När ska man ta ut veckovilan?

Startat av Zeke, 01 november 2010, 22:43:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zeke

Jag funderar på det här med kör- och vilotidsregler, och då speciellt när man ska ta veckovilan. I teorin ska veckovilan inledas senast efter sex 24-timmarsperioder (6 x 24 timmar =144 timmar) räknat från slutet av föregående veckovila. Det skulle innebära att jag kan arbeta måndag till lördag, men på söndag måste jag inleda veckovilan? Men jag hör bussförare som säger att man kan jobba 10dagar i sträck innan man ska ta sin veckovila. Vad är det som stämmer? Känner mig ganska förvirrad när det gäller detta

Björn Lövdahl

Bussförare i linjetrafik under 50km går inte enligt Kör och Vilotiderna utan går enligt vägarbetstidslagen. Och vad jag har läst mig till där (rätta mig om jag har fel) så räcker det att veckovilan finns under veckan. Tex kan man ha veckovila, måndag-tisdag, jobba onsdag-fredag och sen ha veckovila lördag-söndag.
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Blue

Man får jobba upp till tolv dagar i ett sträck om det är en internationell resa! Det vill säga du ska vara ur landet minst 24timmar.

Saxat ifrån vägverkets broschyr.

"Veckovila 12-dagarsregeln
Från och med 4 juni 2010 får en förare som utför en enstaka
tillfällig internationell persontransport skjuta upp veckovilan
i högst tolv på varandra följande 24-timmarsperioder.
Detta under förutsättning att
a) transporten varar minst 24 på varandra följande timmar i
en annan medlemsstat eller i ett annat tredjeland som omfattas
av förordning (EG) nr 561/2006, än där transporten
påbörjades.
b) att föraren efter tillämpningen tar ut
1) antingen två normala veckovilor, eller
2) en normal veckovila och en reducerad veckovila som
omfattar minst 24 timmar."
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Zeke

Känner mig inte så mycket klokare än, men arbetstidslagen var ett uppslag jag ska kolla upp. Har inte förklarat att det handlar om linjetrafik, inte internationell trafik.

Björn Lövdahl

Citat från: Zeke skrivet 01 november 2010, 23:56:51 PM
Känner mig inte så mycket klokare än, men arbetstidslagen var ett uppslag jag ska kolla upp. Har inte förklarat att det handlar om linjetrafik, inte internationell trafik.

Det är ju förusättningarna för att kunna jobba 10 dgr i sträck.
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se