Varför ledbussar på Tyresö Brevik?

Startat av AnkiS, 10 november 2010, 08:58:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AnkiS

Nu har de i Tyresö 805/815 kört ledbussar ut till Tyresö Brevik en tid. Snöväder och halka väntar ju snart och jag undrar lite hur de tänkt sig det senare i vinter... hur många dubbelvikta ledbussar har man inte sett i Trinntorpsbacken...  ::)

Alex Ljusteröbon

Man brukar köra ut me ledvangnar på sommarn/hösten och våren. Men vintertid är det boggivangnar eller kortvangnar som gäller
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Karsten

Fast det brukar väl ändå vara samma tjänstepaket med tillhörande vagnplan hela vintertidtabellen. Troligtvis går det att skapa ett något effektivare tjänstepaket om man låter några avgångar gå med ledvagn till Brevik.

I Nacka är det här den första vintern det går planenligt tursatt ledvagnar på 409, tidigare har det bara gått på sommaren. De vanliga ledvagnarna (B10M, B12M) brukar gå bra även på vintern, men B9S på 409 i snö är ingen höjdare. I och för sig har Blekingeboggivagnarna i 51-serien visat sig vara helt hopplösa på vintern också (svag motor i kombination med Voithlåda?), så det kanske är hugget som stucket...

HB

Citat från: AnkiS skrivet 10 november 2010, 08:58:26 AM
Nu har de i Tyresö 805/815 kört ledbussar ut till Tyresö Brevik en tid. Snöväder och halka väntar ju snart och jag undrar lite hur de tänkt sig det senare i vinter... hur många dubbelvikta ledbussar har man inte sett i Trinntorpsbacken...  ::)

Anledningen till att det går en del ledbussar där nu är därför att de nya boggibussarna inte är levererade ännu. Beräknad leverans är under december. /Henrik/

Karsten

Citat från: HB skrivet 10 november 2010, 12:20:07 PM
Anledningen till att det går en del ledbussar där nu är därför att de nya boggibussarna inte är levererade ännu. Beräknad leverans är under december. /Henrik/

Aha! blir det röda boggivagnar också?

HB

Citat från: Karsten skrivet 10 november 2010, 13:08:07 PM
Aha! blir det röda boggivagnar också?

Jajjamensan. Förutom de redan befintliga röda boggibussarna kommer det också 16 till. /Henrik

MrX

Citat från: HB skrivet 10 november 2010, 14:24:48 PM
Jajjamensan. Förutom de redan befintliga röda boggibussarna kommer det också 16 till. /Henrik

Du menar utöver de 24 blå kommer det 16 röda?


homer

Citat från: HB skrivet 10 november 2010, 14:24:48 PM
Jajjamensan. Förutom de redan befintliga röda boggibussarna kommer det också 16 till. /Henrik

Man byter alltså ut en del gamla ledbussar mot boggiebussar?
Ett mycket bra beslut måste jag säga!, hade hoppats man skulle göra nått Liknande i bjöknäs men de får vi väl vänta och se vad busslink tycker...

MrX

Citat från: homer skrivet 10 november 2010, 19:13:02 PM
Man byter alltså ut en del gamla ledbussar mot boggiebussar?
Ett mycket bra beslut måste jag säga!, hade hoppats man skulle göra nått Liknande i bjöknäs men de får vi väl vänta och se vad busslink tycker...

Men det innebär också att kortbussarna blir färre vilket innebär fler boggiebussar på jobbiga Brevik. Kortbussar är att föredra på de kurviga vägarna på Brevik. Faktum är att tillåter vädret så är det enklare med ledvagn än boggie på Brevik. Den bästa bussen jag haft därute var en b10ma, 1845. Kortvagnar är förstås att föredra.

AnkiS kanske känner till mer än jag, visst ska Breviksvägen byggs om? Man kommer ju dra ut VA och då också passa på att fixa i ordning vägen. Busstrafiken kommer påverkas och det talas om stora förändringar av trafiken på Brevik inom en mycket snar framtiden. AnkiS som kanske bor där ute kanske vet mer?

Karsten

Citat från: homer skrivet 10 november 2010, 19:13:02 PM
Man byter alltså ut en del gamla ledbussar mot boggiebussar?
Ett mycket bra beslut måste jag säga!, hade hoppats man skulle göra nått Liknande i bjöknäs men de får vi väl vänta och se vad busslink tycker...

Varför är det bättre? Ledvagnarna sväljer ju klart mer folk.

MrX

Citat från: Karsten skrivet 10 november 2010, 21:00:54 PM
Varför är det bättre? Ledvagnarna sväljer ju klart mer folk.

Sittplatser räknat skiljer det bara fem sittplatser mellan en Scania boggie och en Volvo b9s, ganska liten skillnad egentligen.

HB

Citat från: MrX skrivet 10 november 2010, 19:43:56 PM
Men det innebär också att kortbussarna blir färre vilket innebär fler boggiebussar på jobbiga Brevik. Kortbussar är att föredra på de kurviga vägarna på Brevik. Faktum är att tillåter vädret så är det enklare med ledvagn än boggie på Brevik. Den bästa bussen jag haft därute var en b10ma, 1845. Kortvagnar är förstås att föredra.

AnkiS kanske känner till mer än jag, visst ska Breviksvägen byggs om? Man kommer ju dra ut VA och då också passa på att fixa i ordning vägen. Busstrafiken kommer påverkas och det talas om stora förändringar av trafiken på Brevik inom en mycket snar framtiden. AnkiS som kanske bor där ute kanske vet mer?

Ingen har väl påstått att kortbussarna skulle bli färre? /Henrik/

HB


Karsten

Citat från: MrX skrivet 10 november 2010, 21:24:52 PM
Sittplatser räknat skiljer det bara fem sittplatser mellan en Scania boggie och en Volvo b9s, ganska liten skillnad egentligen.

Ja, B9S är ju inget under av sittplatskapacitet. Omnilinkledvagnarna känns mycket bättre disponerade, hur många sittande tar en sådan?

HB

Citat från: Karsten skrivet 10 november 2010, 22:28:30 PM
Ja, B9S är ju inget under av sittplatskapacitet. Omnilinkledvagnarna känns mycket bättre disponerade, hur många sittande tar en sådan?

Beror på möblering och på antal barnvagnsplatser, men 55 sittande är en vanlig lösning. /Henrik/