Svensk RAB-gefühl ! ;)

Startat av Bengt Jönsson, 05 november 2010, 21:07:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Idag kom jag åkandes på gamla E3, f.d Riksväg 6, dvs dagens E20 från Alingsås ner mot Göteborg.
Trist nog håller man på att bygga om denna för svenska förhållanden "urmotorväg" till dagens standard...

Men forfarande kan man känna lite "RAB-gefühl" med undermåliga siktsträckor, korta kurvor och backkrön, branta backar, gräsbevuxen smal mittremsa utan räcke, på- och avfarter korta och tvära som trumpeter mm nästan ända ner till Tollered.
Fattas bara "skarvdunket" från betongplattorna så hade det varit helt perfekt att avnjutas i en gammal VW typ 1 med 6 volts elsystem.
:D 8)

/B

Fredrik W

Förstår inte riktigt hur du kan tycka det är "trist" att en vägsträcka, med alla brister du räknar upp, byggs om till en säker och modern motorväg?

Björn Forslund

Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det givetvis odelat bra, men ur nostalgisk/historisk synpunkt kunde det ju varit kul om någon stump gammal motorväg kunde blivit kvar, under förutsättning att den nya motorvägen skulle dras med ny sträckning. Ungefär som man bevarat/ återställt gamla sträckor av Riksvägar med gatsten.
Fast av ekonomiska och geografiska skäl går det väl knappast att göra.

Bengt Jönsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 november 2010, 15:47:55 PM
Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det givetvis odelat bra, men ur nostalgisk/historisk synpunkt kunde det ju varit kul om någon stump gammal motorväg kunde blivit kvar, under förutsättning att den nya motorvägen skulle dras med ny sträckning. Ungefär som man bevarat/ återställt gamla sträckor av Riksvägar med gatsten.
Fast av ekonomiska och geografiska skäl går det väl knappast att göra.


Vägen byggdes enligt min gamla ömma moder Alingsås - Nääs mellan 1945 - 1947 och alltså före den första "riktiga" svenska motorvägen / autostradan Malmö - Lund.

Början i Alingsås i en rondell och sedan två filer i varje riktning precis som gamla RAB (jag sett på historiska bilder)
Därefter en smal "kurvatur", branta stigningar och siktsträckor inte avpassade till dagens krav och standard.  På- avfarter korta och tvära som gamla tyska "trumpeter".  En "knixig" sträckning i höjd- och sidled och avsaknad av vägrenar.  RQ 16,5 ?

Det enda som hade gjort denna sträcka till den första svenska riktiga motorvägen var om det hade byggts viadukter och att det inte hade funnits korsningar i samma plan.

Vet inte om det under asfalten finns gatsten eller betong men vid sträckningen vid Skallsjö (och godisbutiken) tycker jag att man kan förnimma betongskarvar....  8) :D

/B

Staffan Sävenfjord

Vi talar alltså här om en av Sveriges mest olycksdrabbade vägar, där det dessutom är nästan omöjligt att komma ut från Västra Bodarne på vägen utan att "göra en ful". Nostalgi må vara men det har inget med modern trafik att göra.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)