Varför ledbussar på Tyresö Brevik?

Startat av AnkiS, 10 november 2010, 08:58:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrX

Citat från: HB skrivet 10 november 2010, 22:00:52 PM
Ingen har väl påstått att kortbussarna skulle bli färre? /Henrik/

Nej, ingen här på forumet har sagt något om det. Spekulationer på garaget gör gällande att framförallt de höggolvade kortbussarna försvinner snart eftersom många fler linjer ska trafikeras med lågentré. Då de nya bussarna anländer kommer det finnas ett visst överskott på lågentrébussar varför det är enkelt att anta att att höggolvare försvinner. Vi har ju ändå bara fyra kortvagnar och tre av dessa är höggolvare. Men vad vet jag, det pratas en massa om det mesta

AnkiS

#16
Sittplatser är ju knappast det primära där ute om man varit där nån gång - med tanke på hur många som åker där ute. Fast visst vid Strand så kliver det väl på en del. En halv "liten" buss är ju inte full (vad är en boggi? frågar en amatör).

Visst ledvagn funkar ju sommartid och man får sitta för sig själv och pilla naveln. Vintertid viker de sig ibland vid Trinntorp, så huvudsaken är att man kommer hem tycker jag, jag har 3km att gå hem efter ändhållplatsen (hoppsan nu vet väl alla Tyresöchaffisar vem jag är haha). I alla fall ser jag fram emot nån bättre lösning även i längden för hur det än är så fastnar bussar hela tiden och jag kanske är dum nu men en del chaufförer som inte är så rutinerade har en tendens att stänga av hela trafiken i timtal fast andra lite mer rutinerade skulle klara av det med säkerhet.

I vilket fall så ska de bygga om lite runt Slottet, Edingsborg, Nytorp och de gör nån slags 'nödväg' vid Edinsborg där jag hoppas även bussarna får köra och inte bara "utryckningsfordon" som de uttrycker det. Alla skolungar borde väl också kunna ta sig in till skolan så de kan ju inte försämra hur mkt som helst. Tjohej. :)

MrX

Citat från: AnkiS skrivet 19 november 2010, 16:03:29 PM
Sittplatser är ju knappast det primära där ute om man varit där nån gång - med tanke på hur många som åker där ute. Fast visst vid Strand så kliver det väl på en del. En halv "liten" buss är ju inte full (vad är en boggi? frågar en amatör).

Visst ledvagn funkar ju sommartid och man får sitta för sig själv och pilla naveln. Vintertid viker de sig ibland vid Trinntorp, så huvudsaken är att man kommer hem tycker jag, jag har 3km att gå hem efter ändhållplatsen (hoppsan nu vet väl alla Tyresöchaffisar vem jag är haha). I alla fall ser jag fram emot nån bättre lösning även i längden för hur det än är så fastnar bussar hela tiden och jag kanske är dum nu men en del chaufförer som inte är så rutinerade har en tendens att stänga av hela trafiken i timtal fast andra lite mer rutinerade skulle klara av det med säkerhet.

I vilket fall så ska de bygga om lite runt Slottet, Edingsborg, Nytorp och de gör nån slags 'nödväg' vid Edinsborg där jag hoppas även bussarna får köra och inte bara "utryckningsfordon" som de uttrycker det. Alla skolungar borde väl också kunna ta sig in till skolan så de kan ju inte försämra hur mkt som helst. Tjohej. :)

Boggie är den vanligaste typen på Brevik, det är alltså en buss med tre hjulaxlar varav två sitter i en boggie med tvillingmontage. Längre än en vanlig kortbuss men betydligt kortare än en ledvagn.

Och visst kan du ha rätt, står en buss i slingen vid Mossvägen så stängas all trafik av på Brevik även fast vi med enkelhet kan vända och tidsreglera vid Trinntorp. Vad det beror vill jag inte gå in på.

Jag fick klarhet i vad vägbygget innebär för någon dag sedan. Man ska alltså bygga i tre etapper mellan rondellen vid Nytorp och rondellen vid Tyresö Slott. Vägen kommer då bli bredare (hurra!) och förhoppningsvis lite rakare. Vad detta kommer innebära för busstrafiken återstår att se, några större indragningar av trafiken ska det åtminstone inte bli. En annan nyhet för Brevik är tre specialutrustade bussar med riktiga vinterdäck, de tre bussarna ska sedan gå på omlopp på Brevik enbart.

AnkiS

vill du inte gå in på  :-[  det gäller inte bara mossvägen utan även om nån tycker det är lite jobbigt vid Trinntorp...

vintertid ringer jag garaget och frågar om det alls går bussar. En gång höll jag på att frysa ihjäl  :P brrrrr....

MrX

Citat från: AnkiS skrivet 19 november 2010, 16:56:03 PM
vill du inte gå in på  :-[  det gäller inte bara mossvägen utan även om nån tycker det är lite jobbigt vid Trinntorp...

vintertid ringer jag garaget och frågar om det alls går bussar. En gång höll jag på att frysa ihjäl  :P brrrrr....

Eftersom min arbetsgivare med största sannolikhet läser detta och jag inte gärna smutskastar densamme så avstår jag helst från att förklara varför.

Men imorgon ska jag ut och härja på Brevik så då kan du räkna med att bussarna går!

AnkiS

Härligt...  ;D när ska de där specialarna på Brevik komma till?  ::)

AnkiS

personligen tycker jag att erfarna chaufförer ska köra där  ::) på en del ställen så finns inga andra alternativ än att backa. Skulle alla vägra att backa skulle ju trafiken stanna 30 gånger i veckan...

MrX

Citat från: AnkiS skrivet 23 november 2010, 16:43:35 PM
personligen tycker jag att erfarna chaufförer ska köra där  ::) på en del ställen så finns inga andra alternativ än att backa. Skulle alla vägra att backa skulle ju trafiken stanna 30 gånger i veckan...

Själv har jag bara kört buss i två och ett halvt år och räknas väl därför inte som erfaren. Jag har backat därute flera gånger, det är inte så märkvärdigt. Vad som däremot utmärker en erfaren chaufför kan ju vara att kunna förutse och vet när något kan komma att ske. Att köra i halka hanterar inte alla heller, det borde man kunna hantera genom bra och vettig utbildning.

En lösning jag efterfrågat många gånger är att låsa bussar på enbart Brevik. Är det snöstorm och halt ja då kör två bussar i skytteltrafik mellan Tyresö centrum och Tyresö Brevik. Gärna med förare som klarar av att hantera halkan med. Istället för att ställa in trafiken skulle resan ta lite längre tid vilket jag tror många skulle uppskatta.

De nya däcken på bussarna ska väl på nu i veckan, mer vet jag inte.

AnkiS

vinterdeck i veckan hoppas jag på  ;) för idag var det lite slirigt i backarna minsann och trafiken stängdes av strax därefter. Jag hann med en buss precis innan de stängdes av i alla fall :D vi kanske borde ha linbana där ute istället...

AnkiS

fortfarande kör de ledbussar på Brevik... brukar va de som fastnar  >:(   grrrrr   och luktade det inte lite entanol om den också....