Vad tjänar en busschaufför i Sthlms innerstad?

Startat av Åsa Nietzsche, 04 november 2010, 12:34:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Åsa Nietzsche

Som rubriken lyder. Vad tjänar ni EFTER skatt varje månad?

Både heltid, deltid och behovsanställda kan svara!

buskörare

Citat från: Åsa Nietzsche skrivet 04 november 2010, 12:34:40 PM
Som rubriken lyder. Vad tjänar ni EFTER skatt varje månad?

Både heltid, deltid och behovsanställda kan svara!

Kör förvisso inte innerstan så mycket, men vad jag vet har alla som kör för SL samma lön. Jag har högsta lön (mer än 8 år i yrket), jobbar kväll och 2 av 6 helger och brukar få ut runt 19500 tror jag. Täby-bo.

Carl Eric

Citat från: buskörare skrivet 06 november 2010, 21:32:20 PM
Kör förvisso inte innerstan så mycket, men vad jag vet har alla som kör för SL samma lön. Jag har högsta lön (mer än 8 år i yrket), jobbar kväll och 2 av 6 helger och brukar få ut runt 19500 tror jag. Täby-bo.

Efter skatt?

Det är ju bra...!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Susanne

En S1:a som kör både FM och EM får ut i snitt ca 18500:- men det kan skiffta uppåt och nedåt. S1= helgledig.

buskörare

Citat från: calken skrivet 06 november 2010, 22:10:33 PM
Efter skatt?

Det är ju bra...!

Ja, runt det efter skatt. Jag tycker lönen är helt okej, OB:t kunde vara bättre dock.

Ersa

Så Botkyrka/Nacka/Värmdö/Huddinge samt nuvarande UL-avtal är bland de allra sista att övergå till Bussbranschavtalet nu i sommar 2011?

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 november 2010, 20:05:19 PM
Och har du bott söder om stan så har du fått nöjt dig med 18500 netto...

Därför är det en rekommendation att snacka bruttolöner, både bostadskommun och eventuella ränte och reseavdrag med tillhörande jämkning kullkastar annars en vettig jämförelse'

En bussförare i SL området (som går på Bussbranschavtalet, alltså inte Botkyrka/Nacka/Värmdö/Huddinge) har en grundlön (slutlön) på 23347: och här tillkommer det 8:99 per faktisk arbetad timme i Stockholmstillägg.
Sedan i förekommande fall ramtillägg resp Obekvämhetstillägg.

Runt 26-27 brutto. Eftersom en stor del av lönen är tillägg/timme så skiftar det ganska mycket.

Bengt Jönsson

Citat från: calken skrivet 06 november 2010, 22:10:33 PM
Efter skatt?

Det är ju bra...!


Det är en MYCKET BRA lön med tanke på.....
Så mycket får jag inte ut efter skatt och så tillkommer återbetalningen till CSN för ca 5,5 års studieskulder...
:o :o ??? ::) :-X :'( :'( :-X

/B

Susanne

Man får ju inte glömma bort att en busschaufför många gånger har väldigt obekväma arbetstider. Vissa chaufförer har ju så kallade socialatjänser och jobbar som en kontorsnisse i tider, medans många chaufförer börjar sitt pass 03:00-04:00, detta är en fm tjänst. En em tjänst kan ju börja allt från 13:00 och framåt och sluta runt 02:35 på natten. Eller ska jag skriva 26:35 som det benämns i en spec.

Bengt Jönsson

Citat från: Susanne skrivet 08 november 2010, 07:49:46 AM
Man får ju inte glömma bort att en busschaufför många gånger har väldigt obekväma arbetstider. Vissa chaufförer har ju så kallade socialatjänser och jobbar som en kontorsnisse i tider, medans många chaufförer börjar sitt pass 03:00-04:00, detta är en fm tjänst. En em tjänst kan ju börja allt från 13:00 och framåt och sluta runt 02:35 på natten. Eller ska jag skriva 26:35 som det benämns i en spec.


.. men ändå en reglerad arbetstid och där man inte förväntas arbeta övertid utan ersättning... (för att hinna med det man inte hinner med på den ordinarie arbetstiden... ) - Inte för att man skulle vara lat utan för att de som bestämmer medvetet lägger ut alldeles för mycket arbete...
Och det är inte bara i revisionsbranschen det är på det sättet...

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/slavarbete-eller-jattechans_5629851.svd


/B

admin

Bussnack är inte rätt forum för att diskutera lönepolitik i allmänhet. Låt den här tråden handla om ämnet, alltså just vad tjänar en busschaufför i Stockholms innerstad.

Åsa Nietzsche

Det verkar inte skilja sid så där JÄTTEMYCKET, men nån tusing + eller -


När jag kör heltid får jag ut mellan 19000-23000 efter skatt (25000-32000 INNAN skatt). Deltid mellan 14000-17000 (19000-23000 INNAN skatt)

Jag jobbar allt mellan 13:00-27:45. Mer helg än helgfri. Jag bor ut mot Nynäshamn. Har kört buss i 2 år. Kör på söderort.

Gabi94

I Nobina Södertälje tjänar man 130 kr/timme på vardagar och på helger 160 kr/timme.

Och man får mer om man är sen, t.ex är man 30 minuter sen så får man hälften.

Lung To

Jämförelsevis en busschaufför i Helsingfors tjänar ca. 35000€/år innan skatt hos Nobina Finland.

Karsten

Citat från: Gabi94 skrivet 10 november 2010, 19:49:33 PM
I Nobina Södertälje tjänar man 130 kr/timme på vardagar och på helger 160 kr/timme.

Och man får mer om man är sen, t.ex är man 30 minuter sen så får man hälften.

Nu förstår jag inte, pratar du om övertidsersättning eller belönas förseningar? ???