Var är bilden tagen...? Gamla bilder...

Startat av Danne B., 04 november 2010, 00:31:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.

Scannade lite gamla bilder (tagna av min pappa) ur gömmorna och dessa var omärkta så jag blev nyfiken på var dom kan vara tagna...?

http://www.mrandersson.se/sidor/bradhis/store/platsfraga1.JPG (Länkar så bilden kan visas i full storlek)
http://www.mrandersson.se/sidor/bradhis/store/platsfraga2.JPG (Länkar så bilden kan visas i full storlek)

Det bör vara i Stockholm, men det måste inte vara det...

//Danne

EDIT: Tack Ersa! :)

Ersa

Ämnet flyttat enligt önskemål.
Häftiga bilder tagna ur en ungdoms experimenterande perspektiv. Inget tråkigt standardformat 1A här inte. :)

Angående bild 2 så tycker jag mig utläsa ett T på nummerskylten på den svartvita häftiga bilen som säkerligen var målet för fotot. Det ser iaf inte ut som A:n eller B:n på någon av bilarna.

Danne B.

Citat från: JDS skrivet 04 november 2010, 01:16:49 AM
BRÖDERNA OLSSON står det på skylten, är det inte helt enkelt på Folkungagatan där Bröderna Olsson ligger än idag?

Misstänker att du menar bild nummer två nu...? Kan mycket väl vara som du säger! Någon som kan bekräfta?

Inga tankar kring bild 1 då?

//Danne

Ersa

Det kan vara Folkungagatan, men jag får inte riktigt ihop det exakt. Vilken korsning skulle bilarna ha nått, och vilken väg svänger de in på? Med tanke på smutsen i gatan verkar de ha nått ett T-kors där antingen höger- eller vänstersväng är de enda alternativen, varvid alla tre väljer högersväng.

Bild 1 är nog tagen i samma område som bild 2. Samma typer av vägskyltar i samma vajrar ovanför vägen, samt liknande gatsten.

Fredrik W

-Huset på bilden har endast två våningar, i Stockholms innerstad är det generellt fem våningar.

-Bröderna Ohlsson på bilden stavar med h, restaurangen i Stockholm utan h.


Har försökt googla fram "Levins Päls" och "Polyfoto" men inte fått ihop nåt som verkar stämma.

Danne B.

Har fått indikationer på att dom KAN vara tagna i Västerås...!

//Danne


Danne B.

Sedärja... Då bör det ju vara Västerås! :) Frågan är bara om båda bilderna är tagna där, men det är väl ganska troligt!

Någon som kan luska ut vilken/vilka gator vi ser på bilderna?

//Danne

Stefan P

Hej

Jag är inte säker men det ser väldigt mycket ut som korsningen Stora Gatan - Vasagatan, bilarna kommer på Stora Gatan och svänger i på Vasagatan?

Huset som syns på vänster sida bilarna kan vara Punkt huset och bit bakom bilarna ligger Mimerporten?

På den tiden åkte man rakt i genom staden. Numera är den delen avstängd vanliga Svensson, man får numera åka cityringen runt?

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag tror att jag har rätt.


mvh Stefan P

Anders Noren

Citat från: Stefan P skrivet 04 november 2010, 12:57:03 PM
Hej

Jag är inte säker men det ser väldigt mycket ut som korsningen Stora Gatan - Vasagatan, bilarna kommer på Stora Gatan och svänger i på Vasagatan?

Huset som syns på vänster sida bilarna kan vara Punkt huset och bit bakom bilarna ligger Mimerporten?

På den tiden åkte man rakt i genom staden. Numera är den delen avstängd vanliga Svensson, man får numera åka cityringen runt?

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag tror att jag har rätt.


mvh Stefan P

Jag vill absolut inte förringa din lokalkännedom - själv kan jag ingenting om Västerås - men jag är nyfiken på vad det är som får dig att tro att det är just den korsningen eftersom alla gamla byggnader där är rivna på klassiskt svenskt innerstadsmanér.

Anders

Stefan P

Hej


Det som får mig att tro det är den korsning var jag tycker mig känna pelargång under huset på vänstersida?
Att det skulle vara punkthuset är vad jag tror, men som sagt jag kan ha fel?
Sen har jag bott i Västerås.

mvh Stefan P

Anders Noren

Citat från: Stefan P skrivet 05 november 2010, 12:53:13 PM
Det som får mig att tro det är den korsning var jag tycker mig känna pelargång under huset på vänstersida?
Att det skulle vara punkthuset är vad jag tror, men som sagt jag kan ha fel?
Sen har jag bott i Västerås.

Då tror jag tyvärr att du har fel, för det hus som syns på bild 2 (med bilarna, Levins Päls, Polyfoto och Bröderna Ohlsson) ser ut att vara byggt på 1920-talet medan byggnaderna i korsningen Stora Gatan-Vasagatan alla är byggda mellan 1950 och 1980.

Längst bort till vänster i samma bild anas dock en indragen byggnad, med en liten inhägnad förgård, som ser ut att vara 30-talsfunkis. Ingen som tycker att den verkar bekant?

Angående Folkungagatan så är det inte där Bröderna Olsson (utan h) ligger idag. Över huvud taget så tror jag inte att det är centrala Stockholm utan någonstans där man inte byggde högre än tre våningar eftersom huset bara har tre våningar. Någon som vet någonstans i Stockholmstrakten det möjligtvis finns innerstadsbebyggelse från början av 1900-talet i blott tre våningar? Råsunda? Sundbyberg?

Gatubredden ser förresten ut att vara 18 meter, svensk standardbredd för gator utlagda i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet, så bredden är knappast till någon ledning. Gatan var emellertid inte trädkantad på bilden och är därför förmodligen inte det idag heller.

Anders

Stefan P

Hej 

Tack, jag har fel du har över bevisat mig.

mvh Stefan P

Danne B.

Har pratat mer med min pappa om dessa bilder och han hävdar att dom nog sannolikt är tagna i Västerås... Var i Västerås är dock inget han minns!

//Danne

Anders Noren

Citat från: Danne B. skrivet 05 november 2010, 15:20:54 PM
Har pratat mer med min pappa om dessa bilder och han hävdar att dom nog sannolikt är tagna i Västerås... Var i Västerås är dock inget han minns!

//Danne

Det är inte otänkbart att samtliga byggnader på bilderna är rivna och att det därför krävs någon med god lokalhistorisk kännedom för att identifiera platserna.

Anders