delar av gammal väg vid Väla by, strax söder om Väla köpcentrum. Vägen är gatstensbelagd på delar av sträckan, antagligen en del av den korta riksvägen som förband nuv. E6 med E4.

Det som förundrar mig var att det även låg en bred 13 m-väg sydöst om motorvägen, som såg ut som ett slag provisorium. Någon som vet mer?

Fredrik W

Du har inte möjlighet att ta några bilder?

fontheking5

Låter intressant , hade varit kul att se bilder därifrån

Stefan K

Får se om det funkar, nu . Här kommer bild från vägen vid Väla by.


Stefan K

...och här är sträckan söder om Väla by. Vägen heter Välatorpsvägen och går precis öster om motorvägen.
Den är ca 13 m bred och har kvar kantlinjer och mittlinjer. Kan den ha använts som provisorisk förbifart under tiden för bygget av motorvägen (Ängelholmsleden?


Fredrik W

Mycket intressanta bilder! Här är en översikt över området:

http://kartor.eniro.se/m/I7pK5

Stefan K

Söder om trafikplatsen och lv 111 finns också en sträcka stensatt väg på Brohultsvägen.


scaniaolsson

Äntligen lite bilder från mina barndomskvarter !!

Rådfrågade den äldre generationen Olsson för att detta nu ska kunna redas ut rätt.
Den kullerstensbelagda vägen (båda delarna) är en och samma väg, på sin tid Riks 1.

När det gäller "13 m vägen" så är det den nyare E4 så som den var innan motorvägen öppnades ut ur stan 1973-1974.
Ytterligare del av 13 m vägen är den "övre" delen av Kollebergagatan. Där Kollebergagatan idag viker ner på den egentliga ursprungliga Kollebergagatan fortsatte vägen rakt fram och gick sedan i det som idag mest ser ut som en äng alltså mellan den kullerstensbelagda Brohultsvägen och dagens motorväg. Den anslöt upp på den kvarvarande 13 m backen och gick sedan utanför Väla By och tog sikte på "Björka Smedja" som låg ungefär där IKEA ligger idag. Där fortsatte man sedan ut på det som idag är väg 1379 förbi gamla Vägverket och ner i Djurhagshus Backen och vidare mot Hyllinge / Fleninge.

En liten liten kort bit finns kvar av "13 m vägen" mellan Kollebergagatan & Brohultsvägen, denna har också mitt och kantlinjerna kvar.
Den biten har man både lirat boll och lärt sig cykla på som ung.

Scaniaolsson
(Uppvuxen i området)
Fordonsintresserad elmontör.